Fløyelsdronningen - PLNTY | kulturmagasinet

Fløyelsdronningen

– Næææh – det var svårt. Hun sikter til spørsmålet om hva det er som får henne ut av komfortsonen.

Plnty sliter litt med å få svar på hva som får Nina Jarebrink ut av komfortsonen.

For fra utsiden kan det nemlig se ut som at Nina Jarebrink er en person som med en lekende lett håndbevegelse får til alt, og som ikke forstår hva hverken motstand eller frykt er. Frykt for å kaste seg ut i det ukjente – for at hun tok de valgene som har ført henne dit hun er i dag. I retrospekt kan de virke både tilfeldige og impulsive. Men hva får henne ut av komfortsonen?

Hun stirrer letende ut i luften, finner ikke svaret. Vi omformulerer spørsmålet:

– Du seiler i medvind – hva er det som kan stoppe deg?

Kvinne med driv

Inntrykket vi sitter med av kvinnen etter kort tids bekjentskap, som en gang kom over grensen fra Småland i Sverige – hun hadde planlagt et kort arbeidsopphold i Norge på det som skulle være en fiskefabrikk for 17 år siden – er at hun er både modig, målrettet og sosial, gesjeftig, ambisiøs og har gjennomføringsevne. Hun nøler ikke med å kaste seg på hesteryggen. Er det derfor hun har valgt ut så sterke kvinner til å representere kleskampanjen sin?

Sterke kvinner representerer Nina Jarebrink: f.v. Linnea Myhre, Unni Askeland, Margaret Berger, Bjørg Thorhallsdottir, Nina Jarebrink og Tinashe Williamson.

På et bilde fra kolleksjon AW17, troner Unni Askeland, Linnea Myhre, Margaret Berger, Tinashe Williamson, Bjørg Thorhallsdottir i tillegg til Nina Jarebrink selv.

– Dette er sterke kvinner som er dyktige i det de gjør og som inspirerer andre rundt seg, sier hun. I tillegg ønsker hun å signalisere at kvinner er unike, de har sterke personligheter og vidt forskjellige former. Nina Jarebrink vil favne alle.

«Jeg tror det er viktig å vise de rundt meg at det vi driver med er teamwork og min virksomhet like mye handler om dem.»

Fløyelsdronningen

Det er også en lett royal tvist over de kvinnelige dronningene som promoterer tøyet hennes. Mektige i meninger og gjennomførte handlinger, navn det står respekt av. Det vel ikke å gå for langt å kalle hovedpersonen selv for Fløyelsdronningen. Fløyel er nemlig et materiale hun ikke kan klare seg uten.

Fire ord beskriver Nina Jarebrink: hverdagsglamour, energi, impulsivitet og rød leppestift. Hun kaster hodet bakover i latter over beskrivelsen, slik som hun gjør det i alt promoteringsmateriell for klesmerket sitt. Hun er hovedmodellen, akkopagnert av flere. Så det er unektelig en royal «svung»  over hennes tilnærming til glamourlivet. Men hvorfor ikke kle seg opp når man kan – og se kvinnelig lekker ut til alle tider – rød leppestift og høye heler – uten å gjøre det så komplisert?

Fløyelsdronning. Nina Jarebrinks kolleksjoner må alltid ha med plagg i myke og glamorøse kvaliteter. Modell: Tinashe Williamson

– Min virksomhet handler også om de andre

Fløyel møter fløyel i den vinrøde fløyelssofaen på mesaninen i Hotel Christiania Teater i Oslo sentrum. Og farger på plagge og møbler går ton-i-ton. Toppen hun er kledd i bærer et print som er laget i samarbeid med en av de kunstneriske medarbeidere hennes.

Det vel ikke å gå for langt å kalle henne Fløyelsdronningen. Fløyel er nemlig et materiale hun ikke kan klare seg uten.

– Min assistent Camilla Haraldseide og jeg har laget dette mønsteret i samarbeid. Jeg visste ikke at hun også er kunstner og drev og malte, men så det på Instagram. Jeg spurte henne om vi kunne gjøre et mønster av ett av maleriene hennes, og det ville hun veldig gjerne. Resultatet er det jeg har på meg i dag.

Linnea Myhre er kjent for klare meninger. Her i Nina Jarebrink-antrekk.

– Jeg tror det er viktig å vise de rundt meg at det vi driver med er teamwork og min virksomhet like mye handler om dem. Uten de menneskene du har rundt deg er du ingen. Min filosofi er at om man gir mye av seg selv så får man mye tilbake også, sier hun.

Du er ingen uten de rundt deg

45 mennesker jobbet med visningen hennes som nylig gikk på hotellet hvor vi oppholder oss. Det er mye arbeid med en slik tilstelning som publikum aldri ser. Hver og én av dem var viktige for det endelige resultatet. Til daglig er det åtte personer som jobber i selskapet og som er involvert i Nina Jarebrinks klesproduksjon. Selskapet er familieid hvor hun sammen med foreldrene eier majoriteten.

Nina Jarebrink tror det er viktig å vise de rundt seg at det de driver med er teamwork.

– Det er mye som kommer an på apparatet man har rundt seg – venner og familie. Det er veldig viktig å ha mennesker der som man kan stole på.

– Har du noen gang opplevd å bli skikkelig skuffet?

– Ja. Ja-ja. Svik er det verste. Man kjenner seg så lurt og skuffet.

– Og hva gjorde det med deg?

– Man blir desillusjonert. Men man kan ikke slutte å tro på menneskeheten for det. Sånne personer skal ikke få vinne, tenker jeg. Jeg er blitt mer skeptisk, men til det motsatte er bevist, så tror jeg du er en god person. Og er man for skeptisk, vil man miste mange flotte mennesker på veien.

Behagelig og moderne glamour

Det kan godt hende at hemmeligheten bak hennes suksess er at hun har funnet formelen på behagelige klær som moderne kvinner kan formulere seg i – eleganse og bevegelse, farting hit og dit med barn i tidsklemme – og likevel se lekker ut. Da kan ikke for mange strenge sømmer og stoffer som ikke viser fleksibilitet, hindre henne å nå frem på klokkeslettet. Men glamouren, hvor kommer den inn i bildet?

– Men jeg pynter meg for meg selv. Ikke for andre.

– Er det du lager glamorøst fordi du bruker blanke stoffer? I kolleksjonen finner man jo veldig myke og komfortable plagg. Det er lett å tenke at glamour – i alle fall fra 50-tallet – handlet mye om å holde inn og løfte opp kropp, mange underskjørt, mye stell, hårruller og vedlikehold.

Kunstneren Unni Askeland kalte den siste utstillingen sin for «Er jeg fin nok for deg».

– Vi snakker mye om «every day-glamour». Du ønsker å være fin hver dag, og samtidig komfortabel. Alt jeg lager skal være komfortabelt, med mye stretch. Det er strategien. Og fløyel vil hun alltid jobbe med. Det er et viktig materiale hun gjerne bruker. Og gjenbruker. Hun selger de samme bestselger-modellene i dag som har vist seg å selge godt tidligere. Ingen grunn til å forandre på det.

Pynter seg gjerne mye mer

Hovedpersonen pynter seg ofte mer enn dette. Hun gjør en kroppsbevegelse for å vise frem. Og har et viktig poeng:

Nina Jarebrink understreker at kvinner må få lov til å pynte seg så mye de selv vil.

– Men jeg pynter meg for meg selv. Ikke for andre. Og i det henseendet har du jo også aspektet med undertøy. En kvinne som bærer lekkert undertøy får en bedre selvfølelse. Og det er jo bare hun som vet hvorfor. Nina Jarebrink smiler.

Hun er altså en type som sjelden grubler for mye over hva hun skal foreta seg. Hun bare får det gjort, lever øyeblikket. Men spørsmålet vi stilte henne innledningsvis, om hva det er i livet som stopper henne, det grubler hun fortsatt på.

Close