– NORSK MOTE PÅ SITT BESTE


Tekst:  og foto: Marte Indiane Laache Stakkestad   

Utsagnet kom fra mediepersonligheten og motebloggeren Janka Polliani etter at visningen av Tom Woods nyeste kolleksjon hadde gått sin gang ved SALT på Langkaia i Bjørvika, under sesongens utgave av Oslo Runway. Polliani var svært begeistret for klærne, og ikke minst selve visningen i sin helhet.

– Tom Wood slår alle når det kommer til «venue», sier Polliani og sikter til at klesmerket valgte å presentere seg på SALT – en vandreutstilling med huskonstruksjoner som for øyeblikket er satt opp i Bjørvika i Oslo og viser Árdna, som på samisk betyr «den gjemte skatt», Den arktiske pyramide som ligner hjellen vi tørker fisk på, Langhuset, som er bygget med Vikingenes bolig i tankene, og til slutt det koselige båthuset Naustet.

Her gikk visningen under åpen himmel, til rytmene av Röyksopps Bounty Hunters, som ga showed herlig energi. Ifølge programlederen og motebloggeren var modellene fantastiske og showet uten like.

LES OGSÅ: ISS WOODLING. KULTURELL MIKS

Terningkast seks

– Jeg må gi det terningkast seks, sier Polliani.  Hun mener at konseptet var veldig godt tenkt, veldig kult, og ikke minst var det tilfredsstillende å se norsk mote som det hun uttrykker må være noe av det absolutt beste.

Medieperson og moteblogger Janka Polliani var på Tom Wood-visning på SALT på Langkaia i Bjørvika.

Tom Wood ble grunnlagt av Mona Jensen i 2013. Det hele startet med en smykkekolleksjon basert på klassiske smykker som Jensen tilla et moderne uttrykk.

For eksempel ble Tom Wood snart kjent for å bringe den gode gamle signetringen tilbake, og solbrillene deres ble også svært populære. Snart skulle merket oppleve internasjonal suksess, og satset snart i flere ulike retninger. Det resulterte i at den første kleskolleksjonen for menn og kvinner ble lansert i 2014.

Tom Wood bygger videre på forrige kolleksjon

Kleskolleksjonen som ble vist fram under denne sesongens Oslo Runway var bygd videre på forrige sesongs kolleksjon, men denne gangen ble det satset enda mer på denim, noe Polliani er positiv til.

– Tom Wood slår alle når det kommer til «venue», sier Polliani og sikter til at klesmerket valgte å presentere seg på SALT – en vandreutstilling med huskonstruksjoner i Bjørvika.

– Jeg tror  det var helt riktig å satse videre på forrige kolleksjon, for dette føles som en veldig riktig utvikling for Tom Wood, synser Polliani.

Den forrige kolleksjonen «Blue by Tom Wood» gikk tilbake til denimens røtter i USA. Morten Isachsen, som er daglig leder for Tom Wood, har mange år bak seg i Levi’s, og bringer nå Tom Wood inn i dette sjiktet. Materialene benyttet var White Oak-denim som kommer fra Cone Mills i USA, og også en av de aller første leverandørene av denimstoffet.

LES OGSÅ: OSLO RUNWAY-UTSTILLING 

Janka Polliani påpeker også at det ikke er noe vanskelig å kle seg i klær fra Tom Woods SS18-kolleksjon.

Designen var inspirert av gamle arbeidsklær i asiatisk silhuett. Plagg i vasket rådenim får en helt egen blåfarge. Blue-kolleksjonen med vaskede rådenim-plagg har også fått en egen Tom Wood-nagle i 24 karat gull, noe Tom Wood har bygget videre på.

Merket fokuserer på funksjonalitet og avslappede silhuetter. Dette var også noe som kom tydelig fram under SS18-kolleksjonen.

Streetwear på sitt beste

Motebloggeren trekker blant annet fram en hvit oversized denimjakke og de blå draktene med Tom Wood printet på ryggen, som noen plagg hun likte spesielt godt i sesongens kolleksjon.

– Jeg må gi det terningkast seks, konseptet var veldig godt tenkt, veldig kult, og ikke minst var det tilfredsstillende å se norsk mote som det hun uttrykker må være noe av det absolutt beste.

– Jeg får assosiasjoner til amerikanske fangedrakter. Hvis du spør meg er dette streetwear på sitt aller beste, og det var skikkelig bra levert av Tom Wood, sier hun.

Klær som passer i garderoben

Det vil jo alltid være en diskusjon om klær som vises på catwalker er noe som passer inn i stilen til et bredt utvalg mennesker. Polliani er ikke i tvil om at klærne til Tom Wood er noe som både kan og vil benyttes av mange nordmenn i tiden framover.

– Altså: hvem er det som ikke bruker denim? Jeg synes både nordmenn spesielt og skandinavere generelt har blitt mye tøffere til å kle seg mer vågalt og unikt. Det oppdager man hvis man ser på folk i bybildet i Oslo, for eksempel i Karl Johans gate, sier mediepersonligheten.

Designerklær til garderoben

Janka Polliani påpeker også at det ikke er noe vanskelig å kle seg i klær fra Tom Woods kolleksjon til vanlig, for dette er klær som appellerer til mange.