PUSLEKUNST. TIL HJEMMEBRUK.


Tekst:  og foto: Annicken Dedekam Råge   

71200 PlusPlus-puslespillbrikker er lagt og møysommelig limt opp som et kunstverk på veggen hjemme hos kunstnerparet Jon Håtun og Ingunn Birkeland. «Try this at Home» er den første utstillingen i Galleri HåBi.

Luften er lettere elektrisk. Klesdesigner og tekstilkunstner Ingunn Birkeland og komponist Jon Håtun – også kjent under kunstnernavnet Jono El Grande – er oppe på tærne før de åpner sitt første galleriprosjekt «Try this at Home». (Introfoto: Ingunn Birkeland)

Galleri HåBi er kunstnerparet og -duoen Jon Håtun og Ingunn Birkelands første utstillingsprosjekt hjemme.

Langt frem til mål

– Dette skal jeg aldri gjøre mer, sier en spent og litt sliten Jon Håtun. Det har gått i ett de siste dagene. Han spenner opp blikket og vet med det samme at det han sier ikke er helt sant.

Puslespillprosjektet med ca. 71200 brikker fordret en utstilling.

Han vet nok at Galleri HåBi er et prosjekt som med stor sannsynlighet kan gjenta seg.

Ingunn Birkelands gjenkjennelige flettemønster som du ser i kjolene hennes, har fått plass på veggen.

Men veien frem til at han og Ingunn Birkeland åpner dørene til gjestene i sitt hjemmegalleri, virker i øyeblikket fjern, lang og samtidig uvirkelig nær.

Jon Håtun fant tilbake til maleriet i 2013.

LES OGSÅ: Komfortabel med system.

Et gigantisk puslespill-prosjekt

Rundt omkring i den klassiske leiligheten mellom Adamstuen og Lindern, med stukkatur og gamle tregulv, slipt og lakket, henger kunstverk skapt av ting fra glemselen. Alt er oppe til ny vurdering. I sentrum av alt står det gigantiske puslespillprosjektet «Try this at Home» som består av cirka 71200 brikker, lagt på gulvet og limt på veggen. I dag skal det avdukes.

Kunstnerparet Håtun og Birkeland oppfordrer alle til å skape sitt eget puslespillprosjekt. De er sterkere sammen enn noen sinne.

Fra fashion til tekstil og kunst

Ingunn Birkelands varemerke er flettverk i sterke farger, som hun ble så kjent for da hun gikk ut av Kunsthøyskolen i Oslo og etablerte sitt eget merke i 2005. Det og tyll i fluoriserende farger satte henne på designhimmelen og skjøt fart i karrieren som klesdesigner. Nå har tekstilkunsten fått plass på veggen ved siden av kunstnersamboerens malerier, som er hentet frem – helt til bake fra barndommens rike.

Hører verkene sammen? De finner inspirasjon i hverandres kunst. Samarbeidet har gjort dem sterkere.

Startet med lek

Kunstutstillingen som de har åpnet dørene for hjemme, startet med at de var i barneselskap. Der begynte de å leke med burdagsbarnets gave: et PlusPlus-puslespill. Voksne ble barn. De fikk blod på tann, og så tok det av. Et prosjekt i kikkerten. Snart var det ingen vei tilbake.

– Sterke meninger om små ting har vært involvert, sier fletteperfeksjonisten med glimt i øyet. Det har gått med mange timer på å diskutere fremgangsmetode.

– Dette startet som et «tenk-hvis»-prosjekt. Vi begynte å legge puslespillet, og tenkte at vi ville lage et prosjekt. Jon ringte til PlusPlus i Danmark og spurte om de ville sponse oss, forteller Ingunn Birkeland. Det ville de, og lurte på hvilke farger de var interessert i.

Installasjon av Jon Håtun.

– Alle, naturligvis svarer hun – bortsett fra grått og brunt – som i Ingunn Birkelands fargeunivers er ikke-eksisterende.

Installasjon av Ingunn Birkeland.

Veggen med 71200 brikker skal avdukes

Veggen, som høytidelig straks avdukes i hjemmegalleriet på Valleløkka i Oslo denne kvelden, er et virkelig kunstverk. Som tilskuer kan en fort ane hvilket møysommelig og detaljorientert arbeid som ligger bak. Veggen, på 295 x 375 centimeter, har tatt fire måneder å lage. Men «Try this at Home»?

– 71200 puslespillbrikker. Dere er fortsatt sammen?

Birkeland og Håtun bekrefter smilende at prosessen har vært fylt med utfordringer. Så klart er de sammen. Mer enn noen sinne.

lngunn Birkeland vil vie seg mer til kunsten.

– Sterke meninger om små ting har vært involvert, sier fletteperfeksjonisten med glimt i øyet. Det har gått med mange timer på å diskutere fremgangsmetode. De forklarer at puslespillet måtte legges flatt før det skulle opp på veggen.

Ett av Håtuns malerier er olje på lerret.

Og brikkene måtte legges liggende og stående i hver sine felt for at det hele skulle gå opp konstruksjonsmessig. Håtun var ansvarlig for å få de små brikkene opp på veggen, som foregikk med forskyvninger og andre komplikasjoner.

LES OGSÅ: Tori Wrånes. Helt utsolgt.

Fra lek til alvor – og montering

– Jeg måtte presse brikkene sammen, så kunne det begynne å bule. Perfeksjonismen fikk seg en trøkk, smiler han. Men dette prosjektet hadde ikke oppstått uten at vi var sammen som kjærester, sier han og tviler sterkt på at han hadde satt i gang noe av dette på egen hånd eller Ingunn for seg.

Det var mange som kom til hjemmegalleriet HåBi.

– Det er jo klart at man lærer seg selv å kjenne ved å sette i gang og gjennomføre noe sånt, sier Håtun. Han har samarbeidet med mange kunstnervenner tidligere. Dette har vært annerledes. Samarbeidet med Ingunn er det beste jeg har hatt med noen annen kunstner.

– Det er ekstremt interessant å se hvordan egen strek forandrer seg, sier han som sluttet på kunstskole og begynte å skrive musikk isteden.

– På hvilken måte har prosjektet skapt en ny dimensjon dere imellom – «Try this at Home» – det er vel det tittelen på utstillingen handler om?

– Vi har måttet tenke løsning ut ifra det stedet vi sto der og da. Det har oppstått en dynamikk oss i mellom. Prosjektet har også lært oss som mennesker at alt kan fikses selv om det ser mørkt ut. Det skulle ha vært ferdig til påske. Og så har vi tatt litt etter hverandre. Jeg litt etter Ingunn og hun litt etter meg, sier Håtun.

– Det var en enorm lettelse da siste brikke var på plass, skyter Ingunn Birkeland inn.

Ca. 71200 brikker er gått med i kunstverket som er limt på veggen. De brukte fire måneder. Foto: Ingunn Birkeland.

Har påvirket lysten til å lage kunst

Og ikke bare det. Galleriprosjektet har samlet det de to har produsert de siste årene. Det var kunstneren Sverre Bjertnes som fikk komponisten til å begynne å male igjen tilbake i 2013. Han fikk holde på i Bjertnes’ atelier. Deretter begynte han å tegne sammen med Ingunn. Nå puslespillprosjektet. Så har det ballet på seg med utstilling. Det synes han var en kul ide.

– Det er ekstremt interessant å se hvordan egen strek forandrer seg, sier han som sluttet på kunstskole og begynte å skrive musikk isteden. Men hos Bjertnes fant han tilbake til nerven i seg. Han er ikke skråsikker på noe som helst.

– Jeg føler meg som en voksen som såvidt har lært å gå, sier han ydmykt.

Ingunn Birkeland og Jon Håtun oppfordrer alle til å gå på et lignende prosjekt hjemme.

Handler om å gjøre noe sammen

Ingunn Birkeland syns prosjektet representerer noe som handler om å vende blikket vekk fra TV og spill i hverdagen og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Prosjektet «Try this at Home», henspeiler på noe vi kanskje er i ferd med å miste i samfunnet – nemlig det å gjøre noe sammen der vi er.

– Vi hadde ingen plan da vi startet, prosjektet og motivet har bare blitt til underveis. Og det har vært morsomt å jobbe med dette som par. Vi måtte sette noen dogmer, sier hun.

– Dette startet som et «tenk-hvis»-prosjekt. Vi begynte å legge puslespillet, og tenkte at vi ville lage et prosjekt.
Ingunn Birkeland

– Har dere opplevd prosjektet som terapeutisk på noe vis?

– Det opplevdes som meditativt i begynnelsen, ler hun. Men da vi passerte 40000 brikker var nyhetens verdi over.

Try this at Home

Det er ingen vei tilbake. Bildet bak forhenget skal snart avdekkes. Sjampanjen helles i glassene på kjøkkenbordet som er malt i det samme flettemønsteret og fargene vi finner igjen, matchende til Håtuns bilder i blandet teknikk. Hører verkene sammen? Den første gjesten har meldt sin ankomst. Showet er i gang.

– Det har vært et gå-sakte-prosjekt. Og en tålmodighetstest, avslutter Ingunn Birkeland. Hun oppfordrer alle å gjøre dette hjemme.