ANTHROPOS - KUNST OM SELVØDELEGGELSE: – Tittelen «Anthropos» er gresk for «menneskelig», og peker mot en ny geologisk klimaepoke (antropocen) i jordas historie, som forskere mener startet med den første atombomben i 1945 som førte til en menneskeskapt påvirkning av klima, forteller Javier Barrios til Plnty.no. Forfall, menneskets ødeleggelse av naturen, en kvasivitenskapelig og kunstnerisk kommentar til universet og dommedagsprofetier, har hele tiden preget Barrios kunstneriske uttrykk.

Anthropos – Kunst om Selvødeleggelse

Men listen er lengre: synapser og informasjonsoverføring i hjernen, mikro- og makrokosmos – i desember lanserte han boken fra oppholdet i Mexico sammen med en utstilling på Galleri Melk i Oslo. Boken presenterer bilder fra Internett de siste 20 årene.

I desember 2017 lanserte Javier Barrios boken «Anthropos» sammen med en utstilling på Galleri Melk i Oslo.

Menneskeskapt

Tittelen «Anthropos» er gresk for «menneskelig», og peker mot en ny geologisk klima-epoke (anthropocen) i jordas historie, som forskere mener startet med den første atombomben i 1945 som førte til en menneskeskapt påvirkning av klima, forteller Javier Barrios til Plnty.no.

– Jeg ville at boken ikke skulle være perfekt. Hver bok er i utgangspunktet ødelagt og i stadig forfall: sidene sverter av og papiret oppfører seg ustabilt.

Boken er ingen vanlig bok, men et kunstverk i seg selv, laget med den gamle teknikken risografi, der det er umulig å kontrollere trykkeprosessen:

En bok i stadig forfall

– Jeg ville at boken ikke skulle være perfekt. Hver bok er i utgangspunktet ødelagt og i stadig forfall: sidene sverter av og papiret oppfører seg ustabilt. Slik symboliserer boken også tittelen oss  mennesker som skader jordkloden. Sammen med boken stilte jeg ut to oljetønner som har stått på et billakkfirma i femten år. Lag på lag med støv og lakk har gitt dem en unik struktur. Naturen har nesten har tatt over tønnene. Jeg laget også en tidslinje, i en ramme, en snor farget fra gult til dyp rød, som viser utviklingen og tiden.

LES OGSÅ: REATAURANTEN UNDER

Boken «Anthropos» symboliserer også oss mennesker som skader jordkloden.

– Boken inneholder foto du har funnet?

Ja. I 2016 var jeg to måneder i Mexico på en kunstnerutveksling i samarbeid med den meksikanske ambassaden i Norge. Gjennom femten år har jeg samlet hundrevis av bilder av ting jeg har funnet på Internett. Dette er bilder jeg har tenkt at jeg kunne få bruk for og derfor har jeg lagret dem. I studioet mitt i Mexico printet jeg ut alle bildene, la de utover, og så at dette faktisk var lag på lag med informasjon. Jeg begynte å sette bilder opp mot hverandre, se sammenhenger, og oppdaget at det jeg holdt på med var selvforskning, en tidslinje over menneskets aktiviteter. Jeg tenkte at dette kunne bli et stort prosjekt, og presenterte arkivet og bildene for skribenten Carlos Gonzalez som jeg møtte der nede. Han skjønte prosjektet mitt med engang, og skrev tekst til bildene. Hans innfallsvinkel var kanskje mer romantisk enn bildene som har et mer destruktivt innhold, og er preget av forfall. Alle elementer ble satt sammen i boken. Jeg visste også dette på Galleri MARSO i Mexico City.

Som en del av utvekslingsprosjektet, kom to meksikanske kunstnere til Norge og hadde utstilling på Akershus Kunstnersenter.

– Gjennom femten år har jeg samlet hundrevis av bilder av ting jeg har funnet på Internett. Dette er bilder jeg har tenkt at jeg kunne få bruk for og derfor har jeg lagret dem, sier Javier Barrios.

Ti år som samtidskunstner

I 2017 hadde Javier Barrios ti-års jubileum som kunstner på heltid. Han kom til Norge som femåring fra Mexico. Siden studerte han ved Einar Granum Kunstskole og gikk ut av Kunstakademiet i 2007. Han jobbet på Galleri K og for Bjarne Melgaard på Rod Bianco og lærte seg mye om hvordan kunstscenen i Norge foregikk.

Forfall, menneskets ødeleggelse av naturen, en kvasivitenskapelig og kunstnerisk kommentar til universet og dommedagsprofetier, har hele tiden preget Barrios kunstneriske uttrykk.

Siden debuten i 2011 har han vært et navn man har lagt merke til. Den første utstillingen hans, «Twilight is Upon Me», ble vist på Galleri Rod Bianco og utgjorde den første i en serie på tre utstillinger. Her kunne man finne en sterk relasjon til Sciences Fiction, romforskning teknologi og vitenskap.

Javier Barrios studerte ved Einar Granum Kunstskole og gikk ut av Kunstakademiet i 2007. Han jobbet på Galleri K og for Bjarne Melgaard på Rod Bianco og lærte seg mye om hvordan kunstscenen i Norge foregikk.

Forfall og menneskets ødeleggelse av naturen

«Jeg blander fakta inn med et visuelt formspråk, og ved hjelp av estetiske lokkemidler som lysbokser og farger, fanger jeg betrakteren inn i det jeg vil si. Jeg maler en visjon. Dette er noe som angår oss alle. Vi lever i en tid med både en økonomisk krise og en miljø-krise», sier Barrios til magasinet Kunst i 2012.

Forfall, menneskets ødeleggelse av naturen, en kvasivitenskapelig og kunstnerisk kommentar til universet og dommedagsprofetier, har hele tiden preget Barrios kunstneriske uttrykk. Spørsmål rundt teknologien som har ødelagt klima, også kan være vår redning. Makro kontra mikrokosmos.

Dommedagsprofeti

For fem år siden, i 2012, viste Javier Barrios sin andre del i serien fra Rod Bianco-galleriet på Akershus Kunstnersenter under utstillingen «Black Matters». Der var utstillingen preget av sorte hull malt på lysbokser, NASA-forskning og Mayaindianernes dommedagsprofeti om jorden undergang i 2012.

LES OGSÅ: GALLERI STORTINGET

Sorte hull malt på lysbokser, NASA-forskning og Mayaindianernes dommedagsprofeti om jorden undergang i 2012 utgjorde utstillingen «Black Matters».

– Vi overlevde 2012! Javier Barrios ler.

– Så dommedagen er ikke så dyster likevel?

– Jeg tenker at etter dommedag kommer en ny begynnelse. Noe gror. En dommedag kan også bare være en overgangsfase. Ting må destrueres for at noe nytt skal vokse opp på nytt. Slik er lives syklus og universets lover, sier han.

Oslo som hovedsete

Etter flere års reising mellom Norge, Mexico, Guatemala og USA, har han nå landet i Oslo. Barrios  beskriver kunstscenen som en helt annen enn den han forlot for tre år siden:

– Jeg var så heldig å få et stipend og bodde ett år i New York. Jeg trivdes så godt, og ble der to år til, og levde klisjeen av kunstnerlivet i Brooklyn i en overpriset fabrikkleilighet, med masse mennesker, utstillinger og åpninger. Jeg var på en åpning på Kunstnernes Hus for noen uker siden, og det slo meg at jeg kun kjente fire mennesker. Det skjer mye spennende i kunstlivet i Norge nå, det er en ny energi som kommer frem!

På vei mot det innerste

I den grad Javiser Barrios har søkt utover til universets ytterste grense, har han nå tatt fatt på veien innover til det innerste i oss og i alle ting. Boken «Anthropos» kan være manifestasjonen av denne søken.

I juni 2018 skal Javier Barrios tilbake til Mexico, delta på en gruppeutstilling i Antwerpen og ha en separatutstilling i Bogota.

– På Vestmyra skole i Fauske laget jeg verket «Tusen millioner billioner». Jeg kom over en artikkel om hvordan hjernen fungerer når det kommer til lagring av informasjon og koblinger, med milliarder av synapser som sender informasjon til hverandre. Det er ulike hormoner og signalstoffer som faktisk frakter informasjonene fra synapse til synapse. Du kan være i et makro-univers eller et mikrosted. Du vil aldri få hele oversikten eller forstå hundre prosent, men kun en brøkdel av helheten, sier han.

Verket «Tusen millioner billioner» på Vestmyra skole i Fauske. Foto: Martin Hundstad.

Anthropos-reisen fortsetter i 2018

I juni 2018 skal Javier Barrios tilbake til Mexico. Han skal også delta på en gruppeutstilling i Antwerpen og ha en separatutstilling i Bogota. Han skisser på et filmprosjekt, som skal filmes i jungelen i Mexico.

– Der ute finnes en supermoderne bygning, tegnet av en japansk arkitekt, som står i en enorm kontrast til jungelen rundt. Igjen i 2018 er temaet natur og modernisme, ler kunstneren.

Close