Frem og UP! – og to skritt tilbake - PLNTY | kulturmagasinet

Frem og UP! – og to skritt tilbake

Hva skal norsk design være, og hvorfor er «kommersielt» nærmest et skjellsord i designmotelandet Norge?

Er det blitt for mange som tar mastergrad i klesdesign, som intellektualiserer klesdesign og fjerner seg fra det mest vesentlige en klesdesigner må tenke på; nemlig å gjøre seg i stand til å lage kolleksjoner som selger i markedet – og være interessant fra starten av?

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_8

På UP-visningen, som ble arrangert på DogA i februar, fikk man følelsen av at luften er gått ut av enda et lovende initiativ som skal arbeide for å fremme norsk motedesign.

Presentert i beste sendetid i 2013
Initiativet UP fikk stor oppmerksomhet og nyhetens oppmerksomhet i beste sendetid på TV da det første arrangmentet gikk av stabelen i januar 2013. «Ildsjelene Andrea Johannesen og Julie L. Parisi har ambisjoner for UP som motearena. De planlegger to visninger i året, og håper arrangementet kan bringe ny respekt til norsk motebransje» skrev nrk.no for et år siden. De to initiativtakerne uttalte til nrk:
«– I London, Stockholm og København finnes det et slikt tilbud allerede, og (Oslo red. anm.) trenger en arena for avgangselever å vise seg frem på.»

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_11

Norsk klesdesign anno 2014
UP-visningen på DogA denne sesongen stilte ingen spørsmål om hvor norsk design skal befinne seg anno 2014. Det oppsto tvert i mot flere spørsmål ved å observere hvordan «visningen» var presentert. Her fikk vi se antrekk henge fra taket. Dette var mer en utstilling fremfor visning, der presentasjonen og også klærne bar preg av uferdige tanker og luftige idéer.

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_12
Karoline Lund bruker moderne teknikker og bærekraftige materialer.

Under sesongens show case ble ingen umiddelbare kjøpsimpulser utløst, altså ingen lek med hypotesen om innkjøp til eksklusive motebutikker. Og det vi så var heller ikke nødvendigvis årets nykommere, slik UP har reklamert med, at det er årets avgangselever som skal få muligheten til å vise sitt design gjennom deres initiativ. Og hvordan skal man lokke til seg talentspeidere og innkjøpere ved å henge tøy på kleshengere og mene at det som gjør dem interessante er at de blir heist opp og ned under taket. Alle som jobber med klær vet at man ikke rettferdiggjør plaggets eksistens hvis det ikke får et par menneskeskuldre å henge på.

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_10
Philip Wibe og Benjamin Martinsen, GRAA.

Informasjonsmateriellet til UP er laget på engelsk, og det kan virke profesjonelt nok. Men hvorfor forteller bildene mer om designeren enn om klærne, og hvorfor er det så viktig å presentere designernes visjoner, slik som «Their vision is to put Norwegian fashion on the national and international map, by creating high quality, exciting and wearable clothes and accessories for fashion minded men and women.» La oss endelig håpe at klærne de ønsker å lage er «wearable», det var ikke godt å se med det blotte øye.

Ingen norske fra Desingers’ Nest presentert
Med Københavnvisningen «Designers’ Nest» under Copenhagen Fashion Week friskt i minne, den gikk i slutten av januar, opplevdes UP-visningen  som om luften er gått fullstendig ut av initiativet.

Designers_Nest_foto_Copenhagen_Fashion_Week_2014_Grethe_Styren_Esmod_Oslo
Designers’ Nest, Copenhagen Fashion Week: designer Grethe Styren fra Moteskolen Esmod i Oslo

Danskene presenterer talenter fra hele norden, noe de har gjort siden 2005. I år hadde de plukket ut fem norske designerne til å vise på Designers’ Nest, representanter for avgangselever ved designskolene som de mener skaper fremragende design: Grete Styren, Maria Wigdahl Kolstad og Gabrielle Valoe fra Moteskolen Esmod, Solveig Aksnes og Lisa Kristiandatter Mortensen fra Kunsthøyskolen i Oslo. Ingen av disse fem designerne var presentert under UP 2014.

Solveig Aksnes fra Kunsthøyskolen i Oslo viste antrekk me appell på Designers' Nest.
Solveig Aksnes fra Kunsthøyskolen i Oslo viste antrekk med appell på Designers’ Nest.

Vi fornemmer at realiteten har sunket inn. Det er krevende å markedsføre norsk design nasjonalt og internasjonalt om man ikke har store økonomiske muskler, noe pressetalskvinne Renate Lyse bekrefter at UP ikke har, men jobber  med å skaffe. Må vi ikke snart kunne forlange at presentasjon og idé er kommet lenger enn for 30 år siden, da det var kunstnerisk akseptert å lage kjoler av bildekk?

Prisen for beste design for nykommerne i København er på 50.000 danske kroner. Det sier kanskje litt at det ikke finnes en eneste norsk designer på vinnerlisten til Designers’ Nest siden oppstarten. På ni år har altså ingen norsk designer hevdet seg i toppen i Norden.

Pål Sanchez viser at han kan sitt håndverk.
Pål Sanchez viser at han kan sitt håndverk.

Holder en knapp på Pedersen og Sanchez
Fra siste sesong og visning i august, var designerne Elisabeth Stray Pedersen og Pål Sanchez nok en gang var presentert under denne sesongens visning. Vi er enige i at disse to representerer noe optimistisk innen norsk design for tiden.

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_4
Vi holder en knapp på Elisabeth Stray Pedersen.

Særlig er Pedersens gjennomtenkte profil godt å hvile øyet på. Sanchez’ mer vågale uttrykk er forfriskende på herresiden, med referanser til siste sesong. Det må være et håp at disse har is i magen og god nok økonomi til å holde ut, og krefter til å vokse seg store og sterke i markedet. Gode snitt og godt håndverk preger deres plagg.

Vi savnet å se hele kolleksjoner for neste sesong. Forrige gang vi så klærne deres kvalifiserte det til å treffe innkjøperpulsen. Men i denne bransjen hjelper det lite å se seg tilbake.

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_5

Hva i all verden Christina Ledang har tenkt med å designe en kjole som har et to meter langt skjørt i pinstriped ull, er ikke godt å forstå. Og vi må tillate oss å lure på hva slags krav som stilles til en klesdesigner som skal lage klær for mennesker i vår tid. Skal man kunne bruke plagget til noe, eller skal det henge som en installasjon i klesskapet?

– Designerne har fått anlednig til å uttrykke det de ønsker og har lyst til å gjøre, sier Lyse. Hun forklarer at UP kun har valgt å lage en show case denne sesongen, og at det vil bli arrangert en visning i august 2014. Fredag 14. februar skal det arrangeres visning i FM Concept Store.

– Designerne har ikke kapasitet til å produsere en full kolleksjon i startfasen, sier hun.

Plnty_UP_design_foto_ann-helen_moen_nannestad_9

Må se motebransjen som en business
Men også Lyse er frustrert over tafatthet i norsk motebransje, og lurer på sin side hvorfor magasinene uteblir på en pressevisning.

– Hvor er ryggraden som skal være med å bygge industrien, spør hun. Hun etterlyser midler fra Staten slik at vi kan ha økonomi til å stå på linje med Stockholm og København. Hun mener at Oslo har et potensial til å utnytte flere bransjer som kan slutte seg til moteinitiativ slik som moteuker i Norge.

– Man må se motebransjen som en business, mener hun.

Close