Komfortabel med System - PLNTY | kulturmagasinet

Komfortabel med System

Hun sier at hun har oppdaget at hun kan jobbe med mer nedtonede paletter. På veggen henger et bilde i flettemønster i grønne mint-fargetoner. Hun har lyst til å ha en utstilling på sikt. Mennesker hun sosialiserer med kan fortsatt bli forvirret av at hun har gjort mange ting som designer, slik som å designe klær, sko, smykker – og ikke bare én av tingene, at hun har skapt bilder til å henge på veggen av flettemønsteret som har fulgt henne helt fra hun tok en master hovedfag i klesdesign på Kunst og håndverkskolen, i dag Kunsthøyskolen i Oslo. Kanskje har de nyere fargevalgene noe med at hun rydder i bedriften å gjøre.

plnty_11_designer_ingunn_birkeland_foto_annicken_dedekam_raage_2016

Designer på flyttefot 

Det er en deilig, varm og lys dag i midten av september. Vi møtes rundt et sjarmerende slitt bort i lokalene der Ingunn har studioet sitt om dagen. Men hun unnskylder at det er litt nakent der, for hun er på flyttefot. Vi legger ikke så godt merke til det i hennes fargerike verden, der gulvet og putene på stolene har det samme rutete mønsteret i de karakteristiske fargetonene som bare er Ingunn Birkeland sine.

plnty_2_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Fokuserer på nettbutikken

Vi vet ikke helt om det er sommer eller høst, for vi er så heldige å ha med oss sommervarmen langt inn i det som ellers ville representert en sesong for ullskjerf og kanskje hansker. Vi kommer litt ut av takt, selv om vi liker det, er vi enige om.

Jeg fikk mye anerkjennelse, men tjente ikke så mye penger. Nå jobber jeg bedre, har fått mer erfaring.

– Jeg fokuserer på nettbutikken, jeg har gått tilbake til det enkle, å drive alt selv, forklarer hun og oppsummerer at folk kanskje ville syntes det var enklere å forholde seg til designen hennes hvis hun kun drev med håndsøm, kjoledesign og kundesøm. Noen lurer jo fortsatt på hva jeg egentlig driver med, sier hun.

plnty_5_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Det enkle er det vanskelige

– Men er det vanskelig å se at alt du gjør handler om design, og du har jo et distinkt uttrykk?

– Det er vanskelig å skape hjemmesider med et enkelt budskap. Det er jo et spørsmål om hva man skal legge vekt på å vise. Noen dager vil jeg at alt skal være enkelt og rent mens andre dager elsker jeg at der er mye forskjellig der. Når hun ser tilbake på starten på karrieren, vet hun at hun fikk mye oppmerksomhet for designen, for bruken av fluoriserende tyll og flettingen, som jo er blitt hennes merkevare.

plnty_14_designer_ingunn_birkeland_foto_annicken_dedekam_raage_2016

– Jeg var heldig og fikk mye oppmerksomhet allerede de første årene som designer. Jeg fikk mye anerkjennelse, men tjente ikke så mye penger. Nå jobber jeg bedre, har fått mer erfaring, sier hun. Hun har holdt på i 11 år. Og det siste av dem har hun ryddet.

plnty_1_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Magisk rydding

– Jeg har gått gjennom absolutt alt, sier hun og prisgir boka «The Life-Changing Magic of Tidying Up» eller «Magisk rydding» på norsk, av japanske Marie Kondo. Man lærer å kaste, rydde og bretteteknikker, så det blir enklere å leve. Ifølge Ingunn går det fint å holde teknikkene vedlike også. Altså er målet hennes å bli bedre, få det enklere, ved å ha system rundt seg, ikke bare lese en bok rydde litt og så falle tilbake til gamle mønstre. Boken handler ganske mye om å rydde mentalt også.

plnty_9_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Må gjennomføre
– Når man rydder og kaster, skal man beholde de tingene som man virkelig kjenner at man blir glad for å holde i. Man skal kaste de som er uten nytte eller praktisk verdi, sier hun. Ingunn har måttet rydde gradvis. Øvelsen er ikke enkel. Og man må ikke jukse, men lese hele boka for å få maks effekt. Ingunn bretter en t-skjorte og forklarer og fryder seg over sokker som står som i et arkivskap. Lett å leve.

– Det er bretteteknikk for undertøy i bok nummer to, smiler hun lurt.

plnty_4_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Gjør det samme, bare annerledes

Det viktigste Ingunn synes hun har fått ut av det siste året med rydding, er at det er blitt mer luft rundt henne. Det er ikke til å unngå at inntrykkene blir mange i hennes fargeglade rike, og nå jobber hun med flettemønstre som ikke har et så fargerikt utvalg. Men farger som går mer ton-i-ton. Det gjør at hun beholder identiteten, men endrer retning. Holder seg til en side av fargeskalaen. Alt blir roligere. Så skal man ikke straks fylle opp igjen. Og nå får hun mer tid til å forske mer på fletteteknikken som har lidd under andre utfordringer. Utfordrende er det også å begrense seg.

plnty_6_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Får plass til noe nytt

– Man får plass til noe nytt, så jeg har fått renset ut samtidig som en ny prosess pågår, sier hun, som nå jobber alene med bedriften, fokuserer på egen produksjon og på å produsere i Norge. Det er effektivt og produktivt.

plnty_7_designer_ingunn_birkeland_foto_holger_fangel_2016

Fint å vite at det hun skaper blir brukt

Ingunn Birkeland har det bedre enn på lenge, og har sluppet taket i tesen om at økonomi kun er basert på å vokse. Det tar fokus vekk fra det man egentlig skal drive med. Å ha ansatte krever administrasjon isteden. Og dessuten er det for mye klær i verden. Ingunn Birkeland synes det er bedre å vite at det hun skaper blir brukt.

Nå vil hun gjerne ha en utstilling med bilder om et års tid. Hun ser på bildet på veggen. Mangfoldet og assosiasjonene ligger latent i blodet.

– Det kan også bli en fin jakke… med fine smykker til, smiler hun.

Close