BOKUTGIVELSE: – Hadde jeg visst hvor mye arbeid det hadde vært å skrive boken ville jeg antageligvis ikke startet,  men nå er den ute og tilbakemeldingen har vært fantastisk positiv, sier Jørn Lyseggen. Boken er Lyseggens første, og omhandler hvordan bedrifter lettere kan ta informerte beslutninger og velge de riktige strategiene ved hjelp av den eksterne online informasjonen som eksempelvis finnes i rekrutteringstall og sosiale medier.

Grunder Med Forfatterdebut

– Denne prosessen har på en måte gått både fryktelig fort, og fryktelig treigt. Det har vært veldig mye arbeid og mange harde tak, men samtidig har det vært en fantastisk reise, sier IT- gründer Jørn Lyseggen.

– Hadde jeg visst hvor mye arbeid det hadde vært å skrive boken ville jeg antageligvis ikke startet, sier Lyseggen.

«M» for moro

Med sine 1600 ansatte kan man trygt si at staben også har vokst betraktelig. Og bedriftskulturen, som tar utgangspunkt i det norske ordet «mer», har bevart de norske røttene.

IT-gründer Jørn Lyseggen i samtale med Trond Riiber Knudsen, gründeren bak TRK Group.

Lyseggen forklarer at det ikke spiller noen rolle hvilke del av verden en ansatt befinner seg i. Alle lærer at m står for moro, e står for enere og r står for respekt.

Tidlig på 2000-tallet var nyhetssider på nett fortsatt et nytt fenomen. Det var da gründeren kom opp med idéen som skulle hjelpe bedrifter med å ha kontroll på hva mediene skrev om dem.

Selve kombinasjonen «mer» skal inspirere medarbeiderne til å strekke seg lenger. De skal få til mer ved å jobbe for et godt produkt og arbeidsmiljø, samtidig som de viser alle involverte parter den nødvendige graden av respekt. Ifølge Lyseggen spiller det en stor rolle hvordan man går frem for å lykkes.

LES OGSÅ: SKREKKBLANDET KULTURTECH PÅ WEBSUMMIT

Anders Mjåset er gründeren av Mesh, Norges første co-working space for entreprenører.

Startet med medieovervåkning

Tidlig på 2000-tallet var nyhetssider på nett fortsatt et nytt fenomen. Det var da gründeren kom opp med idéen som skulle hjelpe bedrifter med å ha kontroll på hva mediene skrev om dem. Han startet med det vi i dag kaller medieovervåkning. Med utgangspunkt i dette, skulle man kanskje tro at teknologien er selve grunnsteinen i det han driver med. Men det stemmer absolutt ikke.

Det å møtes og mingle er en viktig del av virksomheten på Mesh, hvor boken «Outside Insight – Navigating a World Drowning in Data» ble lansert.

– Teknologien er selvfølgelig en viktig faktor fordi det er produktet vårt, men jeg vil allikevel si at det er menneskene først. Det har alltid vært menneskene og bedriftskulturen først, konstaterer Lyseggen.

Gründer med nye erfaringer som forfatterdebutant

Filosofien om å alltid strekke seg etter noe mer gjelder for absolutt alle. Lyseggen er intet unntak, og nylig ble boken: «Outside Insight – Navigating a World Drowning in Data» utgitt.

Boken om hvordan vi eksponeres for data, skrevet av Meltwater-gründeren Jørn Lyseggen er lansert.

– Hadde jeg visst hvor mye arbeid det hadde vært å skrive boken ville jeg antageligvis ikke startet,  men nå er den ute og tilbakemeldingen har vært fantastisk positiv, sier gründeren.

Denne prosessen har på en måte gått både fryktelig fort, og fryktelig treigt. Det har vært veldig mye arbeid og mange harde tak, men samtidig har det vært en fantastisk reise.
JØRN LYSEGGEN

Boken er Lyseggens første, og omhandler hvordan bedrifter lettere kan ta informerte beslutninger og velge de riktige strategiene ved hjelp av den eksterne online informasjonen som eksempelvis finnes i rekrutteringstall og sosiale medier.

LES OGSÅ: HVEM VINNER DOGA HEDERSMERKET?

Mange hadde møtt frem da Jørn Lyseggen fra teknologiselskapet Meltwater lanserte boken sin på Mesh.

– Vi trenger flere som Jørn

– Sammen med noen veldig få andre nordmenn er Jørn en rollemodell for den nye generasjonen av gründere i Norge, som har en ambisjon om å ikke bare bygge en god norsk virksomhet, men faktisk bygge noe som kan bli globalt ledende, forklarer Trond Riiber Knudsen.

Knudsen er gründeren bak TRK Group, og står dermed bak veksten til en rekke lovende gründerselskaper innen digital transformasjon, disruptiv teknologi og ikke minst selskaper i vekstområder.

Han håper at flere lar seg inspirere av Lyseggens historie, og at de blir med på å transformere Norge.

Mange fra IT-bransjen var møtt frem for å høre Lyseggen snakke om boklansering.

Norge: Et globalt kompetansebasert samfunn

– Vi må transformere Norge fra et olje- og råvarebasert samfunn til et globalt kompetansebasert samfunn.  I denne forandringen vil teknologi og startup- bedrifter spille en betydelig større rolle, forklarer Knudsen.

Selve kombinasjonen «mer» skal inspirere medarbeiderne til å strekke seg lenger.

Han forteller at han og Lyseggen har hatt en rekke samtaler rundt temaet, og at de mener det ut fra Norge er lettere å bli verdensledende på teknologi som retter seg direkte mot bedrifter – enn utvikling av teknologi som retter seg mot forbrukere der amerikanske plattformer allerede har posisjoner.

Trond Riiber Knudsen har et håp om at Lyseggen vender blikket til Norge, for å skape et økosystem for startup-bedrifter.

Trenger et økosystem rundt gründere og start-up-bedrifter

– Jeg tror det finnes mye lærdom i denne tankegangen for mange i Norge, sier Knudsen.

Nå har han et håp om at Lyseggen etter hvert vender blikket hjemover til Norge, og at han bidrar til å skape et godt økosystem rundt startup-bedrifter når den tid kommer.

Close