Smaken på utsøkt kvalitet - PLNTY | kulturmagasinet

Smaken på utsøkt kvalitet

Forsidefoto/Pitti Uomo: Anton Koivisto

På den kjente, italienske klesmessen Pitti Uomo får herregalskapen fritt utløp i pochettes, strømpebånd, hatter og vester, i farger og kompromissløse kvaliteter, et eldorado for dagens unge, bevisste menn. Her finner du selve livet på jord i tre hele dager i januar. Og det ypperste innen klesdesign.

plnty_geir_fashion_men

 

Vi kan le, vi kan gråte, vi kan skjelle ut menn som vi synes er for jålete. Eller vi kan falle nesegrus for hans kompromissløse jakt etter skreddersydde detaljer, som snitt og søm. For 20 år siden kvestet motepressen enhver mann som gikk med hvite sokker, og som ikke visste hvilken vei han skulle gre håret. Nå kvestes unge menn i pressen for at de er for selvopptatte. Noe har skjedd, og mer er i gjære. For også den enkelte mann har fått øye på god design og utsøkt kvalitet.

Utsøkt design av det norske uværet

Norwegian Rain har i januar jevnlig postet nyheter fra Pitti Uomo-messen. Alexander Helle og skredder T-Michael og de nye kolleksjonene for 2014 og 15 er nå på Paris Showroom for å vise sine kolleksjoner og nyheter for neste år. De har fått oppmerksomhet i pretensiøse engelske og amerikanske tidsskrifter for sin fremragende klesdesign.

Italienere kler seg slik de spiser; for å leve.    Foto: Anton Koivisto
Italienere kler seg slik de spiser; for å leve. Foto: Anton Koivisto

Darrel Hunter aka Modehunter er en britisk, ihuga førsteradssittende moteblogger som forfølger det ekstravagante og utsøkte i stil og kvalitet. Etter en tur innom standen på Pitti Uomo rapporterer han at T-Michael fortsetter å skape sofistikerte dresser i sylskarpt snitt.
– Hans blikk for kvalitet og hengivenhet overfor design er synlig gjennom hele kolleksjonen. Hans fokus på detalj kommer tydelig frem i den nye skokolleksjonen som utstråler de fineste blåtoner med lekker lærsøm og klassisk design. T-Michael har en unik evne til å presentere hver del i kolleksjonen som om de var skreddersydd, beskriver han.

geir_plnty_041_
Klesagent Geir M. Hustad mener at menn kler seg bedre nå.

Menn behøver ikke se ut som andre menn
I Oslo møter Plnty klesagent Geir M. Hustad på DogA for en prat om hvordan det står til med nordiske menn og deres sans for kvalitet og detaljer. Han importerer italienske merker som PT01, Finamore og Petronius, blant flere, det er nisjeprodukter som ikke finnes i de store kjedene. Han sier at menn generelt er blitt flinkere til å kle seg etter anledning, og mener det alt for lenge har vært slik at menn har holdt seg til bare ett antrekk. Hustad spøker med at norske menn kan slippe å gå med blådress både på jobben og i marka bare fordi det finnes en uniformering de forholder seg til. Eller omvendt: de kan la sportsdressen henge hjemme når de skal på jobb.

– Det fører med seg at menn kan utvikle sin egen stil, sier han.

– Hva betyr det?
– Det betyr at menn ikke lenger må kjøpe det de tror er legitimerte merker, for eksempel. De kan heller velge ut fra hvordan et plagg passer til deres form og fasong fremfor å forsøke å se ut som alle andre. Menn i dag behøver slett ikke komme til en butikk med en kleskatalog i hånden og si: «sånn skal jeg se ut». Han rangerer svenske menn på toppen av velkledd-listen, og tror at dansker og nordmenn deler andreplassen.

Plnty:Dagestad_fotoIdaBrekke_2014

 

Selv ligner han en klassisk italiener med blå jakke og lyse bukser. Og hadde det ikke vært for at nederdelen var i cord og buksene brettet opp nede, kunne han like gjerne vært klippet ut fra 20-tallet som fra 50-tallet. Den sporty og elegante stilen er evigvarende og det som gjør at dette er klær og antrekk som kan brukes til hverdags, mener han. At plaggene er dyre kvalitetsvarer, gjør hverdagsbruken enda mer legitim, fordi kvalitet holder lenger, og fordi passformen er bedre.
Hustad mener at forskjellen på italienere og nordmenns innstilling til klær og utseende er å sammenligne med mat: de spiser ikke for å overleve, de spiser for å leve.

geir_plnty_063

 

Allværsjakka har fått en tupp i ræva
Flere butikker og tilbud bidrar til at menn har flere klesstiler å velge mellom nå enn før. Og Hustad tror at generasjonen som vokser opp nå er både bevisste og krevende kunder, og flere på grensen til å være klesnerder.

– Mange kan utrolig mye om designere og merker, varer og kvaliteter, de er svært detaljorienterte.

Det er utfordrende for bransjen, mener han og er ganske sikker på at det kommer av at de har god tilgang på informasjon gjennom Internett. Han tror at merker som Norwegian Rain er en motivator for norsk design, og nevner det norske merket Über, som har gått i fotsporene til oljehyret, duffelcoaten og trenchcoaten, og som er blitt til på bakgrunn av norsk uvær. – Disse norske merkene har gitt allværsjakka en skikkelig tupp i ræva, sier klesagent Gerd M. Hustad.

Ifølge bransjeorganisasjonen Virke står motebransjene for mer enn 10 prosent av norsk detaljhandel og sysselsetter mer enn 39.000 personer. Bare varer som klær og sko omsetter for nærmere 40 milliarder kroner årlig. Og prisene på klær har falt med jevn kurve siden 1995. Her i landet går de økonomiske konjunkturene opp, det gjør også omsetningen innen klær og sko, i motsetning til i europa. Det som også øker, er omsetning av eksklusive motorskjøretøyer og bensin.

Anett_010
– På Løkka vil gutta ha sin stil, sier butikkeier Anett K. Kennedy

Bevisste og kresne på Løkka

På Grünerløkka, i herrebutikken CarisMan, finner vi innehaver Anett Kilén Kennedy. Hennes kundegruppe representerer en stil som velger å gå i ett med gatemiljøet. Men selv Grünerløkkas radikale har vokst opp og fått både økonomi og barn, har ganske god økonomi og handler ikke bare second hand lenger.
– Det de ikke vil her, er å se ut som folk på vestkanten, sier Kennedy. Hun er etter oppstart våren 2013, nå mer klar over hva gutta på løkka ikke vil ha. Men hun har oppdaget at de liker å kjøpe merker som ikke finnes andre steder, slike som danske Junk de Luxe, og italienske Karl Mommoo.

– Det sies at det kommer sterkere farger til våren, men jeg tror ikke grünerfolk vil ha det. De liker seg best i naturfarger som grått og beige, sier hun. Noen av kundene hennes pynter seg, men ellers er hipstertrenden rådende i hennes bydel.
– Militærmote som har vært in en stund nå, det skal de heller ikke ha her. Det strider mot manges politiske syn. Men jeg fikk inn en designmodell av islendergenseren, og den ble svært populær. Og de ville gjerne vite hva den var laget av, sier hun.

plnty_skjorte_mote_herrer

 

Hun synes at kundene er både bevisste og kresne. De vet hva de vil ha. Og da snakker hun om menn i alle aldre, fra 18 til 85, som gjerne bruker penger på støvler og sko.

Kvalitet er god smak

Så mens menn er på vei mot å finne sin egen stil, blir Plnty overraskende nok opplyst at det er flere flotte herrebutikker i Skandinavia enn i de store metropolene i Europa. Altså ingen grunn til å reise altfor langt for å få muligheten til å kjøpe gode klær av kvalitet. Og kanskje finnes det en utsøkt restaurant på destinasjonen også, i seg selv en god grunn til å feire smaken som en ekte italiener.

Plnty_Pitti_Uomo_foto_Anton_Koivisto_2014

Close