Klesdesignbransjen er om mulig den av kreative bransjer i Norge som strever mest med å få økonomien til å gå rundt, og å tiltrekke seg solide investorer for å etablere en bærekraftig næring. Talent, kreativitet og håndverkskompetanse mangler derimot ikke. Det fikk vi bevist på diplomvisningen til Esmod 2018 på Chateau Neuf den 6. juni.
Tekst og foto: Annicken Dedekam Råge
Det for mange, utopiske yrket klesdesigner, er altså i dag en realitet for 16 avgangsstudenter ved Esmod Oslo. Onsdag 6. juni hadde skolen som utdanner klesdesignere i Norge, diplomvisning på Chateau Neuf i Oslo.
Gjestet av det internasjonale Esmod-systemet
Det var en stjernespekket førsterad som så visningen på Chateu Neuf den 6. juni, i tillegg til familie og venner, da Esmpd-studentene viste sin etterlengtede diplomvisning.
Variasjonen i kvalitet når det kommer til håndverk var ikke stor, det som skilte en kolleksjon fra en annen, var graden av mot til å rokke ved det etablerte
Der satt blant annet direktøren for Esmod International Fashion University Group, M. Saturo Nino sammen med grunnlegger av skolen, Nils-Christian Ihlen-Hansen og årets utvalgte kunstner som har samarbeidet med elevene, Richard Bentley.
Når egoet står i veien
I år var Nino i Norge for å se hva norske studenter kan levere på podiet. De har nå lov til å puste ut etter tre intense års utdanning ved skolen, og å titulere seg som klesdesigner. I løpet av disse tre årene har de ikke bare lært å tegne, konstruere og modellere, tenke kreativt og konseptuelt – men i aller størst grad har de kanskje lært at det å utfordre seg selv og slåss mot sitt eget ego har vært den største kampen.
Å sikte seg inn på en utdannelse som klesdesigner kan virke både usikkert og forfengelig for den som ikke har bransjekunnskap.
Fra sin tale på scenen etter visning, snakket den internasjonale lederen om hvor stolt han er av hver og en student som har kommet så langt etter en så stor innsats.
«Nye» krefter løfter skolen
Studentenes resultater skal i stor grad franchisetaker Elinor Johanne Hess og rektor Rakel Bejaminsen takkes for, som kan sies å ha reddet skolen fra en negativ turbulens. I 2015 overtok Hess skolen, hvor det i lengre tid hadde etablert seg harde motsetninger mellom studenter og ledelse.
Hess og Bejaminsen har jobbet i tospann med stort fokus på å slette tidligere tiders misnøye med utdanningen, og bygget opp skolen til solide høyder. Resultatet av dette arbeidet så vi denne junikvelden.
Kreativ tekstilbransje uten konfeksjonsfabrikker
Å sikte seg inn på en utdannelse som klesdesigner kan virke både usikkert og forfengelig for den som ikke har bransjekunnskap. Det kan også være en utfordring å gyve løs på en kreativ utdanning i et land som over lang tid har mistet sin tilknytning til design og produksjon innen tekstil. Den siste konfeksjonsfabrikken i Norge ble lagt ned tidlig på 70-tallet.
Nå kan det imidlertid virke som at krefter ønsker at nettopp Norge skal vise, ikke bare sine påfuglfjær, men også krefter og gjennomslagskraft når det kommer til prosessen fra idé til ferdig produkt. Det viste avgangsstudentene ved Esmod Oslo denne kvelden.
Designere som vil tåle presset
Dette er studenter som vil tåle presset i klesbransjen og som vil kunne utfordre en bransje som lider av et likhetssyndrom. Her er masseproduksjon godt forankret i sikker økonomi. Dette kan nå komme til å utfordres av designere som vil kunne bygge identitet for merkevarer i fremtiden.
Det første man legger merke til når modellene går sin gang over scenen, er hvordan håndverket virkelig har slått røtter blant unge klesdesignere. Her er alt på stell når det gjelder passform og hvordan materialer oppfører seg. Dermed har idé, kreativ prosess og håndverk individuelt fått en ryddig plass på podiet, i form av antrekk som begeistrer og inspirerer.
Studentkolleksjoner med et forbrukerfokus
Det vi så på scenen under visningen den 6. juni, er at elevenes fokus på et sluttmarked har etablert seg. Kreasjonene var ikke bare skapt for å å bruke tekstil for å vandre hen i en luftig tese. Kolleksjonene var solid forankret i et designtema, og plagg og antrekk var svært likt noe man kunne forestille seg å se i en eksklusiv motebutikk.
Godt gjennomsnitt på ideproduksjon
Variasjonen i kvalitet når det kommer til håndverk var ikke stor, det som skilte en kolleksjon fra en annen, var graden av mot til å rokke ved det etablerte. Det var i størst grad personlige kreative valg og tilpasninger som gjorde en kolleksjon ulik en annen. Basishåndverket viste seg tydelig å være det samme.
Undervisning som coacher og utfordrer
Kanskje mye av dette kan innkasseres ved at undervisningen tilbyr stor grad av individuell coaching og oppfølging av designstudentene som gjelder i undervisningen, i et studium som er utfordrende, tøft og tidvis ensomt, skal man tro utsagn fra dem. Her møter de lærere som ikke engster seg for å stikke hull på den boblen eleven måtte finne seg i, og som står på for å dytte dem videre for at de skal lære å utnytte potensialet sitt, og utfordre elevenes grenser for hva de faktisk kan prestere. Dette har gjort Esmod Oslo til et landemerke innen klesdesign. Det kunne kveldens visning si noe om.