Albin Upp presenterer Ni edsvorne menn. Og noen damer. - PLNTY | kulturmagasinet

Albin Upp presenterer Ni edsvorne menn. Og noen damer.

Her finner du Anne Kirsti Werring og Anne Bævre Espeli, maleri og Gry Ringset, keramikk. Utstillingen står til den 6. desember i lokalene til Albin Upp på Briskeby i Oslo, hvor kunstnerne viser maleri og keramikk i forskjellige teknikker.

Ni edsvorne menn

– Nei, det der er ikke damer, det er 1700-talls menn i parykker, sier Anne-Kirsti Werring spøkefullt. Flere har nemlig vært i tvil. Såpass at de «Ni edsvorne menn» skuer muntert utover rommet fra sine kvadratiske formater.

Albin_Upp_presenterer_Ni_edsvorne_menn_Anne-Kirsti_Werring_Innover_2015_Plnty
Anne-Kirsti Werring, Innover. Akryl.

Fra grafisk design til maleri

Selv definerer ikke Werring seg selv som maler. Men det er et faktum at hun begynte å male på et tidspunkt i livet. Med utdanning fra Statens Håndverk og Kunstindustriskole (Kunsthøyskolen) og etter å jobbet i mange år som grafisk designer bak en skjerm, følte hun på et tidspunkt at hun måtte opp av stolen og se over skjermen.

Albin_Upp_presenterer_Ni_edsvorne_menn_Fragile_Gry_Ringset_Plnty_2015
Gry Ringsets installasjoner er i keramikk og porselen.

– Jeg ser det grafiske og visuelle i alt rundt meg, sier hun. Og eksperimenterer med forskjellige uttrykksformer – uten å ha noen annen agenda for sine undersøkelser enn hvor hun skal ved neste korsvei.

Albin_Upp_presenterer_Ni_edsvorne_menn_Anne-Kirsti_Werring_Krystal_suiten_Plnty_2015
Anne-Kristi Werring. Krystal suiten. Collage.

Aller mest er det eksperimentet som er interessant, som godt kan foregå på makronivå. Hun blir glad når folk stiller spørsmål, og finner subjektive opplevelser i motivene.

Man ser et stilig motiv i bevegelse og form. Men de er jo på vei ut. Ser du nærmere etter, er det ingen ansiktsuttrykk. Jeg maler ikke muntert. Anne-Kirsti Werring

En trist historie
Anne-Kirsti Werring finner sammenhenger. Derfor er ingen av bildene hennes er tilfeldige tilblivelser. Under nye teknikker i overflaten på bilde nummer 17, «Landskap», befinner det seg et gammelt kart over London. I collagen «Krystal suiten», var utgangspunktet avrevede tapeter fra 20 og 30-tallet, limt på gamle avisutklipp fra 30-tallet sammen med ekslusivt silkepapir fra inn- og utland.
– Datoer og årstall forteller det, det er utrolige artikler og annonser i avisklippene, sier hun.
Tittelen er hentet fra en av annonsene for Krystal vaskemiddel. I bildet «Sortire», som kanskje vekker mest oppmerksomhet, er et motebilde grunnlaget for en heller trist historie. En hommage til alt som skjer under overflaten.

Albin_Upp_presenterer_Ni_edsvorne_menn_Sortire_AK_WerringPlnty_2015
Anne-Kirsti Werring, Sortire. Akryl.

– Det man ser er et stilig motiv i bevegelse og form. Men de er jo på vei ut. Ser du nærmere etter, er det ingen ansiktsuttrykk. Jeg maler ikke muntert, avslutter Werring.

Bevisste bristepunkt

Utstillingens keramiske innstallasjon er det Gry Ringset som står for. Hun jobber skulpturelt med begrepet «krukke» som symbol og materialet som meningsbærende uttrykk.

Albin_Upp_presenterer_Ni_edsvorne_menn_Fragile2_Gry_Ringset2_Plnty_2015
Gry Ringset, Fragile. Porslen.

Ringset jobber bevisst med «bristepunkt» og uttrykket skapes i kombinasjon mellom fiber og keramikk. Staselige skjørheter, som krever sin plass i rommet.

Anne Bevre Espeli holder seg i det våte element med abstrakte motiver der vakre blåfarger dominerer, men som også stiller med sterke kontraster. Og kanskje nettopp alt det som skjer under overflaten.

Close