#norwegiandesign - PLNTY | kulturmagasinet

#norwegiandesign

HJERTESLAG

av Annicken Dedekam Råge, redaktør Plnty.no
Redaktør i Plnty, Annicken Dedekam Råge
Foto: Holger Fangel

Nå om dagen snakker medier og politikere om verdien av å støtte «gründere». Det er blitt skikkelig trendy etter at oljeinntektene er på vei ned og næringslivet må omstille seg. Og et ord som brukes i mange sammenhenger for å beskrive den umiddelbare fremtiden for næringslivet i Norge.

F5_02
FWSS, Cala Jade og Diemme er merkenavn i klesbransjen som har overlevd inkubasjonstiden. FWSS eksporterer til land som Danmark, Sveits, Frankrike, England, Russland, Sør-Korea, for å nevne noen.

Noe vesentlig nytt

Du får tilskudd til din innovative oppstartsbedrift hvis du har en forretningsidé som representerer noe vesentlig nytt i markedet, sier Innovasjon Norge, og det er nesten så man ser for seg at de sitter der og humrer i skjegget. For hva vil det si å ha en vesentlig ny ide i vår tid – vil det si å forutse bransjer som ennå ikke er skapt? Så innovative er selv ikke Innovasjon Norge.

plnty_2_hjerteslag_oktober_2016
Det oser av lidenskap for papir og design på Presserommet i Fredrikstad. Tomannsbedriften har spesialisert seg på trykk i en digital tid.

Og hvordan blir slike idéer vurdert når alt kommer til alt? Er du gründer og trenger penger til å utvikle en virksomhet med vesentlig nytt å bidra med i markedet, skal de vite at pengene er i trygge hender hos deg. Det er logisk å tenke at de sier at de ikke vil tape penger på gründerprosjekter. Og det er jo en selvmotigelse.

mette_07
Designer Mette Sørhaug synes vi kaster for mye. Hennes produksjon er tuftet på bruk av gamle stoffer. Hun møter stor interesse hos kundene, og trenger flere som kan sy for henne. Men det medfører store kostnader.

Ingen etablering uten risiko

De aller fleste av oss liker å være på den sikre siden. Men en gründer tar risiko bare ved å være gründer – å etablere noe som ikke eksisterer fra før.

Nå om dagen snakker medier og politikere om verdien av å støtte «gründere». Det er blitt skikkelig trendy etter at oljeinntektene er på vei ned og næringslivet må omstille seg.

Arve Johnsen, kaller seg gründer og oljepioner. Han var direktør i Statoil fra grunnleggelsen i 1972 til 1988 og har vært statssekretær for industriminister Finn Lied. i Innovasjonstalen 2016 sier han: «Vi entreprenører lurer ikke på hva alternativet kunne ha vært. Vi satser veldig mye i en retning. Det er risiko, vet du. Noen ganger mister du muligheten fordi du tok feil.»

Plnty_Ment_3_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2016
«Ment for verden». Søstrene Sidsel og Ingvild Hemma designer og utvikler produkter i det som engang var Norges eldste skifabrikk på Fåberg.

Kan for eksempel innovasjon være å etablere en designdreven næringsvirksomhet som hjelper mennesker i en vanskelig livssituasjon? Kan innovasjon være å bruke design sammen med gamle håndverkstradisjoner og gi næring til utdøende yrker gjennom design skape unike produkter? Så lenge design kan bidra til å skape økonomisk bærkraft, er det vel det?

Plnty_intro_Herfra_Utstilling_DOGA_juni_august_2016_foto_Annicken_Dedekam_Rage
Norske designtalenter viste nylig sine prosjekter på DogA i Oslo.

Omstilling gjennom design

«Norsk økonomi går fra særstilling til omstilling. Selv om utvinning av olje og gass fortsatt vil gi store inntekter i mange år, vil lavere aktivitet i petroleumsnæringen trolig dempe næringens bidrag til veksten i norsk økonomi. Samtidig står vi overfor klimautfordringer, og det er behov for at vi omstiller oss til et lavutslippssamfunn.» Dette står det å lese på regjeringens nettsider. Konkurransekraft for norske arbeidsplasser er et satsningsområde gjennom forskning og innovasjon.

Plnty_18_Herfra_Utstilling_DOGA_juni_august_2016_foto_Annicken_Dedekam_Rage
«Herfra». Administrerende direktør Trude Gomnæs Ugelstad mener norsk design vil være et viktig element i norske bedrifters omstillingsprosess i tiden som kommer.

– I 2020 er vi en fasilitator for prosesser knyttet til omstilling av virksomheter, sier Trude Gomnæs Uglestad, administrerende direktør i Norsk design- og arkitektursenter. Hun tror at design vil være et nøkkelord for de omstillingsprosessene norske bedrifter skal gjennom de nærmeste årene. Både som en hub for norske designtalenter, og ved å fungere som en brobygger mellom designere, arkitekter og virksomheter, er hun av den oppfatning at hun kan bidstå næringslivet med design og arkitektur som hun mener næringslivet vil trenge. Selv lar hun seg inspirere av design- og arkitekturfeltene og den problemforståelsen og løsningsevnen disse feltene besitter.

plnty_19_possibilities_foto_malin_havarstein_nilsen_2016
Possibilities. Kan design være med å gjøre livet enklere for mennesker på flukt? Kan Innovasjon Norge bidra til å gjøre dette til et bærekraftig produksjonsnettverk?

#norwegiandesign

Er du en bitteliten gründer, kan det nok fort hende du er for liten og ubetydelig for Innovasjon Norges storsatsning på nettopp gründere. Der sier de allerede i innledningen at to av tre ideer får avslag. Så hvorfor i det hele tatt ta seg bryet med å søke, om du ikke er økonomi- og bedriftsutdannet og har en forkjærlighet for å skaffe penger fra offentlige kilder.

Administrerende direktør Trude Gomnæs Uglestad tror at design vil være et nøkkelord for de omstillingsprosessene norske bedrifter skal gjennom de nærmeste årene.

Jeg er en ivrig instagrammer. Hver gang jeg skriver eller snakker om talentfulle norske designere har laget eller lansert, tagger jeg #norwegiandesign. På Instagram i skrivende stund er det 40 533 personer som har tagget #norwegiandesign. Det bor 44 958 mennesker i bydelen Gamlebyen i Oslo, 37 000 personer i Fana i Bergen. Det er overraskende at man finner så få tagger på Instagram som snakker om norsk design når det er et så stort fokus på design i landet vårt. Og folk bør hjelpe til med markedsføringen.

Plnty_5_Synerdene_Haavarstein_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015
Norske designere er småskalaprodusenter i dagens bilde. Men alle virksomheter har startet et sted. Med norske midler er det ennå tid til å utvikle dem videre.

Norske forbrukere må kjøpe

Vi trenger kulturdrevne virksomheter, de som faktisk kan starte viktige designbedrifter i Norge. Og hvorfor er det så viktig? Jo, fordi design representerer en viss tenkemåte, og fordi design er universelt. Det finnes ingen grenser for hvor designprosjekter eller -produkter kan ende opp i verden. Men mest av alt må norske forbrukere hegne om norske designvirksomheter, slik de gjør i våre naboland, hvor de er stolte over alt som er svensk eller dansk. Det er en selvfølge.

Plnty_Neue_Politidirektoratet_nytt_passdesign_2014
Banebrytende design. Neue er et designbyrå som gir myndighetene ros for gode beslutninger om design. Å designe nye pass er innovativt.

Lavutslippssamfunn

Vi må ikke glemme at vi har hatt tradisjoner for design og produksjon helt opp til 70-tallet i Norge, da den siste konfeksjonsfabrikken la ned på Grünerløkka og siden Sandefjord. Vi ser ikke lenger til Kina lenger for billige produkter i store kvanta. Vi ser oss om i nabolaget om vi kan handle lokalt øl og hjemmelaget potetgull, servert i en designskål i gjennomfarget porselen produsert i en gammel skifabrikk på Lillehammer.

Crowd Funding er et dynamisk og demokratisk økonomisk investeringssystem som gjennom at mange privatpersoner investerer små summer i prosjekter de tror på. Det er naturligvis en fallitterklæring for Innovasjon Norge.

Vi trenger flere av de grunderne som ikke har papir- og skjemahoder. Og det betyr at en bedrift som er grunnlagt på lidenskap bør ha like store sjanser for å få en pot penger til å utvikle seg så de kan bli en internasjonal hit. Se blant annet på musikkbransjen, hvordan de baner vei for norsk kultur.

Plnty_ODF_100percent_Norway_design_Andreas_Bergsaker_foto_Lasse_Flode

Gründere som gjør det sjæl
Jeg spår med en våt finger i været for å kjenne vindretningen: De grunderne vi kommer til å se som interessante og innovative bedrifter i landet vårt i årene som kommer, er de som gjør det sjæl.

Jeg mistenker likevel at det som skal finansiere design- og gründertalenter er folkefinansiering – eller Crowd Funding. Det er et dynamisk og demokratisk system som gjennom at mange privatpersoner investerer små summer. Det er naturligvis en fallitterklæring for Innovasjon Norge.

Forsidefoto av Ida Brekke. Andre bilder fra produsentene, Kristian Jøraandstad, Stine Cecilie Granlund, Annicken Dedekam Råge
Close