INNOVASJON I BAKKLANDET


Tekst:  Annicken Dedekam Råge   
Foto:   og illustrasjon: Annicken Dedekam Råge / Multiply illustrasjonsagentur

Å leve ut innovasjon er å gjennomføre det teknologien oppfordrer oss til å gjøre. Gjennom den kan vi gi liv til tanker, ideer og forretninger fra hvor-som-helst. Kristin Tiller selger visuell kommunikasjon fra Trondheim og elsker at hun kan være hjemme og samtidig ikke være avhengig av et lokalt marked.

– Innovasjon er å fjerne seg fra det sosiale og etablerte, sier Kristin Tiller.

Illustrasjon: Olav Åsheim / Multiply illustrasjonsagentur

Vi befinner oss langt inne i en samtale som har startet mye tidligere, allerede når vi møtes denne morgenen på Kaffebrenneriet ved foten av Bakklandet nedenfor Kristiansten festning, ved Gamle bybru, fortsetter den lille gåturen til bilen og turen ut til den gamle sementsiloen i Ormen Langes vei, Trondheims ennå urørte «dock lands». Den handler om forståelsen av grafisk design, illustrasjon og visuell kommunikasjon i Norge i dag.

Les også: Plnty kultur i juli

Illustrasjon: Sylvi Stølan / Multiply illustrasjonsagentur.

Norge vinner internasjonale priser

Kristin Tiller er positiv på Norges vegne når det gjelder å levere illustrasjon, design og animasjoner.

Kristin Tiller har bakgrunn fra Gratill og Visuelt og startet Multiply illustrasjonsagentur i januar 2017 som skal ha Trondheim som sitt sentrum og utgangspunkt for virksomheten.

– Vi vinner internasjonale priser. Mye av det vi gjør her er riktig. Og endelig får vi vist oss frem. Bare tenk på passene våre og pengene.

De er nydesignet og får mye oppmerksomhet internasjonalt. Veldig morsomt at de jobbene har kommet så tett på hverandre. Nasjonalmuseet skal også få ny identitet. Det er så mye som skjer, sier hun.

Vakre, spennende og morsomme motiver skapes i illustrasjonskollektivet i Trondheim. Naturligvis gjør det det. Illustratørene Tiller representerer har navn som hevder seg i utlandet.

Innovasjon: Til tross for moderne hands free og trådløse muligheter – henfaller vi til gamle sosial mønstre – skal vi gjøre business må vi møtes, ses og høres?

Ashkan Honarvar, for eksempel, er blant annet representert ved Steven Kasher Gallery NY. Illustrasjonene er vakre kunstverk innen fashion, identitet og redaksjonelle illustrasjoner for internasjonale magasiner. Har det noe å si hvor man jobber fra?

Les også: Plnty sommerlåter

Animasjon av Daniel Bnsal Dahn / Multiply illustrasjonsagentur.

Teknologi er til for å gi oss mulighetene vi trenger

Vi snakker engasjert om hvordan teknologien lar oss jobbe løsrevet fra kontorer, steder, sosiale miljøer og etablerte tidsrammer. Mennesket er jo et kapabelt individ – noen jobber best når andre sover. Men får man gjort noe ut av å sitte med en trådløs enhet på en strand under en palme, uten å treffe et eneste menneske?

Herre med trønderbart: Daniel Bansal Dahn er også kjent fra illustrasjonsgruppa Birger’s Oter Utleie.

Eller «lagger» den teknologiske innovasjonen i realiteten – det vil si, at vi som fysiske bærere av allskens moderne hands free og trådløse muligheter henfaller til gamle mønstre: skal vi gjøre business, må vi møtes, ses og høres?

Illustrasjon: Olav Åsheim / Multiply illustrasjonsagentur.

Sjel i døra og trønderbart

Kaffe på kanne serveres i brun retrokopp fra 70-tallet i lokalene – hvor de andre illustratørene i agenturet; Olav Åsheim, Sylvia Stølan og Daniel Bansal Dahn, sistnevnte også medlem av illustrasjonsfellesskapet Birger’s Oter Utleie – holder hus.

Sylvia Stølan er en av fire illustratører i Multiply illustrasjonsagentur som har Trondheim som base.

Du møtes av sjel i døra, en gigantisk trønderbart, en nordlending og en ung kvinne som kan være spyttet ut av franske Vogue. Vi er advart på forhånd, av prominent kreativt arbeid på veggen utenfor inngangsdøren. Må et miljø være tilknyttet et større miljø for å være suksessfullt?

Les også: Et sted å være. Om arkitektur

Innovatøren: Kristin Tiller tror på trygghet i kjernevirksomheten og at teknologien er til for at vi skal operere våre virksomheter fra geografiske utkanter.

Rampete og lekent uttrykk selger

Her er det passe rotete, og passe ryddig, passelig nøye kuratert. Møblene er hentet fra tre tiår tilbake, noen malt, som utløp for kreativt hærverk. Spillkonsoller på bordet, koblet til en gammel Luma-TV i Palisander fra samme tidsepoke.

Visuell kommunikasjon: En god film bør illustreres på en god måte.

Det er mye humor i møbler fra 70-tallet. Atmosfæren er ikke til å ta feil av. Her er det rampete. Og med utsikt over Trondheimsfjorden, kan dyre kontorlokaler i millionklassen på Aker Brygge i Oslo i grunnen bare gå hjem og vogge. Gjennom vinduene i møterommet til Multiply illustrasjonsagentur ser du rett ut på Munkholmen festning.

Ashkan Honarvar har illustrert denne, og var dessverre ikke tilstede da Plnty var på besøk.

Sola strømmer inn, vannet er blått, åsene grønne, akkurat slik det skal se ut gjennom vinduene hos et norsk illustrasjonsagentur – Norges fjerde i tallet. En 3D-printer pusler med sitt i et hjørne. Den digitale æraen har for lengst manifestert seg, er vi enige om over kaffen.

Innovativt illustrasjonsagentur med seks måneder på baken

Etter 14 år i Oslo reiste Kristin Tiller hjem til Trondheim. Hun er utdannet ved KHIO, driver med undervisning i grafisk design på Høyskolen Kristiania Christiania og har jobbet som prosjektleder i Grafill og Visuelt. Hun er tungt utrustet og har ingen problemer med å selge talentene hun representerer.

Illustratør Olav Åsheim i Multiply illustrasjonsagentur.

Agenturet ble etablert i januar 2017, og har bare vært oppe og gå i noen måneder.

– Jeg er så stolt. Her treffer du illustratører som holder usedvanlig høy standard, sier hun og slår ut med armene.

Ingen illustrasjon er lenger  enn et tastetrykk unna

Ifølge Tiller er det mange verdifulle hoder som reiser fra Trondheim og ikke kommer tilbake. Det burde ikke være nødvendig. Noen påstår at Norges distriktspolitikk ikke har vært fullt så vellykket som man vil ha det til.

– Vi vinner internasjonale priser. Mye av det vi gjør her er riktig. Og endelig får vi vist oss frem. Bare tenk på passene våre og pengene.

Kanskje har man ikke dratt fullt nytte av de teknologiske mulighetene, når lever vi i en tid som allerede har realisert miljøtanken ved å ta møtene på Skype. Ingen kjøp, bestilling eller avstand er lenger enn et tastetrykk unna. Til tross for det er Tiller positiv til å drive et «high end» illustrasjonsagentur fra Trondheim.

Beliggenheten på kaia i Trondheim er eksotisk og kler et illustrasjonskollektiv i midt-Norge.

– Innovasjon er å tørre å stole på det vi gjør, gå mot strømmen fordi vi er trygge på at vi har en stabil kjerne, som må til for å lykkes – og å evne å se utviklingspotensialet. Alt handler ikke bare om å få kreative bransjer til å passe inn i et økonomisk rammeverk, men omvendt. Gode ting tar tid å utvikle. Bare fem-seks måneder ut i prosessen, tar hun livet med stoisk ro. Hun er trygg på de hun har i stallen, at de leverer høy faglig kvalitet og kanskje viktigere: originalitet.

Illustrasjon: Daniel Bansal Dahn.

Hvorfor er Norge bakenforlandet?

Tillers kanskje tyngste utfordring er at Norge fortsatt ligger et godt stykke bak Danmark og Sverige. De har en annen forståelse og er mer kontinentale i sin tilnærming til visuell design. De er mer åpne, bare se på hvordan de forholder seg til økologisk mat eller det å være vegetarianer…

Kreative avgjørelser og prosesser skal foregå i kreative omgivelser. Retrostil er helt fint!

– Jeg jakter ikke på internasjonale kunder riktig ennå. Først og fremst tar vi for oss hovedstaden. Hun mener at mye av produksjonen og businessen hun er ute etter befinner seg der, hvor hun har nettverket sitt fra Grafill-tiden, og fra studietiden på KHIO. Utstyrt med en god nettside, høy aktivitet i sosiale medier og telefon, er Kristin Tiller trygg på å møte verden fra Trondheim.