Sikker som karma - PLNTY | kulturmagasinet

Sikker som karma

Kanskje ikke det du ville høre. For er det noe vi konsumenter higer etter, så er det nyheter. Og Karma har naturligvis mange hørt om. Men å akseptere tingenes tilstand nøyaktig som de er? Det kan være en utfordring. Og hva med hip-hop, hva slags påvirkning har det på noe som ikke har så stor fart?

Plnty_3_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Om den kanskje ikke er så sakte, så er Damiens hip-hop en relativt lavmelt hip-hop. Den har flere lag, et litt mykere lydbilde enn det hip-hop vanligvis uttrykker, og byr på dypere følelser enn klassisk amerikansk tekst i samme sjanger. Den musikalske flørten med 70-talls synth pop sikrer en humoristisk undertone som appellerer. Og konsertene hans er i ferd med å nå nye høyder.

Plnty_6_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Er ikke hip-hop stort sett gull og solbriller?
Damien, aka Martin Bråten, tror at det å stille sin egen kulturbakgrunn til disposisjon gjennom hip-hop, er interessant for et nytt publikum.

Damien bruker hip-hop til å formidle andre opplevelser og følelser enn å flashe gull og glitter.

For i den grad hip-hop er mye forbundet gullkjeder, ekstremt dyre biler, villige damer og det å karre seg opp fra fattigdom til ekstrem rikdom, bruker Damien hip-hop-sjangeren til å formidle andre opplevelser og følelser, fra en personlig og multikulturell oppvekst på Hønefoss. Det er kanskje nettopp derfor man kan oppleve at musikken og tekstene hans er mer tilgjengelig.

Plnty_4_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Hva er det som gjør at en fyr fra Hønefoss blir hip-hop-er?
– Jeg begynte å lage musikk som 12-13-åring. Mange mener at man er mest påvirket av miljø når man velger en sjanger, men jeg mener at jeg er mest påvirket av arv, sier Damien.

Han har bevisst valgt å falle mellom to stoler, sjangermessig.

Som musiker har han bevisst valgt å falle mellom to stoler; farens strofer på bluesgitaren og morens elskelige reggae. Han har to foreldre med tydelig musikksmak. Det påvirket ham under oppveksten. De to sterke sjangrene har ført ham inn i hip-hopens verden.
– Det er så mye stoff å finne der, sier han.

Plnty_10_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Når visste du at du ville bli musiker og leve av det?
– Da jeg var yngre ville jeg bli dyrlege, advokat … ja, noe trygt, du vet. Og det var ikke før jeg begynte på ungdomsskolen at jeg begynte å finne identiteten min. Før den tid er man barn og gjør alt som alle andre gjør. Men jeg begynte å lage musikk med en kompis på ungdomsskolen. Jeg lærte mye av det – ikke minst å samarbeide. Kompisen min ble tekstforfatter og ikke musiker, men vi har fortsatt kontakt og han er en ressurs for meg når jeg lager musikk.

Plnty_2_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Hvordan tar hip-hop-miljøet deg imot?
– Musikken skal være «innafor», sier han. Men han tror generelt ikke at norsk hip-hop er troverdig nok i internasjonal sammenheng. Han mener at språket har mye å si, hvordan historiene fremføres:

Vi plukker opp de musikalske og dyptgående beskrivelsene av Damien på NRK Urørt. «Inspirasjonen i de tidligere årene var Wu Tang Clan, Cypress Hill og NWA. Men hentet også inspirasjon fra andre artister som Jimi Hendrix, Bob Marley og Michael Jackson. Tunge og enkle trommer blandet med samples dannet grunnlaget for de første produksjonene. Etterhvert som skrivingen kom på plass så forandret utrykket seg sammen med inspirasjonskildene. Musikken helte mer mot Necro, Cage, Jedi Mind Trickz, Non Phixion og Arsonists.» Ifølge Norges største musikk-kritiker har Damien utviklet seg stort siden han utga sin første soloutgivelse «Beyond The Brutality» på engelsk i 2011.

Plnty_5_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Er påvirket av utenlandske kulturer
– Jeg har hatt en amerikansk far og en afrikansk stefar i oppveksten. Det har fått meg til å fokusere mye på språk og uttale. Jeg har snakket mye engelsk hjemme, det faller helt naturlig for meg. Jeg har lest engelske bøker, spilt engelske spill. Så jeg liker å tro at jeg har et godt språkøre. Det er viktig at musikken lyder internasjonal. Særlig om man vil konkurrere i denne bransjen, sier han.

Hva skal til for å lykkes som hip-hop-artist?
– Hvorfor skal folk velge meg fremfor en amerikansk hip-hop-artist, spør han. Damien har bevisstgjort noen tanker om hva markedet vil ha.

Jeg kan bidra til å skape hip-hop med mine egne historier, relasjoner, brudd og universelle temaer.

– Det jeg leverer må være annerledes. Så hva har jeg å bidra med? Han forklarer at mye av hip-hop-kulturen springer ut fra amerikansk ghetto-kultur, noe han selv ikke har opplevd og ikke kan relatere seg til, og dermed heller ikke kan skrive om eller formidle.

Plnty_12_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

– Men jeg kan bidra med MIN historie, sier han – mine mellom-menneskelige relasjoner, mine brudd i oppveksten, universelle temaer som alle mennesker kan kjenne seg igjen i, uansett hvor de bor. Jeg har en annen kulturell bakgrunn enn dem og er istand til å formidle andre ting. I USA ligger hip-hopernes fokus mye på gull og penger, jeg kan formidle noe annet.

Et internasjonalt gjennombrudd ville hjelpe på en karriere her hjemme.

Er du på vei mot USA? Du har gjort et intervju med en radiostasjon i Miami?
– Om jeg skal ut i et internasjonalt marked må jeg i det miste være konkurransedyktig. Jeg drømmer om suksess i Norge. Det er jo essensielt i min strategi, det er jo her jeg bor. Men et internasjonalt gjennombrudd kan hjelpe godt – også på en karriere her hjemme, sier han. Damien vil gjerne leve av å være artist. Men han sier at det ligger mye arbeid bak det å bli kjent når man ikke er tilknyttet et plateselskap.

Plnty_7_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

Hvordan blir en selvstendig artist kjent i markedet?
Han har ikke noen følelse av at folk gjør særlig mye research for å finne nye artister, men at de gjerne blir interessert etter at de har hørt ham spille konsert. Det er sjelden omvendt, at de har hørt musikken og kan noen av låtene før ham møter dem. Det ligger mange timers arbeid bak arbeidet med å bringe musikken ut til folk.

Det ligger mange timers arbeid bak arbeidet med å bringe musikken ut til folk.

Hvor kan publikum møte deg?
– Jeg får flere tilhengere hver gang jeg har konsert og hver gang jeg gir ut musikk, den kan man også finne på steder som iTunes, Spotify eller Wimp, sier han. Konkurransens pris er at alle selvstendige musikere, uavhengig av sjanger, sørger for seg selv. Damien synes det er litt trist, og håper på mer drahjelp fra artister i samme situasjon:

Plnty_13_Damien_foto_Kristian_Joraandstad_2015

 

– Vi kan hjelpe hverandre, særlig fordi mange ikke lager musikk i samme sjanger. Det er viktig å være flinke til å rose hverandre, å dele, mener han.

På lanseringen av Karma Slow But Karma Just hadde Damien konsert på Hønefoss sammen med bandet sitt «Eternal Gang» og gjesterapperne Duke (Noah Dukuly) og Paragon (Pål Foseid). Bandet «The Wolves» var også med på å gjøre kvelden uforglemmelig for de mange konsertgjengerne, og den lokale pressen er i alle fall sikker i sin sak: Så høyt under taket har det aldri vært i Bysalen amfi.

Close