Viva Cuba – bak Castro, Mojitos og cigarer - PLNTY | kulturmagasinet

Viva Cuba – bak Castro, Mojitos og cigarer

De kubanske fotografene har blitt kuratert av Anne Lise Flavik (daglig leder i Nordic Light) og de anerkjente amerikanske fotografene Alex Webb og Rebecca Norris Webb. For andre året på rad har de arrangert fotografisk workshop i Havana.

Kubanske fotografer. Fra venstre: Raül Canibano Ercilla, Irolan Maroselli Vilasuso og Leysis Quesada Vera.
Kubanske fotografer. Fra venstre: Raül Canibano Ercilla, Irolan Maroselli Vilasuso og Leysis Quesada Vera.

Utstillingen til kubanerne fant sted på Folkets Hus på Kongensplass i Kristiansund, og var for anledningen omdøpt til House of Cuba.

Da vi kom inn lokalet, fikk vi lyst til å svinge oss i salsarytmer som ble spilt over høyttaleranlegget.  Vi skulle få være med på en spennende eventyrreise til Cuba og oppleve vakker kunst av fotografer som fanger øyeblikkene i kubanske liv sett igjennom linsen. Ingen annen øy i Karibien kan måle seg med Cuba som har en så fascinerende historie.

Raül Canibano Ercilla. En liten mann bak store motiver.
Raül Canibano Ercilla. En liten mann bak store motiver.

Raül Canibano Ercilla
Dette er den lille mannen som står bak de store fotografiene. Han har med seg en av de andre fotografene som tolk, fordi han mener at engelsken hans er så dårlig.

– Jeg ønsker å gi en nøyaktig skildring av kubanske liv gjennom mine dokumentarbilder, det handler om mennesker og deres hverdag, sier Ercilla. I sine svart/hvitt-bilder, fanger han opp Cubas nasjonale identitet. Gjennom blikket til Ercilla kan man se livet på Cuba fra et intimt perspektiv med sin kjærlighet, medmenneskelighet og man får en sterk opplevelse av integritet.

Gjennom Ercillas blikk kan man se livet på Cuba fra et intimt perspektiv.
Gjennom Ercillas blikk kan man se livet på Cuba fra et intimt perspektiv.

Fotografen er født i Havana i 1961, er opprinnelig en sveiser og han er selvlært fotograf, inspirert av surrealistiske malerier og ved de store fotografene som Josef Koudelka og Sebastian Selgado, som lærte ham å se gjennom linsen på et kamera.

Publisert i The New York Times
Til tross for vanskeligheter på grunn av restriksjoner på Cuba, har Ercilla i stor grad stilt ut arbeidet sitt i England, USA, Spania, Japan, Mexico, Italia, Frankrike, Tyskland, Canada, Malaysia og USA. Hans arbeid har blitt publisert i The New York Times og diverse andre kunst- og fotografipublikasjoner.

Ercilla var den som overrasket mest under Nordig Light-festivalen, og også den store «snakkisen».
Ercilla var den som overrasket mest under Nordig Light-festivalen, og også den store «snakkisen».

Ercilla hadde også foredrag om sine bilder under årets Nordic Light-festival.  Publikum kunne ikke få nok av denne mannen og hans ettertraktede bilder, noe som resulterte i at han måtte opp på scenen igjen allerede samme kveld for å holde sitt foredrag nummer to, et slags ekstranummer.  Han ble nok den store overraskelsen under festivalen, og også den store «snakkisen».

Pedro Abascal
– Jeg er en svært nysgjerrig person med en stor evne til å bli overrasket. Jeg tillater meg selv til og utforske alt som tiltrekker min oppmerksomhet, og det «skjulte» som venter på å bli oppdaget, sier Abascal.

Pedro Abascal sier han er en nysgjerrig person som gjerne vil utforske.
Pedro Abascal sier han er en nysgjerrig person som gjerne vil utforske.

Han lar seg bli forført av de refleksjoner som oversvømmer gater og som konstruerer usannsynlige og kaotiske atmosfærer. Hans bilder inngår i sjangeren fotodokumentar.

– Det er ikke mitt mål å dokumentere noe, men snarere et selvportrett, sier Abascal.

Abascal er selvlært fotograf og har hatt utstillinger over hele verden.
Abascal er selvlært fotograf og har hatt utstillinger over hele verden.

Videre forteller han at arbeidet er preget i stor grad av de eksistensielle spørsmålene om hvem vi er, hvorfor vi er og hvor vi skal.

Abascal har vokst opp i Havana, og er en selvlært fotograf. Utstillingene hans kan du finne i USA, Sveits og på Cuba, og han har også deltatt i en del gruppeutstillinger i Mexico, Brasil, USA, Spania, Italia, Tyskland, Danmark, Frankrike, Malaysia og Mali.

Fascinasjon har sin pris. Det fikk denne unge studenten kjenne på.
Fascinasjon har sin pris. Det fikk den unge studenten Lene Sæterøy kjenne på.

En ung jente i lokalet har falt for ett av bildene til Abascal. Det er ikke mulig for henne å løsrive seg.

– Åh, dette bildet vil jeg ha! sier studenten Lene Sæterøy, og legger til:
– Jenta på bildet «fanger» blikket og det er et veldig sterkt bilde med mye refleksjoner, sier hun. Men hun må nok la det gå. Dessverre har hun ikke råd til å investere i dette bildet.

Leysis Quesada Vera er en dokumentarfotograf som ivaretar roen.
Leysis Quesada Vera er en dokumentarfotograf som ivaretar roen.

Leysis Quesada Vera
Fotografen Vera utstråler like mye ro som man finner i hennes dokumentarbilder. Bildene vekker en sympati hos seeren på en ærlig og varm måte, med sine motiver av mennesker på ulike stadier i livet, dokumenterer hun det daglige livet på Cuba.

– Min interesse for fotografering ble først inspirert av en fetter, og det var under hans veiledning i 1999 jeg gjorde mine første bilder i provinsen Guantanamo.

Vera har studert med internasjonale fotografer som David Alan Harvey og Nicolás Pascarel.
Vera har studert med internasjonale fotografer som David Alan Harvey og Nicolás Pascarel.

Hun har siden studert med internasjonale kjente fotografer som David Alan Harvey og Nicolás Pascarel, blant andre. Vera har også stilt opp som assistent for den kjente fotografen Rebecca Norris Webb et par ganger.

I 2007 møtte hun mannen sin, Arien Cheng, som også er en svært talentfull fotograf.

– Han har vært en viktig drivkraft i mine presentasjoner så langt, sier Vera. Hennes arbeider har vært utstilt i museer og gallerier rundt Havana.

Adriân Fernândez Milanês tilnærmer seg kubansk kultur gjennom huslige ting.
Adriân Fernândez Milanês tilnærmer seg kubansk kultur gjennom huslige ting.

Adriân Fernândez Milanês
Denne unge 29-årige moderne kunstneren fra Havana, ble uteksaminert i 2010 og har allerede hatt flere utstillinger i forskjellige land, blant annet USA, Frankrike, Belgia, Mexico, Guatemala, Kambodsja og i sitt hjemland Cuba.

– Jeg prøver å fange det bildet som definerer identiteten til grupper eller sosiale sektorer i Havana og også i utlandet, forklarer Milanês.

– Jeg ønsker å se etter et annet bilde av Cuba, forskjellig fra den du ser hele tiden, sier Adriân Fernândez Milanês.
– Jeg ønsker å se etter et annet bilde av Cuba, forskjellig fra den du ser hele tiden, sier Adriân Fernândez Milanês.

Han arbeider i dag med fotografering i studio. Det var etter at han begynte å samle inn gjenstander i huset, slik som tallerkener, glass, mugger, og blomster, servietter, gardiner og deler av møbler eller teksturer og frukt av noe slag; at han fant sitt uttrykk.

– Jeg ønsker å se etter et annet bilde av Cuba, forskjellig fra den du ser hele tiden, enten så er bildet politisk og offisielt anslått i aviser eller så ser man bilder i kataloger som fremmer et tropisk land med fantastiske strender og flott vær. Jeg ønsker å representere et mer kompleks bilde av den kubanske virkeligheten som unndrar kjente stereotypier, forteller Milanês.

Nelson Ramirez de Arellano bor og arbeider i Havana hvor han er direktør for National Gallery and Museum of Photography.
Nelson Ramirez de Arellano bor og arbeider i Havana hvor han er direktør for National Gallery and Museum of Photography.

Nelson Ramirez de Arellano
Nelson Ramirez de Arellano bor og arbeider i Havana, Cuba, han er direktør for Cubanske National Gallery and Museum of Photography. Han arbeider til daglig sammen med sin kone som også er fotograf.

– Mitt arbeid er inspirert av kubansk politikk. Min kone og jeg er ikke et godt eksempel på hva som kan være mangel på ytringsfrihet i et sosialistisk land. Sannsynligvis representerer vi muligheten for ytringsfriheten i et politisert land, for vi opplever aldri begrensninger til kunsten, sier de Arellano.

– Mitt arbeid er inspirert av den kubanske politikk, sier de Arellano.
– Mitt arbeid er inspirert av den kubanske politikk, sier de Arellano.

Den engasjerte fotografen forteller at han har hørt om folk som blir sensurert, men dette har aldri skjedd noen som står han nær, derfor vet han ikke helt sikkert om dette er til å stole på.

– Jeg mener at vi kubanske artister er mye mer friere enn i andre land. Jeg tror det er fordi den kubanske regjeringen er bekymret for polering av sitt eget bilde til verden, sier fotografen helt til slutt.

Irolan Maroselli Vilasuso
Den siste av de seks fotografene Plnty tar en prat med, er 32-åringen Irolan Maroselli vilasuso fra Havana. Her blir seerne tatt med på en interessant tilnærming til å oppdage det kubanske samfunnet, gjennom at fotografen selv stiller opp i flere av sine motiver. Han presenterer mange humoristiske bilder og historier, slik som av en famøs kubansk kvinne som hadde jukset med utseendet sitt og lagt inn puter foran og bak. Bak humor ligger det også mye alvor.

Vilasuso jobber med prosjektet «The Swindle», bedrageren. Tittelen gjenspeiler også styresettet på Cuba.
Vilasuso jobber med prosjektet «The Swindle», bedrageren. Tittelen gjenspeiler også styresettet på Cuba.

– Mine bilder omhandler forholdet mellom individer og deres omgivelser, som lever på en spesiell sosial og geografisk plass på øya, Cuba. Prosjektet forsøker å avdekke kampen for å overleve mellom svake og sterke sosiale enheter, forteller han.

Vilasuso har siden 2010 utviklet en fotografisk serie med tittelen «The Swindle», som betyr bedrager. Han sier:

«The loneliness in my work appers as a constant feature of Cuba, an individual who survives in this tiny floating island, and who decides whether or not to be part of the surrounding swindle».

Tittelen reflekterer også styresettet på Cuba. Han mener selv at prosessen med hans kreative arbeid tillater ham en nærmere innsikt i realitetene i hver situasjon han står overfor. Fotografen har hatt en rekke utstillinger på Cuba, og Nordic Light vil være hans første skritt ut i resten av verden.Plnty_Nordic Light Festival_Vilasuso_foto AHMNannestad2013_2

Close