Fikse Vikse - PLNTY | kulturmagasinet

Fikse Vikse

Det er godvær når Kristine Vikse venter besøk som lander med fly i Haugesund en tidlig onsdag morgen. Fra oven ser fjellene ser ut som skrukkete hud – furet, værbitt – fortsatt dekket av is og snø idet vinteren er i ferd med å slippe taket. Havet ligger som en lavmælt vaktmann utenfor Haugalandet og skinner vakkert.

– Det er en veldig uglamorøs inngang, unnskylder Kristine Vikse seg på telefonen.
Drosjen har stoppet utenfor en av landets mange matvarekjeder, og bortenfor parkeringsplassen ligger en motorforhandler av det større slaget. Det er ingenting som tyder på at dette er riktig adresse. Men så kommer hun til syne bak en anonym jerndør.
– Dere må inn lagerinngangen!

_MG_2207Designeren er engasjert og er antakelig født med en heldig kombinasjon av skapertrang og et øye for strategi, vekst i tall og grafer. Født i jomfruens tegn og ascendanten i skytten, forteller astrologien at det er et fremoverrettet hode vi har med å gjøre. I en kombinasjon av å være jordnær, realistisk, opptatt av detaljer, plnty_kristine_vikse_lagerentusiastisk og rastløs når det kommer til for stramme rutiner, har vi muligens et bilde av Kristine Vikse. Søken etter spenning må ikke glemmes. Og handlekraft. Sta. Men det siste er hennes egne ord. Disse egenskapene har ført henne frem til å bli sin egen arbeidsgiver, sjef for fire ansatte, kone, mor og designer for klesmerkene Kristine Vikse og MeMini – egen kolleksjon for barn.

plnty_kristine_vikse_portrettKan vi snakke om design. God design!
– Hvorfor må vi snakke om norsk design? spør klesdesigneren som slekter på to sydamer, en farmor og en mormor, oppvokst med brokadekjoler, er Esmod-utdannet, men som egentlig hadde tenkt å bli musikkterapeut. Et svært moderat kontorlandskap er rammen om designerens daglige virke på Vestlandet der hun jobber og bor.

_MG_2202– Kan vi ikke bare snakke om design? Om god design? Håret er dratt bakover i en stram hestehale og blikket er grønt og absorberer det meste omrking. Hun synes det er litt typisk norsk å snakke om at design er sånn eller slik bare fordi det er nordmenn som har skapt det. Det er ikke slik i utlandet.
– Vi har ingen historikk ute i verden når det gjelder klesdesign – eller design generelt. Danskene har jo Arne Jacobsen blant flere kjente, sier hun.

_MG_2148– Vi er jo patrioter, og det er bra. I Norge selger norsk design fordi det er norsk, sier hun. Så hun undrer seg over hvor viktig det egentlig er å si at et design er norsk i utlandet.
– Hva tenker innkjøpere i England, Frankrike? spør hun. Naturligvis hadde vi Per Spook på 80-tallet, og enkelte har vel referanser til strikk og mønster. Men er det nok til å gi utlendinger inntrykk av at norsk design er annerledes eller eksotisk? Kristine Vikse er ikke så sikker på det, og synes det er viktigere å vise frem et gjennomgående konsept i god kvalitet.

plnty_kristine_vikse_black_birdNorske klesdesignere flykter ikke
Pressens prat om norske klesdesigneres «flukt» til utlandet, er det ifølge designeren bare pressen som snakker om. Hun hadde lang fartstid i bransjen før hun startet med å sy barneklær og etablerte merket MeMini i 2006 i egen butikk i Haugesund.
kristine_vikse_test– Vi bor fem millioner mennesker i Norge. Det er et lite marked. Bare på Manhattan i New York bor det omlag åtte millioner. I London bor det nesten 12 millioner mennesker. Hun mener at norsk presse må forstå at norske klesdesignere som stiller ut og deltar på messer i utlandet ikke flykter, men ekspanderer.

_MG_2130Hun skjønner heller ikke pressepratet om at utenlandske innkjøpere uteblir på den norske moteuka Oslo Fashion Week.
Etter noen minutter med Kristine Vikse blir man fort akklimatisert dersom man tror at det å være norsk klesdesigner handler om glamour og fest.
– Realiteten er jo slik at vi, designerne, må reise ut og presentere oss der ute, sier hun lurer på hvilken utenlandsk innkjøper som pressen mener ville reist til Norge for å kjøpe inn klær, moteuke eller ikke. Hun understreker at det er viktig å være kommersiell, selv om mange forventer noe ekstravagant. Det er gøy å lage sprø ting, men det er ikke det som selger. Lager man selskapskjoler til 20-40.000 kroner må man forstå at Norge ikke er et stort nok marked, sier Vikse, som solgte over forventet omsetning på 15 millioner i 2012 og landet et pent resultat på 16, 5 millioner. Firmaet hennes, Vikonsept ble kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv for 2012 og under Oslo Fashion Week i august i fjor vant hun en utstillerplass på Who’s Next – Pret à Porter i Paris.
– Motebransjen byr bare på hardt arbeid!

_MG_2220Flinke folk i norsk motebransje
– Oslo Fashion Week har lite med innsalg å gjøre, sier hun. Problematikken er mer sammensatt enn slik det blir presentert i mediene. Kristine Vikse mener at de som jobber i norsk motebransje er flinke, og da mener hun ikke bare de som står foran. Kristine Vikse kunne godt tenkt seg en markedsplass der visninger og kjøp og salg foregikk under samme fane når hun diskuterer moteuken. Eksempelvis slik det er i København, der alt er på ett sted.
– Presseoppstyret handler mest om kjendiser og hele sirkuset rundt. Hun vil ha frem at kritkken har foregått mest blant journalistene, og at den ikke i stor grad har vært rettet mot kolleksjonene som har vært vist, altså ikke mot det norske designet i seg selv.
– Jeg skulle ønske at flere norske motemagasiner skrev om mote på en mer konstruktiv måte. Designeren mener også at den hjemlige kritikken i tillegg er vag og ikke helt avdekker hva Oslo Fashion Week ikke skulle ha tilfredsstilt rent faglig.

plnty_vikse_runway– Oslo Fashion Week er et viktig sted for oss designere å vise kolleksjonene og nyhetene våre her hjemme. Det er oppstyr rundt alle moteuker – men det er da gøy med rare folk også – bare se på hva de har på seg, de som besøker showene i utlandet!

plnty_kristine_vikse_teksturerFra koselig chabby til frekk fashion
Høstkolleksjonen for 2013 henger livløst på stativ i det lille møterommet med en charmant sofa fra svunne tider. Plaggene ligner en trupp som har ferie, etter å ha vært i full sving på reiser og opptrådt på visning på Oslo Fashion Week for en måneds tid siden. Noen av stjernene i kolleksjonen er også etterlatt hos pressebyrået i Oslo. Her flørter pudderfarget silke, sorte strikkeplagg, metalliske overflater og gull, for ikke å snakke om lycra i petroleumsblått med blikket til en innkjøper.
– Stilen din er blitt strammere?
– Jeg har beveget meg fra det myke, strikkede og romantiske og mer inn i det mer trendy landskapet. Tidligere var det mye fransk landstil og chabby chick, med trygge, norske strikkeplagg. Men nå er det ikke lenger et vekstpotensiale for denne stilen. Og det er jo begrenset hvor mange strikkejakker med norske mønster man vil ha i skapet, sier hun og legger til at norske jenter mer enn gjerne vil ha mange strikkejakker! Det er første gang Kristine Vikse har så mye svart i kolleksjonen.
– Men det er godt å tone litt ned også, sier hun, som akkurat nå jobber med vårkolleksjonen 2014.
– Livsstilbutikker kjøper inn smalt, og jeg har vært nødt til å satse på rene motebutikker. Jeg konsentrerer meg om enkle snitt og synes heller at farger og teksturer kan være spesielle. Vi får skryt for passformene våre, de passer til kropper, smiler hun.

_MG_2196Innkjøpere satser trygt
– Utfordrer du innkjøperne med høstkolleksjonen «Black Bird»?
– Vet ikke. Men vi opplever nok at endel innkjøpere er usikre på nye merkevarer. Jeg skulle ønske flere fant tid på Oslo Fashion Week til å komme og se visningene fra norske designere. Det er viktig å se hva vi har å tilby, hva som kommer i sesongene fremover også. Vi lager «look-books» og prøver å visualisere kolleksjonen for kunden, og vi kan ofte hjelpe dem med hva de bør bestille. Kristine Vikse mener at når motebildet endrer seg, er det vanskelig for forhandlere å forutse hva som vil bli den store trenden kommende sesong.

_MG_2216

– Denne kjolen, for eksempel, sier hun og tar frem selve stjerna i kolleksjonen, med metallisk utseende – den kommer vi til å ta inn ekstra av, fordi vi vet at det vil komme etterbestillinger. Den kamuflerer mye kropp selv om den er smal i linjen. De nye blåfargene møtte også skepsis i vårkolleksjonen 2013, men nå skal alle ha kongeblått og kobolt. Det er veldig populært, sier hun og viser frem det aller nyeste, noe helt annet; Fragments of Norway, skjerf med motiver i fotoprint fra vakker norsk natur, slik som nordlys, Svartisen eller Lysefjorden. Alle skjerfene inneholder opplysninger om destinasjonene. Det er i alle fall ingen tvil om at skjerfene er noe alle kan ha i skapet. Utfoldet ser de ut som bilder, og rundt halsen er de bare vakre med farger i mange spennende sjatteringer.

plnty_kristine_vikse_silverbootsKundene ville ha Kristine Vikse
Sultne mager minner om at de må ha mat, og vertinnen byr på skyss til byen i en vel så uglamorøs varebil som bransjens liv bak catwalken er. Hun fornekter seg ikke og stiller i en nettopp; skikkelig fiks koboltblå trench coat fra vårkolleksjonen 2013. Den har pressen gitt henne skryt for. Og den passer godt til de ankelkorte bootsene i sølv, fra Bibba, norsk skodesign fra Anne Sauro i Drøbak utenfor Oslo. Kristine Vikses moderlige natur slår igjennom. Hun drar dem med seg, de hun mener har potensial.
– Det er viktig å spille på lag, sier hun.
En tur innom butikken til barnekolleksjonen MeMini i gågaten i Haugesund, avdekker at det var slik kolleksjonen Kristine Vikse ble til, av forespørsler fra kunder som handlet barnetøy.

plnty_vikse_memini_skirt

Barneklærne har en helt egen plass i Kristine Vikses hjerte, og inspirasjonen henter hun fra det 150 år gamle familiestedet Viksemarka, bare ti minutter utenfor byen. I dette arbeidet kan hun ta ut «den andre siden» i seg. På Viksemarke blir MeMini til, hjemme er det Kristine Vikse. Etter en runde innom Amundsen Spesial, noe lignende byens landhandel med mange spiselige spesialiteter, bærer det avsted til Lothes Mat og Vinhus, et ærverdig gammelt hus fra 1851. Dagen er snart over og Kristine Vikses besøk skal returnere over fjellene, men først skal det fortæres en saftig Kyllingsjeva.

Close