100 prosent norsk design - PLNTY | kulturmagasinet

100 prosent norsk design

For 12. året på rad arrangeres 100% Norway under London Design Festival. Utstillingen er et samarbeid mellom Norsk Design og Arkitektursenter (DOGA), Den norske ambassaden i London, Utenriksdepartementet og Innovasjon Norge.I år har utstillingen samlet det beste av Norsk design. Enten det er møbler, interiør eller produkt design blir det vist frem for et bredt publikum bestående av profesjonelle, design interesserte og den vanlige mannen i gata. I år er det 33 designere som stiller ut sine produkter eller prosjekter.

Nytt av året er ikke bare at utstillingen fokuserer på norsk design. Den retter oppmerksomheten mot den komplette prosessen bak et produkt. Ikke nok med at designet er norsk, men produktet er også produsert innen for Norges grenser.

 

Andreas Bergsaker

Foto: Lasse Fløden
»Blossom» – Foto: Lasse Fløden

En av de som stiller ut under 100% Norway er Andreas Bergsaker. Han har denne sommeren fullført en master i produkt design ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og bor nå i Oslo hvor han lager hverdagslig design laget med tradisjonelt håndverk. Dette er første gang han stiller ut under 100% Norway. Han stiller ut fire prototyper. Et av designe Bergsaker stiller ut er »Blossom». Et set bestående av to speil og en lampe på et brett. Alt laget av bøk.  Designet på lampen og speilene er like, men speilene kan brukes separat fra brettet, mens lampen står fast. Inspirasjonen bak »Blossom» er blomster som vokser opp og som strekker seg fra jorden. Møter en ny dag, og strekker seg mot solen for å blomstre for alle.

Se flere av Andreas Bergsaker sine prosjekter her.

 

Kristine Bjaadal

Foto: Kaja Bruskeland
»Hegne» – Foto: Kaja Bruskeland

Kristine Bjaardal debuterte internasjonalt som designer i 2010 med en prototype som inkluderte bord duken »underfull». En duk som i utgangspunktet ser ut som hvilken som helst vanlig hvit duk med mønster. Men med engang den blir våt, avslører den et hemmelig mønster. Bjaardal fokuserer på hverdagslivet. Hun vil at du skal legge merke til de tingene du vanligvis ikke ser i omgivelsene dine. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor hun har en master i design. Under 100% Norway vil hun vise frem HEGNE. HEGNE er en beholder laget av tre, men som har et lokk laget av keramikk.

Se flere av Kristine Bjaadal sine prosjekter her.

 

Osloform

Osloform_Sweep+bordklokke_2
»Sweep»

1.januar 2015 så Osloform dagens lys for første gang. Ett ny oppstartet studio bestående av fem unge designere som bestemte seg for å slå seg sammen for å bringe norske møbler og produkter frem til et bredere globalt publikum. Et av designene de stiller er i samarbeid med DOGA. En kolleksjon hvor de har utforsket mulighetene for bruk av finer og messing som materiale. Ett nytt og gammelt materiale kombinert. De stiller blant annet ut klokken Sweep under 100% Norway. En stillegående klokke som mykt svinger viserne rundt. Den er inspirert av den klassiske Bauhaus armbåndsuret. Sweep er tilgjengelig både som klokke til å henge på veggen og til å ha på bordet.

Les mer om Osloform her.

 

Silje Nesdal

Foto: Siren Lauvdal
»Sling» – Foto: Siren Lauvdal

 

Silje Nesdal har en master i møbel design og interiør arkitektur fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen, og Alvar Aalto universitetet i Helsinki. Hun har også en bachelor i tekstil design fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun vant nylig »årets nykommer» i Bo Bedre-designpris. I følge juryens begrunnelse gis prisen til et ungt talent som bryter ut av mengden med sin design det siste året og som de har stor tro på i fremtiden.

Under årets 100% Norway stiller Nesdal ut pendelen »Sling». I et forsøk på å skape den enkleste og reneste hengelampen, ble »Sling» til. En protoype designet av Silje Nesdal som har lagt selve lyskilden selv. Dette for å kunne lage en lyskilde som kunne bære selve skjermen av glass. Skjermen består av glass som er håndblåst, og er lagd med tanke på å rette fokuset mot selve lyskilden.

Les mer om Silje Nesdal sine prosjekter her.

 

Hovedbilde:

»Blossom» av Anders Bergsaker, foto: Lasse Fløden.

Close