MAGNE FURUHOLMEN INN PÅ TEPPET

Da kunstner og musiker Magne Furuholmen ble utfordret til å utforme et tekstilkunstprosjekt, smakte han på det. Men Furuholmen, som har jobbet mye med keramisk skulptur den siste tiden, fant fort ut at han kunne overføre tredimensjonale elementer fra leire – til ull og silke.

I juni i år åpnet Dronning Sonja den keramiske skulpturparken på Fornebu som er utsmykket av Magne Furuholmen. I kjølvannet av det Kongehuset uttaler å være det største skulpturprosjektet etter Gustav Vigeland, har kunstneren i denne sammenhengen tydd til mykere materialer.

Mange gjester hadde møtt frem da Expo Nova lanserte The Magne Furuholmen Collection i oktober.

The Magne Furuholmen Collection

– Det er hyggelig å høre at jeg var positiv til prosjektet til første stund. Det betyr noe sånt som at jeg sier: «hmmm … kanskje det …» spøkte Furuholmen under lanseringen av «The Magne Furuholmen collection» tepper, og utdypet at det er viktig for ham å se om prosjekter som dette er relevant å se i et annet uttrykk i forhold til prosjekter han holder på med innen kunst.

I juni i år åpnet Dronning Sonja den keramiske skulpturparken på Fornebu som er utsmykket av Magne Furuholmen.

Urban Fabric Rugs er en teppeprodusent som har spesialisert seg på avtrykk av oversiktsbilder over verdensbyer, og enkelte kunstprosjekter. Teppene blir produsert i India i ull og kinesisk silke, hvor de blir håndknyttet og deretter klippet og barbert, også det for hånd.

LES OGSÅ: DEN HÅNDSYDDE LILLE SORTE
Om klesdesign og sosialt entreprenørskap. 

Interiørarkitekt Cathrine Edwards har kuratert prosjektet som har brakt Magne Furuholmen og Urban Fabric Rugs sammen.

Tekstarbeidet fra «Imprints» er overført til teppe

Nå er de lansert hos møbelbutikken Expo Nova, og hvor det også var førlansering av boken som har dokumentert tekst- og bokstavarbeid som er gjort i leire på de 40 keramiske arbeidene som er plassert i parken på Fornebu, deriblant to seks meter høye krukker på ni tonn hver. I kunstprosjektet «Imprints» går en av tekstene slik, og er gjentatt i ett av teppene:

where do you take your confidence from
and if energy is a constant
then who’s confidence is gone
if ninety percent of the atoms in your body
was not even there a year ago
what makes you insist again and again
you are you
what tells you
what compels you
to make a spectacle of everything that you’re about
memories are ment to make you stronger
not wipe your sense of self out
with confidence gone
learn to love doubt

Det tredimensjonale aspektet

– I dette prosjektet var det Urban Fabric Rugs og det tredimensjonale aspektet jeg tente på fordi jeg holdt på å jobbe med myk leire, og slå bokstaver og former. Jeg ble rett og slett nysgjerrig på hvordan disse teppene kunne se ut. Et annet aspekt er at produktene ikke er laget av små barnehender, men at det forsikres om at håndverkerne i India får godt betalt. Det var viktig for meg å vite, sa Furuholmen og forklarte:

… learn to love doubt. Teppene kan brukes på vanlig måte på gulv, eller mindre størrelser kan henges på vegg.

– De tre teppene tar utgangspunkt i fotografier som er tatt underveis i arbeidet med skulpturparken på Fornebu. Her har arbeiderne vært med å tolke, ettersom de barberer for hånd, og det er utrolig fascinerende å se at noe som er skapt i ett materiale bli oversatt til et annet. For meg har dette vært samarbeid med håndverkerne i India.

LES OGSÅ: FRISTILT. EN VIKTIG ILLUSJON.
Maler Helle Kaarems betraktninger over eget arbeid

Arkitekt Marco Shön hos Skaara & partners, var en av flere som fikk tak i ett av de få eksemplarene av boken som dokumenterer kunstprosjektet “Imprints” fra skulpturparken på Fornebu.

Rundt en million knuter

Interiørarkitekt Cathrine Edwards har kuratert prosjektet. «The Magne Furuholmen collection» ble første gang presentert under Stockholmsmessen i februar. De er laget i en nummerert og signert serie, ti av hvert teppe, og de kommer i tre formater.

– I dette prosjektet var det Urban Rugs og det tredimensjonale aspektet jeg tente på fordi jeg holdt på å jobbe med myk leire, og slå bokstaver og former.
Magne Furuholmen

– Hvert teppe tar cirka fem til seks måneder å knytte og det er rundt en million knuter i hvert teppe, så det er et enormt håndarbeid som ligger bak disse unike kunstverkene, sa hun.

Overføringen, det mest interessante

– Det er interessant at man lager en støpeform og forsøker å overføre det til teppe. Jeg synes nesten formene er minst like interessante som selve teppet, for her ser du at noen har jobbet og tenkt og at det nå blir en overføring til en teppeform som kan selges, sier arkitekt Marco Shön hos Skaara & partners, som var en av mange gjester som hadde møtt opp denne kvelden.