Bilder på et blunk: mortenbk - PLNTY | kulturmagasinet

Bilder på et blunk: mortenbk

Gjennom spalten Bilder på et blunk, vil Plnty vise frem inspirerende kontoer på Instagram. Siden Instagram så dagens lys i 2010 har bilde delingstjenesten vokst. Tall fra 2014 viser at 200 millioner er aktive der, og at 1,065 av dem er norske.

En av de Plnty har sett og lagt merke til, er Morten Berger Karlsen. Han tar bilder av forlatte bygninger. Å se det vakre i det stygge er blitt hans varemerke på profilen mortenbk.

– Hva inspirerer deg?

Når det gjelder bilder er det mange ting som inspirerer meg. Stemninger fra forestillinger; rock, opera, ballett, teater, film – rent tekst også, for den saks skyld. Motivmessig blir jeg naturlig nok inspirert av andre bilder – fra platecovere og malerier, til andre fotografer, både på Instagram og på utstillinger eller i fotobøker.

Plnty_MortenBk_Foto_Morten_Berger_Karlsen_01
»Stuffed»

»Stuffed»
– Dette vinduet befinner seg på et nedlagt mekanisk verksted, og er stappet med isolasjon. De ulike formene og teksturene bak glasset ga meg en fin, litt creepy følelse. Samtidig liker jeg hvor variert hver enkelt rute er i visuell tekstur og farge.

– Hvorfor velger du å bruke instagram?

Det var en kompis som introduserte meg for Instagram. Han visste at jeg tok en god del bilder med mobilen, bilder som enten ble delt på Facebook eller (som de fleste) bare liggende på mobilen. Å begynne å poste bilder på Instagram ga umiddelbart en annen type tilbakemeldinger og bekjentskaper – mye mer bildefokusert og inspirerende.

''Just around the corner'' - Svensk distriktspolitikk har vært bra for oss med en hang til det forlatte – her finner du alt fra hele fraflyttede samfunn til vakre småbruk og bolighus – nydelige ödehus for oss som liker sånt. Igjen er det vinduene som har fått min oppmerksomhet. Symbolsk er jo vinduet forbindelsen mellom tryggheten inne og et glimt av den store verden utenfor. Forfallet og ensomheten forvrenger ofte den forbindelsen, synes jeg – omstendigheter i verden utenfor har skapt dystre og forfalne miljøer der utsiden nå føles tryggere og mer forlokkende enn innsiden.
»Just around the corner»

»Just around the corner»
– Svensk distriktspolitikk har vært bra for oss med en hang til det forlatte – her finner du alt fra hele fraflyttede samfunn til vakre småbruk og bolighus – nydelige «ödehus» for oss som liker sånt.

Igjen er det vinduene som har fått min oppmerksomhet. Symbolsk er jo vinduet forbindelsen mellom tryggheten inne og et glimt av den store verden utenfor. Forfallet og ensomheten forvrenger ofte den forbindelsen, synes jeg – omstendigheter i verden utenfor har skapt dystre og forfalne miljøer der utsiden nå føles tryggere og mer forlokkende enn innsiden.

Symbolsk er jo vinduet forbindelsen mellom tryggheten inne og et glimt av den store verden utenfor.

Her ønsket jeg å få med siktlinjen gjennom de to vinduene på hver sin vegg og samtidig forsterke det litt dystre og skumle gjennom å vise det tomme nabohuset som lurer rundt hjørnet.

– Hvordan bruker du Instagram som et sosialt medie?

Jeg er ikke så sosial på IG som mange jeg kjenner. Kommenterer du på bildene mine er det ikke sikkert at du får svar. Det har først og fremst med tid å gjøre.

Ellers prøver jeg å få med meg alle bildene til de jeg følger, liker, kommenterer av og til, deler, oppmuntrer, gir og får råd og tips. Har etter hvert også møtt flere andre IGere irl. Men det å møte en større gjeng IGere for å ta bilder sammen, slik noen gjør regelmessig, ligger ikke for meg. Derimot drar jeg og kjæresten ofte ut for å fotografere sammen.

''Indirectly'' -  Her er vi på et nedlagt asyl med mye trist historie i veggene. På nedlagte og igjenspikrede steder er alltid lyset en utfordring for oss som kun fotograferer med mobilen, så vinduene er viktige. Her er vinduet motivet, men kun indirekte – gjennom refleksjonen i det knuste glasset og lyset som faller på gulvet.
»Indirectly»

»Indirectly»
– Her er vi på et nedlagt asyl med mye trist historie i veggene. På nedlagte og igjenspikrede steder er alltid lyset en utfordring for oss som kun fotograferer med mobilen, så vinduene er viktige. Her er vinduet motivet, men kun indirekte – gjennom refleksjonen i det knuste glasset og lyset som faller på gulvet.

– Hvilke muligheter ser du at man har med mobilen som kamera?

En fordel er jo at man alltid har et kamera for hånden. Jeg tror smarttelefonen har åpnet for at utrolig mange flere har funnet glede i å ta bilder.

Mobilen tilbyr et rimelig godt kamera, og kameraet i seg selv utgjør jo bare en liten del av prosessen med det å lage et godt bilde.

''Box I & II'' -  Dette er Knut Wolds to granittskulpturer Box I & II på Mjøsstranda på Hamar. Formen, den cleane bakgrunnen, lyset, skyggen . . . jeg har tatt bilde av disse flere ganger. Dette bildet er tatt på vinteren, og kanskje tar jeg litt andre bilder på vinteren enn resten av året. Det har med lyset å gjøre.
»Box I & II»

»Box I & II»
– Dette er Knut Wolds to granittskulpturer Box I & II på Mjøsstranda på Hamar. Formen, den cleane bakgrunnen, lyset, skyggen…  jeg har tatt bilde av disse flere ganger. Dette bildet er tatt på vinteren, og kanskje tar jeg litt andre bilder på vinteren enn resten av året. Det har med lyset å gjøre.

– Er det et felles tema for din profil på instagram?

Det er det nok. Jeg er glad i det forfalne og forlatte, det ”tomme” og øde, hus noen har bodd i eller industriområder. Du ser lite mennesker i bildene mine, bortsett fra på konsertbilder og et og annet unntak ellers.

Kanskje tar jeg litt andre bilder på vinteren enn resten av året. Det har med lyset å gjøre.

Arkitektur, form…  eldre amerikanske biler for eksempel. Urban Exploration, det vil si utforskning og fotografering av menneskeskapte ting som er blitt forlatt, er en ikke uvesentlig del av det hele.

''Living on the edge of infinity'' -  Dette bildet ble tatt på Bogstad i vinter. Mer tomhet og øde landskap. Jeg liker tåke, for det fjerner ”uryddig” bakgrunn som jeg ofte finner problematisk for å få til en god komposisjon.
»Living on the edge of infinity»

»Living on the edge of infinity»
Dette bildet ble tatt på Bogstad i vinter. Mer tomhet og øde landskap. Jeg liker tåke, for det fjerner ”uryddig” bakgrunn som jeg ofte finner problematisk for å få til en god komposisjon.

– Hva er tanken bak det du deler på Instagram?

Tanken er ikke dypere enn at jeg deler bilder jeg er selv fornøyd med. Siden det å ta bilder og dokumentere steder ikke alle får oppleve, som forlatte bygninger, gjerne industrielle bygg, sykehus, asyl, eller liknende steder med en spennende historie, har blitt en liten hobby, handler det jo av og til vel så mye om å dokumentere hvor man har vært som den optimale komposisjonen. Men jeg prøver å finne en balanse.

''Kitchen sink drama'' -  Dette fraflyttete huset har vi besøkt flere ganger og til ulike årstider. Det er alltid så fint lys der, på dette bildet både fra kjøkkenvinduet til venstre for utslagsvasken og fra vinduet som avtegner seg på veggen inne i stua. Og så synes jeg utsikten fra stuevinduet med på å forsterke følelsen av at det øde og forlatte. Huset ligger imidlertid rett ved E18, og er ekspropriert til fordel for by og bedre vei. Kunstneren Marianne Heske har overtatt huset for å bruke det i et kunstprosjekt, og i april begynte man å demontere huset for å flytte det: http://www.moss-avis.no/nyheter/kultur/bolig-og-eiendom/forfallent-hobol-hus-blir-kunstverk/s/5-67-63332
»Kitchen sink drama»

«Kitchen sink drama»
Dette fraflyttete huset har vi besøkt flere ganger og til ulike årstider. Det er alltid så fint lys der, på dette bildet både fra kjøkkenvinduet til venstre for utslagsvasken og fra vinduet som avtegner seg på veggen inne i stua. Og så synes jeg utsikten fra stuevinduet med på å forsterke følelsen av at det øde og forlatte.

Huset ligger rett ved E18, og er ekspropriert til fordel for by og bedre vei.

Huset ligger imidlertid rett ved E18, og er ekspropriert til fordel for by og bedre vei. Kunstneren Marianne Heske har overtatt huset for å bruke det i et kunstprosjekt, og i april begynte man å demontere huset for å flytte det. Prosjektet kan du lese mer om i Moss Avis.

Plnty har latt seg inspirere av Morten Berger Karlsen, som foreviger historier om liv som har vært levd og ikke mist det triste og sårbare i det som er forlatt. Men vi synes også vi ser håpet i de vakre motivene han skaper, som han ser og deler. Du finner flere av arbeidene hans på Instagram under mortenbk.

Close