PROFESSEUR LE DISIPLINÈ


Tekst:  Annicken Dedekam Råge   
Foto:   Ida Brekke

Vi har fått audiens. På Hotel Bristol i Oslo sentrum. Der har Nils-Christian Ihlen-Hansen hatt sitt sedvanlige møte med gamle venninner. Haute Couture-kreatøren og læremesteren liker å si at han har sett – og berørt – flere nakne kvinnebryster enn noen mann kan drømme om. Ja, ikke venninnenes, da.

– Vi pleier alltid å sitte her, sier han om sofagruppen og troner alene i sofaen. Venninnene har gått hjem for i kveld. Nå er det Plntys tur til å ta et glass i fornemme omgivelser – det som er en av hovedstadens siste skanser for et liv i sus og dus. Så ofte han kan, og hver måned møter han dem her – de har hengt sammen i snart et helt liv og har fortsatt mye å dele.

En verdensomspennende karriere

Nils-Christian Ihlen-Hansen har tilbrakt et helt liv i bransjen som klesdesigner, modellør og haute couture kreatør. Han gått modell for Pierre Cardin, vært modellørassistent hos Jean Patou, designer og modellør og gikk i lære i buntmakerfaget hos Jaques Vodes, designassistent på herreklær for Guy Laroche og printdesigner hos Yves Saint Laurent… den 10 siders lange CV-en hans et stappfull av utdanning, erfaring, blod, svette, tårer og utmerkelser. Men i juni 1989 startet han Esmod i Oslo, skolen som utdanner klesdesignere i Norge. Skolen har han solgt, men han underviser der ennå.

CV-en til Nils-Christian Ihlen-hansen et stappfull av utdanning, erfaring, blod, svette, tårer og utmerkelser. I juni 1989 startet han Esmod i Oslo, skolen som utdanner klesdesignere i Norge.

Reiste til Paris som 22-åring

– Man må gjøre det RIKTIG, sier 73-åringen, om å modellere på byste. Han hører riktig dårlig, var født med nedsatt hørsel, men er godt trent i å lese på lepper og tydelig uttale. Men det har aldri satt ham tilbake, heller tvert imot. Han reiste til Paris som 22-åring, hvor han startet på Ecoles de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne etter fire år på datidens Statens Håndverks- og Kunstindustriskole avdeling klær og kostyme. Til tross for sitt handicap lærte han seg fransk, som han snakker og underviser på, i tillegg til engelsk.

For Nils-Christian Ihlen-Hansen har ingenting kommet gratis. Klesdesignbransjen er ikke et sted hvor man hviler på sine laubær.

Han sier at han har pensjonert seg. Men livet som én av kanskje syv gjenlevende haute couture-kreatører- og spesialister gjør at han ikke kan sette seg til. Det må arbeides, undervises.

Vi skåler i brusende vann. Nils-Christian er glad i sosialt samvær, å prate og fortelle, med glimt i øyet. Han drar opp den ene historien etter den andre, som en tryllekunstner som løfter kaniner ut av hatten.

LES OGSÅ: PRIS TIL NORSK DESIGNSTUDENT

Professeur le disiplinè

Han har undervist over hele verden, Sao Paulo i Brasil, Istanbul i Tyrkia, København og Århus, Danmark, Bankok, Thailand og Esmod-systemet har brakt han til Libanon, Tyskland, Kina, Frankrike, naturligvis og De Arabiske Emirater før han nå har fått de høyeste utmerkelser – fra China Fashion Association Beijing, hvor han har undervist profesjonelle designere og lærere fra forskjellige universiteter i Kina:

– Jeg tror jeg er den eneste i verden som har tatt på tusenvis av pupper, knegger han og legger ut om årene ved Esmodskolen i Dubai, om uoppdragne arabiske jenter, som først etter at han smalt håndflaten i bordet for å få ro i den bråkene klassen, overraskende nok fikk en gigantisk blomsterbukett og tilnavnet «Professeur le disiplinè».

Om mote og kulturelle forskjeller

– De er veldig sjalu og elsker intriger, legger han til og forteller om utfordringene ved å undervise i modellering for kvinner som ikke kan vise seg for en mann. Men da de forsto at han ikke var interessert i kvinner på den måten, var det fritt frem. Så skrev han bok om drapering, The Art of Draping. I den er det avbildet de mest sirlige måter å håndtere et stoff på. Om han vil beskrive seg selv som et tålmodig menneske? Ja, det vil han si. Og hardt arbeidende.

– Jeg tror jeg er den eneste i verden som har tatt på tusenvis av pupper, knegger han og legger ut om årene ved Esmodskolen i Dubai.

For Nils-Christian Ihlen-Hansen har ingenting kommet gratis. Klesdesignbransjen er ikke et sted hvor man hviler på sine laubær.

Forventer innsats fra elevene

Til tross for et celebert liv på verdenstoppen er Nils-Christian likefrem og naturlig – når man får satt seg ned med ham er det som om man har kjent ham bestandig. Når man ser inn i det smilende blikket og hører den vennlige stemmen, skulle man ikke tro at det fantes motstand i mannen. Men i det øyeblikk noen tøyser med yrket hans, eller ikke følger med i undervisningen, blir han vred. Han forventer innsats av sine elever. Selv har han gått den «harde skolen», og det er naturligvis et spørsmål om en bratt læringskurve gjør deg bedre i faget.

Av den gamle skolen

Som lærling opplevde han å ha arbeidet med et broderi i ukesvis. Da læremesteren skulle se på det, revnet han det, dro det i stykker så perlene spratt i veggene og sa, uten så mye som en blikk på den sjokkerte lærlingen, at det ikke var godt nok. Unge Nils-Christian var på gråten, men bet det i seg og gjorde som han fikk beskjed om. Startet på nytt.

– Det var stilen. Det skulle være så strengt, forteller han rolig.

Monsieur le Professeur Nils-Christian Ihlen-Hansen mener det blir vanskelig for norske klesdesignere å hevde seg internasjonalt uten økonomisk satsing.

Blir tøft for Norge å hevde seg 

Mer en 50 år i bransjen. Han har vært designer, illustratør og lærer og mesteparten av karrieren har sitt utspring fra motens hovedstad Paris. Undervist i 40 år. Han kalles inn som ressursperson til skoler i Norge og i utlandet. Han har undervist kostymesjefene i NRK og blir regelmessig brukt som fagperson i juryer, eksamener og andre fagområder. Når Plnty er nysgjerrig på hans mening om det voksende antall talentfulle klesdesignere i Norge og hvordan vi tilrettelegger for en erstatning av konfeksjonsnæringen som gikk tapt på 60-tallet, er han skeptisk. Han tror det blir tøft for Norge å bygge seg opp som nasjon innenfor klesdesign.

LES OGSÅ: FRISTILT. EN VIKTIG ILLUSJON

– Det blir nok vanskelig å realisere. Det er ikke nok investorer som vil satse her. I utlandet, Frankrike for eksempel, satser næringsdepartementet og kulturdepartementet store summer på å hjelpe unge talenter frem, sier han.

På den andre siden av kloden, derimot, har kineserene fått snusen i Nils-Christians gamle franske haute couture-arbeider. Der er det ingenting i veien med satsningen, de er ustoppelige. Ved motehuset Guo Pei har de ansatt ham som koordinator og han slipper ikke unna professeur-arbeid ved Esmod-skolen i Guangzhou. I Kina vil ha ham med hud og hår.
– De er helt gale etter meg, de vil betale meg hva som helst, ler han.

Verdensberømt moteikon

Om han var en av de 250 kulturpersonlighetene som satt ved kulturministerens middagsbord i september? Nei, dit var Nils-Christian Ihlen-Hansen ikke invitert. Likevel skal vi lete lenge etter et menneske fra Norge som har satt et større internasjonalt fotavtrykk.

– Jeg er ikke så kjent i Norge. Men i utlandet er jeg altså et verdensberømt moteikon, smiler han.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vis at du ikke er en robot! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.