DEN MEKANISKE GÅTEN


Tekst:  Ina Gravem Johansen   
Foto:   Black Snail Print

– Det plager meg litt hvis et smykke bare er til pynt. Jeg vil bevare det røffe, men liker teknisk perfeksjon. At arbeidet har en funksjon – kan være noe mer, sier Sjur Hassel om det å være gullsmed.

Dette sier Sjur Hassel om eget virke som gullsmed. Men alt begynte egentlig med en Boble Volkswagen.

Farfar var biloppretter

– Som liten var jeg mye sammen med farfar i verkstedet i de periodene vi bodde i Norge. Farfar var biloppretter, og egentlig mye mer enn det. Han var en kreativ og estetisk praktiker som fant opp teknikker og funksjonelle verktøy.

– Jeg tok gullsmedutdannelse ved Pluss skolen i Fredrikstad og var ferdig utdannet i -97. Så metallarbeid er noe jeg har holdt på med en stund, forteller gullsmed Sjur Hassel. Foto: Ingrid Melvær.

Han var utrolig dyktig i alt han gjorde og viste meg, lot meg lære. Delte gløden sin. Farfar er mitt store forbilde og mye av det som preger meg som edelsmed i dag er verdier jeg har fra timene og dagene med farfar.

Objektene lyser avansert presisjon – en teknisk vanskelighetsgrad. Alle smykker er laget for hånd, de fleste har en tredimensjonal, finjustert mekanisme.

Som barn fikk Sjur Hassel en Boble Volkswagen av farfar. Det var mye som måtte gjøres med den, han skrudde og forsket, farfar veiledet og en dag startet Bobla. Den rullet.

Alle smykker er laget for hånd, de fleste har en tredimensjonal, finjustert mekanisme.

Vokste opp både her og der

Man merker at han er en person som er vant til å omgås mennesker – er iakttagende og utadvendt. Han utståler en mild og behagelig personlighet og virker som han mestrer mange sosiale settinger. En grunn kan være at Hassel vokst opp mange steder: Oslo- Singapore- Australia. Det er noen av stedene familien bodde. I dag er han 43 år og bosatt på idylliske Sommarøy i Troms, der satser han nå for fullt i eget skaperunivers: Metallstudio Sjur Hassel.

Sommarøy er et slikt vakkert sted som mange ønsker å besøke minst en gang i livet. Øya ligger noen timers kjøring fra Tromsø. Her inspireres Sjur Hassel.

– Jeg tok gullsmedutdannelse ved Pluss skolen i Fredrikstad og var ferdig utdannet i -97. Så metallarbeid er noe jeg har holdt på med en stund, forteller han.

Presisjonsarbeid

Det at metallfaget ikke er nytt for denne smeden blir raskt åpenbart når man ser nærmere på arbeidene hans. Objektene lyser avansert presisjon – en teknisk vanskelighetsgrad. Alle smykker er laget for hånd, de fleste har en tredimensjonal, finjustert mekanisme. Et hemmelig rom, en original løsning og tilpassede komponenter som kan gi assosiasjoner til mekanisk industri.

– Farfar var biloppretter, og egentlig mye mer enn det. Han var en kreativ og estetisk praktiker som fant opp teknikker og funksjonelle verktøy. Han var utrolig dyktig i alt han gjorde og viste meg, lot meg lære, forteller Hassel.

Masseproduksjon?

– Nei. Sånt driver jeg ikke med, ler Hassel. Men han har gjort det. Han forteller at han som nyutdannet gullsmed jobbet i produksjonen i et stort smykkekonsern. Men etter korrigeringer om at han jobbet for grundig sa han opp. Selv om han jobbet raskt skulle ikke ringene poleres innvendig, man skulle ikke bry seg om baksidene. Han tenkte at det ikke var den type arbeid han ville bruke utdannelsen sin til.

Foto: Ingrid Melvær.

Bære håndverket med stolthet

Hassel kom til Tromsø i 2006 og har jobbet mye og intenst i perioder. Han har reist og kommet tilbake til nord. Han har arbeidet i utelivsbransjen og i reiselivsbransjen. Smykkearbeidet har han hatt på si.  Men han ville noe mer. Fordype seg i det fullt ut.

– Som liten var jeg mye sammen med farfar i verkstedet i de periodene vi bodde i Norge. Farfar var biloppretter, og egentlig mye mer enn det.

– For meg er det viktig å bære håndverket med stolthet. Jeg synes at en håndverker skal være dyktig i sitt arbeid, og vise det. Når man lager smykker og skulpturelle arbeider i edelt metall vil man alltid kjenne et stort kommersialiseringspress.

En forventning om å ty til enkle løsninger for å selge billig. Jeg kan jobbe med flere linjer. En linje for det virkelig gode håndverksarbeidet og en annen med enklere smykker. Men det finnes en klar grense for hvor mye jeg er villig til å gå på kompromiss med det. Det må aldri gå på bekostning av kvaliteten i håndverket.

– Jeg ser meg ikke som designer

Det er spennende å høre Sjur Hassel fortelle om egne kunstneriske standarder. Det runde og milde forsvinner litt, smeden i ham er en fagmann med distinkt integritet.

Musikk er enormt viktig for Sjur Hassel. Han går inn i en låt, et band, en utgivelse. Så jobber han. Designet kommer i prosessen. Nesten fra musikken og direkte i hendene.

– Jeg ser ikke på meg selv som en designer. Jeg kan skisse ideer, men er ikke spesielt knyttet til den måten å arbeide på. For meg sitter det i hodet. Og i musikk. Musikk er enormt viktig for meg. Jeg går inn i en låt, et band, en utgivelse. Så jobber jeg. Designet kommer i prosessen. Nesten fra musikken og direkte i hendene. Også de tilpasningene i arbeidet som krever presisjon sitter i hodet. Jeg forventer det av meg selv – å være i stand til å lage arbeider uten mål og arbeidstegninger å støtte meg til, sier han.

Hassel forteller videre at han vil utfordre rammene for hva et smykke er. Han liker kinetiske ting. Funksjoner.

Hassel forteller at han vil utfordre rammene for hva et smykke er. Han liker kinetiske ting. Funksjoner. Foto: Ingrid Melvær.

Den mekaniske gåten

Det å lage smykker er altså en beretning om motor og mekking som poesi. Det blir det når gullsmeden beskriver hva han møtte under panseret på Bobla. Den mekaniske gåten. Prosessen. Hvordan den ene skruen er vital for helheten.

– Det plager meg litt hvis et smykke bare er til pynt. Jeg vil bevare det røffe, men liker teknisk perfeksjon.

Sommarøy er et slikt vakkert sted som mange ønsker å besøke minst en gang i livet. Øya ligger noen timers kjøring fra Tromsø, helt mot kanten av det store, ville, havet. Stedet byr på en blanding av øde viker med lyse strender, storm, mørke, lys og uendelige variasjoner av horisont. Sommarøy er en av de nye it- destinasjonene innen reiseliv, akkurat nå er øya en av en av de store nordlysdestinasjonene. Men det er også en utkant. Det er ikke mange mennesker som faktisk bor der.

Nå jobber Sjur Hassel nesten hele tida i verkstedet hjemme på Sommarøy. Der trives han kjempegodt. Når han må ha litt påfyll drar han ned på kaia.

En urban fyr som trives på Sommarøy

– Jeg er nok egentlig  en ganske urban fyr,  jeg har trivdes med pulsen i byen. Men jeg kjenner at jeg har flakket nok. Nå jobber jeg nesten hele tida i verkstedet hjemme på Sommarøy. Det trives jeg kjempegodt med. Når jeg må ha litt påfyll drar jeg ned på kaia.

Naturen er så vanvittig fin, men også båtene og kaianlegget har utrolig mye vakkert ved seg.  Sjakter, bolter, taljer. Tannhjul, det dukker stadig opp i arbeidene mine. Jeg er virkelig svak for et godt tannhjul…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vis at du ikke er en robot! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.