– Jeg brøt med fornuften! - PLNTY | kulturmagasinet

– Jeg brøt med fornuften!

På restauranten Champagneria som ligger i et hjørne av Mathallen i Oslo, treffer Plnty artisten Thea Glenton Raknes.

Plnty_Thea-&-The-Wild_foto-Hilde-Demroen_2013_6Ikke fordi hun må ha sjampanje, men fordi det er praktisk å møtes der. Hun håndhilser smilende med et fast trykk og slår seg ned. Vi er de eneste som sitter inne. På uteserveringen er bordene opptatt, det er en fin sommerkveld i Tigerstaden. Bandet Thea & The Wild har planer om å slippe debutalbum, om ikke så lenge. Det skulle kommet i høst, men er utsatt til vinteren 2014.

– Det tar alltid lenger tid enn det som er planlagt, og så er jeg alene denne gangen. Jeg vil jo at det skal bli bra! Selv om det er den første plata vår, kunne vi ha tenkt som så: Nei, nå gjør vi det bare!
Hun forteller at flere musikervenner sier det samme, at ting tar tid.
– Heldigvis, legger hun til, som straks skal opptre på Øyafestivalen, bare få uker unna.

Men før hun gjester Øya, skal hun nå ta seg en velfortjent ferieuke i Gøteborg hos faren sin.
– Etterpå skal jeg hjem å pakke, for reiser jeg i morgen tidlig. Jeg gleder meg veldig!

Plnty_Thea-&-The-Wild_foto-Hilde-Demroen_2013_2Spiller på Øyafestivalen
Noe hun ser frem til, er å spille på Øyafestivalen. Der har hun spilt tidligere med jentebandet Norma Sass. Thea er nemlig ingen nybakt musiker selv om hun skal debutere. Hun forteller at hun blir inspirert av å høre andre musikere på scenen; det å se hvor flinke folk er og hvor mye kult de lager. Det er sikkert og visst at det ligger mange tanker i bakhodet på en artist.

– Man blir herdet etter hvert. Jeg må bare nevne at vi var på Reiseradioen her om dagen. Bassisten vår er bortreist på ferie. «Shit», tenkte jeg, var gjør vi nå uten han? Vi kastet oss rundt og jeg endte opp med å spille bass selv. Gitaristen var jo med, og vi hadde med oss en annen musikerkompis. Og det gikk så bra! Da tenker jeg at vi kan greie alt! Jeg føler nesten det, sier engasjerte Thea.

Plnty_Thea-&-The-Wild_foto-Hilde-Demroen_2013_8Hun kommer rett fra jobb, men ikke en spillejobb. Hun er avhengig av å ha strøjobber ved siden av å være musiker. I kveld har hun servert gjester, laget mat og kaffe, ryddet bord og vasket på kafeen Hotel Havana, som også ligger i Mathallen.
– Når jeg er på jobb her, har jeg en frisone fra musikken, jeg greier å koble helt ut. Jeg konsentrerer meg om det fysiske arbeidet. Hodet får en pause fra alt det andre, sier 25-åringen. Men vi snakker med en artist som lever et emosjonelt berg-og-dalbaneliv, høyt oppe i en opptreden på TV en dag, lengre nede og blakk neste dag. Og med drømmer. Om å tjene bedre, om å bo og lage en karriere i utlandet, om å produsere for andre.
– Jeg har en drøm om dette! Når jeg hører andres demoer, får jeg mange ideer, blant annet det med å flytte litt på teksten, slik at det kan låte enda kulere. Kanskje kan jeg få lov til å jobbe med et yngre band som trenger veiledning, tenker hun høyt.

Skrev sanger og dikt
Rundt Thea Glenton Raknes har det alltid har vært mye musikk.
Jeg reiste med faren min på konserter rundt hele svenskekysten om sommeren da jeg var liten, forteller hun.
Faren har bodd store deler av livet i Gøteborg selv om han er norsk. Hun avslører at moren hennes, en gang bosatt i Risør, falt pladask for mannen med det gyllene håret og en trebåt lastet med svenske proggrockere under en trebåtfestival i byen. Forholdet mellom de to ble kortvarig, men Thea kom til verden.

2011-08-03 02.17.55Hun vokste opp med moren i Risør, men faren ville ofte besøke sitt lille sjarmtroll og en kommende popstjerne. Rett før lille Thea skulle begynne på skolen flyttet hun og moren til Oslo. På skolen var hun en flittig elev. Hun tok skolen veldig alvorlig.

– Jeg hadde et opplegg der hvor jeg gjorde alle leksene mine på en mandag, for da hadde jeg fri resten av uken. Jeg har alltid vært nerdete, har alltid hatt orden i sakene og jeg hadde alltid et ryddig rom. Men hun var en samler av skrot og rot. Hun kom alltid hjem med steiner, skjell, bruskorker og alt mulig rart i en pose.
– Da jeg var liten skrev jeg sanger og dikt, og jeg hadde en liten drøm om å bli skuespiller. Det er det mange som drømmer om. Jeg la det på hylla og begynte å synge i dusjen i stedet, sier hun og blir litt lattermild når hun tenker tilbake på nettopp det. Som voksen og artist, liker hun best musikk som er litt frynsete i kantene og som høres ekte ut. Hun har preferanser som Stones, Beatles, Neil Young, Kate Bush og Roy Orbison, for å nevne noen. Hun er ikke fan av moderne lyder, og er ikke glad i trans eller techno.
– Jeg kan også høre på Rihanna, altså, og alt mulig egentlig. Talking Heads og Buzzcocks er også veldig kult!

Plnty_Thea-&-The-Wild_foto-Hilde-Demroen_2013_7Jentebandet Norma Sass
Ved nærmere tilbakeblikk er det ironisk å tenke på at hun ikke turte ikke å søke musikklinjen på Foss videregående i Oslo.
– Jeg tenkte at jeg ikke var god nok, derfor ble det allmennfag-linje på meg. Men jeg sanket sammen alle valgfag som hadde et eller annet med musikk å gjøre, som for eksempel dans og drama, sier hun. Og siste året var hun med i revyen som skuespiller.
– Endelig kunne jeg stå på en scene å synge! Det var så utrolig gøy!

Da Thea i 2007 begynte på Blindern for å studere til bachelor i Kultur og kommunikasjon, støvet hun bokstavelig talt ned. Hun leste pliktoppfyllende. Av det ble det gode karakterer. Men det var ikke en vanlig jobb hun hadde i kikkerten. Hun ville drive med musikk. Som mange ungdommer, var også Thea en kveld på en fest hvor det ble snakk om å starte et band med noen venninner. I utgangspunktet var det bare for gøy, men etter hvert ble det mer seriøst.

Venninnegjengen kalte bandet Norma Sass, og begynte med bandøvinger i Trikkehallen på Kjelsås. Der fikk de sin egen mentor og øvde et par ganger i uken. Instrumentene fikk de låne av Theas onkel, noe han hadde liggende hjemme.
– Vi lærte oss noen coverlåter og jeg fikk øvd meg på å synge høyt. Etter dette ble det noen konserter og vi begynte med bandøvinger i sentrum, forteller hun.

Plnty_Thea-&-The-Wild_foto-Hilde-Demroen_2013_3Tok et valg. Musikken
– Jeg begynte snart å reise med bandet, og da ble det etter hvert til at jeg studerte i siste liten. Klart, innimellom kom panikken, men jeg angrer ikke på at jeg prioriterte musikken. Jeg brøt den veien jeg alltid hadde gått, fra å være fornuftig til å satse på det jeg ville.

Thea fullførte tre år på universitetet. Men sier at man må ta de sjansene man får om man har virkelige ønsker i livet.
– Man har ingenting igjen for å bekymre seg eller å ha dårlig samvittighet, sier hun.

I dag greier hun å være mer avslappet og ikke ta alt like alvorlig. Moren hennes er glad for det, hun var litt bekymret for artisten en periode.
– Husker godt mamma sa til meg en gang: «Thea, du trenger ikke gjøre de leksene nå, gå heller ut og vær sammen med vennene dine. Gjør noe gøy!»

Plnty_Thea-&-The-Wild_foto-Hilde-Demroen_2013_10Vant over Kvelertak
Norma Sass meldte seg på Zoomkonkurransen i 2009, en kåring i Norge som den gangen samarbeidet med NRK Urørt. Jentene stakk av med seieren, og premien var en Norgesturne.
– Vi vant over Kvelertak, så det var jo kult. Vi var fem venninner som egentlig ikke hadde noen spesiell bakgrunn innen musikk, sier Thea, som nå står overfor en spennende karriere i musikkbransjen. I 2011 utga jentebandet ”Hunting For Treasures”.

Kommende debutplate
Samme året sluttet Thea i Norma Sass, og startet sin egen solokarriere.
– Vi ønsket mest å være venninner. Jeg hadde jo også begynt å lage sanger for meg selv som ikke passet så godt til bandet. Jeg ble mer personlig i tekstene, noe som ble mer utfordrende å dele med fire andre bandmedlemmer, sier hun.

Rundt juletider 2012, begynte hun å samarbeide med Kenneth Ishak, som nå er gitarist i bandet The Wild i dag. Hun søkte seg så til ByLarm som demoartist, og kom med der, noe hun synes var stort å få være med på. I februar i år slapp Thea & The Wild debutsingelen Cry Sometines, og i våres kom neste singel Hots For You. Ifølge Øyafestivalens promo av Thea & The Wild finner vi mange drevne musikere i The Wild med bred bakgrunn, fra blant annet 120 Days, Death by Unga Bunga og Heyerdahl. Thea mener at samarbeidet med Kenneth, som også produserer debutalbumet, får frem det beste i henne. Musikken beskrives som «deilig småmelankolsk kvalitetspop, med et sterkt driv» og andre steder som «våryrt og upbeat sommermusikk». Ifølge flere medier handler Hots For You om både begjær og usikkerhet for en person man nettopp har møtt, og Gaffa.no melder at samme låt er mikset av Jimmy Robertson, som tidligere har jobbet med band som Florence + The Machine, Bloc Party, The Wombats og Klaxons.
– Alle kjenner seg sikkert igjen i tekstene! Låtene er poppa nok og melodiøse, det er nok derfor vi treffer folk i forskjellige aldre, sier den festival- og plateaktuelle artisten.[youtube id=»HKQVuGlpHzE » width=»620″ height=»360″]

Close