Hvor begynner du, når du skal designe selve sjelen til det norske folk?

0
746

Representantene fra redaksjonen i Plnty finner frem til den gamle bygården i Øvre Slottsgate med heis, nøyaktig enn slik du ser i amerikanske filmer. Den er knøttliten, rommer knapt to personer, har klassisk skyvegitter og er konstruert som et bur uten faste vegger, så man kan se og bli sett hele veien opp eller ned i heissjakten. Men det er mest fordi vi ikke har sjekket hvilken etasje designbyrået Neue ligger i, at vi velger å ta trappene.

Plnty_Neue_07

 

Neue. Helt øverst.

Ingenting er annerledes for oss enn for andre her i verden. Neues designkontor ligger naturligvis i øverste etasje, og vi er rett ut sagt anpustne når vi når toppen. Til gjengjeld blir vi mottatt i intime hvite, åpne lokaler med hjertelighet og smil, kaffe og vann. Daglig leder Gørill Kvamme har ikke tid til å sitte, må løpe etter de mange oppgavene som venter, og etterlater møterommet til Benjamin Stenmarck, senior designer, og Lars Håvard Dahlstrøm, kreativ leder, i designbyrået som vant konkurransen da Politidirektoratet utlyste nye pass til nasjonen Norge.

Plnty_Neue_03

 

Måtte forstå dokumentets funksjon

– Det var viktig at vi kunne vise at vi forsto hva slags type dokument vi skulle designe da vi ble med i konkurransen, sier Lars. Han er den som lettest tar til orde av de to. Benjamin er en mer stille observatør og tenker, antakelig en viktig egenskap å ha som designer.

Det var han som satte de første strekene på papiret, til det som skulle bli designresultatet som til slutt ble plukket ut som en vinner. Før de to og resten av byrået kastet seg inn i konkurransen, hadde de erfaring med å utvikle verdidokumenter som frimerker. Men Benjamin avslører sin indre designnerd når han sier at det alltid har vært hans drøm å gjøre noe med utseendet til viktige, offentlige dokumenter.

Plnty_2_Neue_Politidirektoratet_nytt_passdesign_2014
Design: Neue Design Studio

Politidirektoratet har besluttet å modernisere

«For at Norge skal kunne overholde nasjonale og internasjonale lover, regler og forpliktelser, kreves det at sikkerhetsnivået i norske pass høynes i takt med at trusselbildet endrer seg. På denne bakgrunn har Politidirektoratet besluttet å modernisere systemer og prosesser for utstedelser av pass og kommende nasjonalt ID-kort.» Politidirektoratet

Både Benjamin og Lars møttes da de tok master på Kunsthøyskolen i Oslo. Og her knyttet de bånd, ble kompiser og arbeidskamerater. Når man møter dem som de parhestene de nå er, fremstår de usedvanlig samkjørt, samsnakket, samtenkt. De virker de mer som en egen helhet.
– Vi kranglet nok fra oss på skolen, forteller Lars. Siden drev de to med litt forskjellig på hver sin kant før de besluttet jobbe sammen.

Neue var spente på hvor langt de kunne strekke strikken, hvor dristige de kunne være rent uttykksmessig.

– Vi måtte presentere en skriftlig forståelse til Politidirektoratet, vi måtte vise at vi forsto oppgaven fullt ut, mye fordi det er så mye annet involvert, som det å ivareta dokumentets sikkerhet, sier Lars.

Plnty_Neue_02

 

Skarp konkurranse

Neue ble plukket i skarp konkurranse med store navn i designbransjen, som Anti, Enzo Finger, Miksmaster og Tank Design. Fagjuyren besto av Karl Martin Sætren, senior designer i Mission, grafisk designer i Blæst og professor i typografisk design, Aud Gloppen, Kristin Roskifte – illustratør og barnebokforfatter, Anne Eidsfeldt, forskningsbibliotikar ved Nasjonalbiblioteket, Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf, ansatt ved Markedshøyskolen – skribent og foredragsholder og Monica Thuv, dokument- og håndskriftsgransker i Kripos. Juryen hadde kun rådgivende funksjon overfor oppdragsgiver.

Plnty_5_Neue_Politidirektoratet_nytt_passdesign_2014
Design: Neue Design Studio

Sjekket ut verdens passestetikk

Da meldingen kom om at Neue hadde blitt plukket ut til å levere designforslag, begynte de å jobbe i ulike retninger med forskjellige scenarier. De var spente på hvor langt de kunne strekke strikken, hvor dristige de kunne være uttykksmessig. De sjekket passestetikken i verden, og de lurte på hva pass betyr for en passkontrollør.
– Det skulle også være lavmælt og konservativt, sier Benjamin, og mener det var viktig å forstå markedet, og like viktig at leverte en Neue-jobb, et konsept og en form som bare de kan utforme.

– Så da Benjamin begynte å tegne skissene, ble det en løsning som alle kan identifisere seg med, sier Lars.

Plnty_2_Hjerteslag_1_2016_design_Neue
Design: Neue Design Studio

Identiteten er i naturen

– Vi tenkte at den norske identiteten lå i naturen, og uttrykket vi landet på er en forenkling av det uttrykket. Naturen er med, men den er stilisert. Vi søkte langt i å forstå at vi faktisk designet et bakgrunnsteppe for stempler og visum, som ikke skulle drukne i visuelle uttrykk. Så vi synes vi fant et både dristig og samtidig lavmælt uttrykk, sier Benjamin og fortsetter:

– Vi jobber med forenkling av former, det er det som kjennetegner Neues arbeider.

– Vi tror dette er et design som kommer til å bli bedre og bedre med tiden, sier Lars.

Plnty_Neue_01

 

Vanskelig å bli profet i eget land

Det var den engelske avisen The Guardian som aller først laget en reportasje på den nydesignede norske passene. Designbyrået merket stor pågang fra norsk presse først etter at engelskmennene kunne lese om Politidirektoratets dristige designoppdrag til frokost.

– Ingen skrev om passet før The Guardian. Vi har dessverre en mentalitet som tilsier at vi først booster etter at man får oppmerksomhet i utlandet. Det er synd at vi ikke har tro på egne konsepter, sier Benjamin.

Plnty_4_Neue_Politidirektoratet_nytt_passdesign_2014
Designdetalj “Det Norske Landskap”. Design: Neue Design Studio

Da designbyrået vant pris i den internasjonale Red Dot designkonkurransen i kategorien Communication Design, ble de plukket ut av 7451 bidrag fra 53 land. Av de innsendte, gikk 568 av bidragene hjem med pris. De tok også en pris med seg hjem for arbeidet med Paleet. Kun få norske designbyråer var å finne blant Red Dot-vinnere for 2015.

Plnty_Neue_05
Neue Design Studio mottok også en Red Dot Award for Paleets kommunikasjonsløsning.

Mye internasjonal oppmerksomhet

– Vi har fått mye internasjonal oppmerksomhet, og der ute snakker de en god del om en «nordisk look». Men vi trenger også designere som kan designe utenfor denne tradisjonen, sier Lars. Norge kan by på et mye rikere utvalg enn det de ser fra utlandet, sier han, og nevner at svenskene tilsynelatende tørr å ta større sjanser når det gjelder å selge produktene sine. Næringslivet der virker mindre redde for å prøve nye ting.

Plnty_3_Neue_Politidirektoratet_nytt_passdesign_2014

Myndighetene er proffe designkjøpere

Neue er positiv til norske myndigheters designfokus. De to kreative mener at næringslivet må på banen.

– Det offentlige er tøffere enn næringslivet, enda man kunne tro det skulle være omvendt. Vi ble overrasket da de valgte vårt design, og mener at det er et modig valg, sier Benjamin.

Takket være at deler av det offentlige jobber med design på en skikkelig måte, blant annet gjennom å hente inn fagkompetanse fra Norsk design- og arkitektursenter, tar de modige valg.

– Men så har vi heller ingen kultur for å snakke om design. De som «safer» for mye vil ikke bli lagt merke til. Det er et næringsliv som nå skal ta over og bli Norges nye olje, som skal bygge nye broer og merkevarer, minner Lars om.

– Hva er det som gjør at Norge ender opp med så fine nye sedler og pass, spør de og svarer på eget spørsmål at det er takket være at deler av det offentlige jobber med design på en skikkelig måte, blant annet gjennom å hente inn fagkompetanse fra Norsk design- og arkitektursenter. De tar modige valg, sier de.

Plnty_Neue_04

 

Utdrag fra juryens vurdering

«Konseptet vil gjøre dokumentene folkelig forankret og allment aksepterte, og vil være relevant mange år fram i tid med klare brukerfordeler. Designet er tiltalende og stilrent, fagene er subtile og abstraheringen av landskap er spennende. Forslaget ser ut til å være utformet med stor vekt på funksjonen til pass og ID-kort og fremstår tydelig som et verdidokument.»