iiS WOODLING: KULTURELL MIKS


Tekst:  og foto: Marte Indiane Laache Stakkestad   

Designer og grunnlegger av motemerket iiS Woodling, Siv Elise Seland, kan fortelle at hun har hentet inspirasjon fra både norsk og samisk klestradisjon til sesongens kolleksjon som ble vist fram i Sentralens lokaler under Oslo Runway.

Jeg er veldig fornøyd med gjennomføringen av visningen –  hvordan det gikk med tanke på både koreografi, musikk og styling. Det hang veldig fint sammen med kolleksjonen og det som lå til grunn for den, forklarer Seland.

Designer og grunnlegger av motemerket iiS Woodling, Siv Elise Seland.

Designeren håpet at folk fikk en god følelse da de så kolleksjonen, og selv om hun ikke hadde rukket å få mange tilbakemeldinger da Plnty intervjuet henne. Selv var hun fornøyd med visningen.

LES OGSÅ: FOKUS PÅ KVINNEKRAFT

Kulturell miks av epoker og tradisjoner

Dette er en kulturell miks av en kolleksjon. Det er detaljer fra både norsk og samisk klestradisjon, men det er også iblandet nostalgiske detaljer fra 70,80 og 90-tallet. Det er veldig mye som skjer, og det er en miks av mange ulike farger og materialer, sier Seland.

Jeg er veldig fornøyd med gjennomføringen av visningen. Det hang veldig fint sammen med kolleksjonen og det som lå til grunn for den. Siv Elise Seland

Kolleksjonen er et resultat av et utrykk hun har båret på lenge, og designeren forklarer at hun tar tak i det som inspirerer henne der og da når hun jobber med å utarbeide en ny kolleksjon.

Mye inspirasjon hentes fra norsk tradisjon og natur, men det er ikke noe forsøk på å fremme Norge gjennom klesmerket.

Inspirert av det nære 

Jeg går inn i meg selv når jeg skal jobbe fram en ny kolleksjon. Da blir det fort slik at det som ligger tettest på og har dypest røtter i meg også er det som det føles mest naturlig å jobbe med, forklarer Seland.

Med utgangspunkt i denne tankegangen er det ikke merkelig at mye av inspirasjonen hentes fra norsk tradisjon og natur, men designeren påpeker samtidig at hun på ingen måte har noe behov for å fremme Norge ut i verden gjennom klærne. Det handler i mye større grad om å skape brukervennlige klær som får folk til å føle seg bra.

LES OGSÅ: OSLO RUNWAY-UTSTILLING

Like bra som resten av verden

Utgangspunktet for det som i dag er iiS Woodling ble startet i 1998 av Olaug Vesterheim Seland. Hun startet selskapet Davina, men etter noen år bestemte damene seg for at det var på tide med en fornying og sommeren 2006 så motemerket iiS Woodling dagens lys.

– Norsk design er like bra som utenlandsk design. Det handler bare om at de som ønsker får muligheten til å utfolde seg og skape noe.

– Jeg er veldig glad for at vi har fått være med på den utviklingen som har foregått innen norsk design. Vi har allerede lagd klær i en 10-15 år som folk har gått med i gatene, og det at klærne brukes av folk er en selvfølge for norske designere, vel så mye som utenlandske, sier Seland.

Stor tro på motemarkedet

Designeren har stor tro på at det finnes gode muligheter innen det norske motemarkedet.

– Norsk design er like bra som utenlandsk design. Det handler bare om at de som ønsker får muligheten til å utfolde seg og skape noe. At de får de rette kontaktene, og riktige produsentene, konstaterer hun.