Oslo Open Kunstfestival - PLNTY | kulturmagasinet

Oslo Open Kunstfestival

– Jeg jobber også i 3D, sier Kjersti Lande (introbilde) og tar frem en modell hun har laget av en øy. Materialet er pusseskinn og det er en modell av Madeira. Hun har selv aldri vært der, og kartet over den portugisiske øya fant hun på på et todimensjonal kart, tok deretter bilde av den med en mobil-app som lager en 3D-modell og utviklet den videre… Modellene hun viser er små og får plass i hånden, men de kan også i prinsippet bli veldig store.

Kjersti Landes «Madeira» er laget i pusseskinn.

En personlig øy i 3D

Landes arbeidsplass er liten, men organisert, og hennes kunst går ut på å samle ting som hun setter sammen. 3D-modellene av Madeira – eller hennes personlige øy – har hun gjenskapt som 3D-print i bjørkefinér, pleksiglass eller bølgepapp.

– Dette er øyer som jeg har ønsket å besøke, men samtidig ikke, smiler hun og forklarer at hun har laget sitt eget rike i miniatyr.

Orden i kaos. Kunstner Kjersti Lande samler og lager kunst av mye.

Oslo Open i 17 år

Oslo Open har vært arrangert siden 2000 og er en kunstnerstyrt festival med støtte i de store kunstinstitusjonene i byen. Det er de som utgjør referansegruppen, som er representert i Oslo Open sitt styre og de kommer med innspill og noe av den økonomiske støtten.

Oslo Open ble første gang arrangert i 2000.

– Er du med på guided tour? Vi er noen mennesker inne på atelieret til Maria Yola Tsolis. Hun jobber med tekstil, fotografi og installasjon. Vi får vite at Storgata 36 B er med på den guidede tur-ruten i år. Vi rister på hodet, og forteller at vi har funnet veien hit på egen hånd.

Maria Yola Tsolis jobber med en helt spesiell teknikk der hun først fotograferer i utstillingsrommet, printer på tekstil, bretter og syr – før verket er tilbake i galleriet.

– Jeg jobber med disse tre emnene i kombinasjon. Som regel fotodokumenterer jeg rommene før jeg stiller ut, før jeg printer det på tekstil, bretter det og monterer det tilbake i utstillingsrommet.

Pizzaen i gallerirommet

Vi kikker ned gjennom glassplaten i bordet, der et kunstprosjekt hvor en pizza er hovedtema er avbildet på stoff, og ifølge kunstneren blåst opp i 80/80 og deretter brettet sammen og sydd ned i 40/40-størrelse. Også pizzaen havnet tilbake i gallerirommet. Stoffet hverken klippes eller kuttes. Hun viser de geometriske formene som ligger i bånn.

Tema pizza: stoffet hverken klippes eller kuttes. Kunstneren viser de geometriske formene som ligger i bånn.

Oslo Open er gratis for alle som ønsker å være med på besøk. I år har festivalledelsen delt byen i to, og alle kunstnere som holder til vest i byen besøkes lørdag, og alle som holder til øst i byen på søndag. Fra Kunstnernes hus i Wergelandsveien 16, går det guidede turer klokken 12.00, 14.00 og 16.00.

Jobber vanligvis i store format

Inne på atelieret til Nina Skarsbø jobbes det. Hun er i ferd med å ferdigstille en modell som senere skal støpes i epoxy og marmorstøp. Hun viser:

Nina Skarsbø jobber vanligvis i mye større format. Men fysisk begrensning er også en utfordring.

– Det blir sånn som det her – det kommer til å se ut som stein.

Det skal støpes mange av dem, og de skal monteres på vegg. Skarsbø jobber mot en utstilling i november. Her jobber hun med en av tre modeller som skal settes sammen til slutt.

Helt åpent: Nesten 400 Oslo-baserte kunstnere viser frem arbeidsplassene sine i helgen.

– Det er første gangen jeg jobber så smått, sier kunstneren som vanligvis er vant til å jobbe i mye større formater. Men hun er enig med seg selv om at en fysisk begrensning og så er en utfordring.

Klesproduksjon i Mangelsgården

Det var i Mangelsgården, eller Prinds Christian Augustus Minde, som ifølge Lokalhistoriewiki først en herskapelig barokkgård fra 1700-tallet med karpedam, senere beryktet tvangsarbeidsanstalt Kristiania sinnsykeasyl, fattighus, dampkjøkken og politilegens kontor for prostituerte, at kunstneren Christian Krogh fant inspirasjon til maleriet «Albertine» her.  I dag finner vi mote- og designmerket HaikW i annen etasje i gården.

Ida Falck Øien forteller at HaikW er et kommersielt klesmerke som vil jobbe med «fashion» gjennom å ta plass ved å jobbe i kunstrommet.

– Dere jobber i krysningspunktet mellom kommersiell klesproduksjon og kunst?

– Ja, vi er interessert i de kryssfeltene og hva som skjer når vi snakker med andre mennesker, om det er akademikere, musikere eller kunstnere. Vledig mange forskjellige mennsker er med på inspirere eller bidra direkte til våre kolleksjoner, forteller Ida Falck Øien.

HaikW engasjerer kunstnere til å bidra til å skape sine kleskolleksjoner.

Jobber kommersielt og med kunstnere

Det gamle tregulvet er merkbart skjevt, og de gamle lokalene gir unektelig klesmerket en usminket og rå verdi. Ifølge Øien har klesmerket jobbet med utstillinger og invitert kunstnere med til å bidra, men uten å diktere.

– Kunstnere bidrar på sin egen måte. For eksempel brukte vi Anders Smedbys skulpturer i metall og ull på klær fra en utstilling vi ble invitert til å være med på av Rogaland kunstsenter i 2013. Tematikken var «reparasjon». Disse ble senere benyttet på klærne våre. På den måten skapte vi en versjon som snakket til hans verk. Det blir litt som å spille ping-pong, eller ha hviskeleken, sier hun, og presiserer at Haik også er et kommersielt klesmerke som liker å kreve rommet de trenger for å befinne seg sentrum av begrepet «fashion».

Byens kunstgallerier holder åpent, vi tok turen innom Blomqvist kunsthandel.

Oslo Open, alt fra kunst til workshops

Uansett materialer, teknikker eller temaer, så finner du dem som kunst under Oslo Open. Og det er mange ekstra aktiviteter som publikum kan delta på, som utstillinger i byens gallerier eller performance, filmprogram eller workshops. Vi la turen innom Blomqvist kunsthandel og QB gallery i Tordenskioldsgate, etter en lett lunsj på Sentralen.

Close