Bilder på et blunk: @lekestove

0
230

Mobilen er alltid med, og det er lett å ta den opp og knipse et bilde. Noen få tastetrykk, lett redigering og bildet er delt til hele verden på bildedelingstjenesten Instagram.

— Jeg tar fram kameraet med en gang jeg ser et potensielt motiv. Det er sjelden jeg framprovoserer et bilde, men det hender seg ofte at jeg går lange turer i byen eller i naturen med kameraet på slep. Jeg prøver meg ofte litt fram, og det er ofte i redigeringsprosessen jeg ser om jeg har gull eller gråstein, eller om kanskje til og med gråsteinen har noe for seg.

Det sier Marius Svaleng Andresen, eller @Lekestove som han er kjent under på bildedelingstjenesten Instagram. På det sosiale mediet deler han bilder tatt med mobilen og sitt trofaste kamera, men det var først når han oppgraderte til et bedre telefon at Instagram ble stedet hvor han delte sine bilder som nå har tatt veien over på hjemmesiden.

“Tre” – Refleksjoner er fantastisk i de fleste former, og tillater oss å se omgivelsene fra et annet perspektiv, som en slags portal som gir innblikk i en annen verden. Her fanget jeg høsten i en sølepytt,
 
 
Hvordan ble du en Instagrammer?
— Det eneste jeg hadde da jeg opprettet en Instagram-profil for noen år siden var en nedarvet iPhone 3G med eksepsjonelt dårlig, støvete og borderline ødelagt kamera, samt et billig speilreflekskamera. Å publisere speilrefleksbilder var en no go på den tiden, og bildene fra telefonen var hinsides forferdelige. Det var ikke før jeg oppgraderte til en nyere kameratelefon at jeg forsto appellen til Instagram, som heldigvis er mer enn bilder av overkokte pastaretter. Gradvis tok jeg flere og flere bilder med mobilen, og etter hvert fant jeg en stil jeg ble komfortabel med. Siden den gang har jeg brukt Instagram jevnlig.
” Above and below ” – Jeg får aldri nok av refleksjoner. Her ønsket jeg å skape en speiling i vannoverflaten for å skape en ekstra dimensjon til bildet.
Du tar også bilder med speilreflekskamera. I hvilken sammenhenger bruker du de ulike kameraene?
— Det varierer veldig hvilket kamera jeg velger å bruke. Har jeg kun mobilen med meg er det naturlig at det er den som får kjørt seg. Noen ganger er jeg dessuten mest komfortabel med å ta bilder med telefonen. Det er for eksempel greit å være i stealth mode ved fotografering av fremmede på gata, og da er mobilen perfekt, dessuten er det noe eget ved estetikken man får av iPhone-bilder som passer godt til en viss type bilder. Jeg tror uansett det er en fordel å kjenne mobilkameraets fordeler og begrensninger og lære seg å jobbe ut ifra dem.
Det å eie et dyrt kamera gjør deg tross alt ikke til en bedre fotograf.
Samtidig beskjærer jeg bildene mine mye for å finne uttrykket jeg er ute etter, og da forsvinner en del informasjon og kvalitet. Når mobilkameraet kommer til kort er derfor speilrefleksen redningen, og dersom jeg har med meg speilrefleksen på en gåtur er det som regel det jeg bruker – spesielt nå i vinter, telefonen skrur seg av i minusgrader. I bunn og grunn spiller det liten rolle hva man fotograferer med, så lenge man lykkes med å få fram en eller annen følelse og klarer å skape et eget uttrykk. Det å eie et dyrt kamera gjør deg tross alt ikke til en bedre fotograf.
'' Walk the line '' - Jeg synes mennesker gjør seg på avstand i bilder, og i dette bildet framhever silhuetten av mennesket størrelsesforholdene. Jeg liker å jobbe med negativt rom. Også er jeg veldig glad i blå himmel.
” Walk the line ” – Jeg synes mennesker gjør seg på avstand i bilder, og i dette bildet framhever silhuetten av mennesket størrelsesforholdene. Jeg liker å jobbe med negativt rom. Også er jeg veldig glad i blå himmel.
Mange av bildene dine på Instagram består av bilder av trapper tatt ovenfra og ned – hva finner du interessant med slike bilder?
— Arkitektur generelt gjør seg godt som fotomotiv, i mine øyne. Jeg synes det er interessant å utforske arkitektonisk dynamikk i de fleste former. Nettopp trapper og tilsvarende arkitektur skaper en harmonisk dybde.
'' Uten navn '' - Dersom jeg først skal fotografere kjente motiver prøver jeg å gjøre det via utradisjonelle perspektiver – her gjennom en sølepytt.
” Uten navn ” – Dersom jeg først skal fotografere kjente motiver prøver jeg å gjøre det via utradisjonelle perspektiver – her gjennom en sølepytt.
 Hvordan bruker du Instagram?
— Jeg bruker i all hovedsak Instagram til å vise fram bildene mine. Selv om verdien av et bilde aldri kan måles i antall likes synes jeg de umiddelbare tilbakemeldingene man får på Instagram er uvurdelige. Dessuten er det en fin plattform for å følge med på hva andre legger ut.
Jeg har en andre profil (@_svaleng) hvor jeg tillater meg å poste mer personlige ting og ræl som ikke er avhengig av estetikk eller en særskilt stil. Denne funker også som en slags avlastningskonto, hvor jeg poster alt som ikke passer inn i hovedprofilen min.
'' Small wheels keep on turning '' - Jeg liker å fotografere fasader, og denne trengte et menneskelig element for å bli spennende. Jeg har tatt bilder av fasaden mange ganger, men rett person har liksom ikke gått forbi. Syntes det passet seg ganske bra da denne raffe syklisten trillet forbi.
” Small wheels keep on turning ” – Jeg liker å fotografere fasader, og denne trengte et menneskelig element for å bli spennende. Jeg har tatt bilder av fasaden mange ganger, men rett person har liksom ikke gått forbi. Syntes det passet seg ganske bra da denne raffe syklisten trillet forbi.
Hva er tanken bak det du deler?
— Jeg liker å tro at jeg viser fram hvordan jeg oppfatter ting rundt meg. Objekter vi tar for gitt kan bli et estetisk bilde med personlighet. Vi er litt flinke til å neglisjere omgivelsene våre.
 
'' Mistic river
” Mistic river ” – Ender er forbanna fine og ikke minst kule dyr. Her henger de sammen i tåka som om de aldri har gjort annet. Tåke er også forbanna fint, så det å få kombinert begge i ett bilde er gull. Tåken bidrar til å gi en mer implisitt refleksjon og gjør uttrykket mystisk, hvor kun endene i forgrunnen framstår tydelige – en fin kontrast.
Hvilke krav stiller du til det du deler?
— Jeg er litt kresen, jeg har sikkert hundrevis, om ikke tusenvis, av bilder som jeg aldri har publisert liggende i arkivet. Ett av kardinalpunktene er at det jeg deler skal være velkomponert. Samtidig er det viktig for meg at jeg får fram en eller annen følelse av bildet, så får jeg bare håpe at kanskje noen andre føler det samme.
” In the loop ” – Jeg tok dette bildet på grunn av min fascinasjon for trapper som fotomotiv. Det sorte rekkverket står i fin kontrast til den hvite trappen, og selve trappen skaper en fin dybde. Finnes det en plass jeg kan legge inn en anmodning om å bygge flere spiraltrapper? Skulle ønske det.
Hva vil du si beskriver dine bilder?
— Bildene mine er veldig grafiske og visuelle, og noen ganger mer detaljorienterte enn andre. Minimalisme og symmetri er også gjengangere. Jeg innbiller meg at jeg er veldig allsidig, selv om denne allsidigheten ikke alltid skinner gjennom på Instagram.