DET ALLER ENKLESTE I TRONDHEIM


Tekst:  og foto: Annicken Dedekam Råge   

Martin Høgh Olsens produktdesign, bordet Kana, ble plukket ut til 100% Norway i London høsten 2016. Og så igjen på Ventura Lambrate under Salone del Mobile i Milano våren 2016. Designeren fra Trondheim tror på det enkle.

Video og klipp: Holger Fangel

– Med årene blir jeg mer betatt – eller opptatt av av essensen – noe som sikkert er veldig vanlig… sier Martin Høgh Olsen, og henspeiler på enkelheten i designproduktene sine.

Designer Martin Høgh Olsen funderte på om han kunne utfordre likevekt da bordet Kana ble til.

Han vrir og vender på en aluminiumsplate med kanter på, eller rettere sagt en hylle i helt minimalistisk form.

– Jeg kan lage et sånt produkt som det her og synes det er den mest fantastiske ting i verden, og så er den så ufattelig skrapa, og krever veldig lite.

Se videoen her:

Et ryddig sted for produktive tanker

Snekkerverkstedet i Trondheim deler han med faren og flere. Det hersker en omstendig stemning her, og et utrenet øye ser at dette er et ryddig sted, en utenforstående kan bare se verktøyenes sirlige og henviste plass, men en kan også fornemme at tankene og ideene er på plass i hodene i rommet.

Les også: Hannah Ryggen og protestveven

Martin Høgh Olsen mener han blir mer og mer opptatt av essensen i at form ikke kan bli enklere.

Utfordret statikken, ble bord

Martin Høgh Olsen satt med blyant og papir, skisset og funderte på hvordan han kunne utfordre statikken (likevekt, red. anm.) da bordet Kana ble til, og om han kunne lage en stiv konstruksjon ut av ingenting ved å barbere det ned til så lite som mulig.

Design og redusert form i kontrast til gammel historie i Trondheim.

Han satt igjen med en annerledes, veldig ren og grafisk form – noe som kan se ut som et japansk skrifttegn. Derav navnet.

Kristiansten festning er ett bygg som forteller om Trondheims historie.

Helnorsk produksjon i aluminium

– Bordet er produsert i norsk aluminium i Sælbu i Trondheim, forteller Olsen, som har jobbet med både salg og prosjektledelse innenfor design- og møbelbransjen tidligere, etter at han gikk ut fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002.

Han skisset og utfordret statikken og satt igjen med en annerledes, veldig ren og grafisk form – noe som kan se ut som et japansk skrifttegn. Derav navnet.

Han sier at produktdesigner-utdannelsen han tok der ligger langt opptil kunstutdanningen, sammenlignet med for eksempel NTNU i Trondheim, der han bor og jobber.

Produktdesigneren tenker gjerne tverrfaglig. Han vil ha med arkitekter på å utvikle interiørprodukter, som lamper.

Om å utfordre andre formgivere

Olsen er blant annet opptatt av å utnytte tverrfaglig kompetanse, og jobber med et lysprosjekt der han vil ha arkitekter til å jobbe med utvikling av lamper, basert på arkitektmodellens prinsipper. Han har et stort ønske om å utnytte arkitekters kunnskap i et prosjekt der det skal skapes produkter som skal holde til inne og ikke ute.

Ekstrem minimalisme i historisk perspektiv

Produktdesigneren fra Trondheim tror på reduksjon for fremheve form og er opptatt av hvordan Trondheim som by, som står på randen av en ny byutviklingsfase vil bli utfordret. Olsen er positiv og tror det blir en spennende fase å gå i møte.

Les også: Et sted å være. Om arkitektur.

Trondheim venter på en ny og moderne fase i byutviklingen, noe som blir spennende, mener Olsen.

– Der europeiske byer har ryddet opp i havneområder for å gjøre plass til boliger – også Oslo – gjenstår ennå denne delen i Trondheim, som med Nidarosdomen i spissen bærer mye gammel historie, sier han.

Produksjon og salg i egen regi

I øyeblikket er han fornøyd med at det helnorske aluminiumsbordet Kana er til salgs på nett, en del av en merkevare han bygger, og det til en sympatisk pris. Han har satt det og flere andre produkter ut i salg på egen nettbutikk, og bryter dermed alle myter om at det er for dyrt å produsere i Norge. Bordet er også solgt til Tyskland og Danmark.

Ifølge Ida Aandal Røijen, kommunikasjonsansvarlig i DogA, er det unikt å være småskalaprodusent – å være designer i Norge og ha full kontroll selv.
– Vi ser at dette er en nisje som vokser, sier hun.