Samler alle til Fashion Friday - PLNTY | kulturmagasinet

Samler alle til Fashion Friday

Folkene i Fashion Conventions International har ambisjoner om å gjøre mote-Norge til et varmere sted å være og Fashion Friday et sted der man kommer, mingler, får med seg siste nytt og gir hverandre komplimenter. Fashion Friday skal gå av stabelen for første gang den 13. mai på utestedet Nox på Solli plass i Oslo. Arrangementet skal gå jevnlig og tiltrekke seg mennesker som føler at de har noe å bidra med i motebransjen og innenfor norsk klesdesign, og alle andre som er nysgjerrige og som vil møte folk de er interessert i å knytte nettverk med.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_web2_alle_2_foto_Kristian_Joraandstad_2016
Fashion Conventions International skal arrangere Fashion Friday hvor de ønsker alle velkommen.

– Det er et problem at folk i motebransjen i Norge sitter på hver sin tue. Ingen samarbeider, sier designutdannet fra Emod Oslo og Central Saint Martins, motedesigner og grunnlegger av Fashion Conventions International, Jhan-Carlo Ferrando. Han har erfaring fra en rekke forskjellige roller i bransjen, alt fra å holde egne motevisninger, til å jobbe for store internasjonale firmaer som 7siete Producciones, LIF Week og Oslo Fashion Week for å nevne noe. I tillegg har han bakgrunn fra å arrangere events for kunder som Samsung og Puma i en rekke land, i samarbeid med det spanske eventbyrået Circuitolid.

– Jeg har jobbet med dette i flere år og sett hva som faktisk funker og hva som ikke funker. Vi mener å ha kartlagt utfordringer gjennom markedsanalyser vi har gjort i forbindelse med tekstilbutikker rundt om i Norge når det gjelder innkjøp, sier han. Fordi han selv har utdannelse og bakgrunn som klesdesigner, setter han fingeren på det han mener er en utfordring i Norge.

Norsk mote selger ikke

– Det er en grunn til at designklær og mote fra Norge ikke selger, ikke i særlig grad her hjemme eller i utlandet, mener han, og nå ønsker han å øke interessen for innkjøperne i bransjen.
– Min samarbeidspartner Mai Pedersen Sjødin kaller det «å flette folk sammen». Det er et uttrykk jeg liker. Det er visuelt og positivt ladet, sier han. Ferrando er opptatt av å gjøre norsk motebransje konkurransedyktig.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_web_Jhan-Carlo_Ferrando_foto_Kristian_Joraandstad_016
Jhan-Carlo Ferrando er grunnlegger av Fashion Conventions International. Han har utdannelse som klesdesigner og lang erfaring fra mote- og eventbransjen.

– Det som er viktig fremover, er å få norsk kles- og motebransje til å fungere. Og vi har visjoner om å være med på å redde den, smiler han. Han synes også det er viktig å kommunisere at folk i bransjen, de som ønsker å starte noe, ikke skal behøve å føle at de står helt alene. Han vil innlemme dem i Fashion Friday.

Viktig å satse på kvalitet

På et møte i Flyveien på Holmen i Oslo er det intens aktivitet, og flere personer samlet. Her finner vi folk med kompetanse innenfor juss, modellbransje, grafisk design, administrasjon og økonomi. Det er seks mennesker på møtet, den syvende kommer senere. Det jobbes og planlegges, spises og drikkes. Og snakkes, diskuteres og vurderes.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_Eli_Folkestadaas_2_foto_Kristian_Joraandstad_2016
Eli Folkestadaas er jurist og har en BI master i økonomi og ledelse, og har vært med på å utvikle mange selskaper.

– Fashion Friday skapes for at folk skal kunne slå seg sammen og bygge nettverk, sier Eli Folkestadaas. Hun er jurist og har en BI master i økonomi og ledelse. Hun har bakgrunn fra bank og finans med internasjonal erfaring og har vært med på å utvikle mange selskaper. De siste årene har hun jobbet med reiseliv og events i Italia.

Vi vil fokusere på kvalitet. Det er en grunn til at produkter selges veldig billig. Man må få frem hvor og hvordan produkter lages.
Eli Folkestadaas

– Vi ønsker å nå ut til folk som interesserer seg for mote, musikk og kunst, sier hun. Hennes rolle er å se over at avtaler og den overordnede strukturen i virksomheten er i orden. Hun snakker om bærekraft og etiske standarder som Fashion Conventions International skal stå for og tro på. På vegne av norsk mote og forbruker orker hun ikke å se flere reportasjer fra lavkostland der elver er så forurenset av tekstilindustrien at mennesker ikke kan benytte det til noe.

– Vi vil fremme alt som har kvalitet, design og presentasjon, og merkevarer vil ikke ønske å bli avslørt for å feile innen bærekraft, sosialt ansvar eller miljø i vår transparente verden, sier hun.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_Mette_Breda_Ruud_foto_Kristian_Joraandstad_2016
Mette Breda-Ruud har mange år som modell bak seg og har jobbet for Gianni Versace. Hun skal kurse modeller.

Sunne modeller er riktig signal

Mette Breda-Ruud har lang fartstid som modell for det som engang var Elite modellbyrå, hun har jobbet for Gianni Versace i mange år og som modell i Spania, har bakgrunn fra Unicef og reiselivsbransjen. Hun har ansvar for å kurse modeller innunder Fashion Convention International-paraplyen. Marielle Grøneng, en av Norges fremste make up-artister og stylister, skal være ansvarlig for å drive frem et modellbyrå med sunne modeller.

– Klær er endel av selvfølelsen og sier noe om selvtilliten vår. Det skal være vakkert, pent og gjerne kreativt. Ali Ramtin Alashloo

– Vi har avtale med helsestudio for modellene våre, de skal være sunne, og ikke radmagre jenter som assosieres med spiseforstyrrelser, sier hun. Breda-Ruud holder på å utarbeide kurset som modellene skal gjennom.
– Det å være modell er et yrke, som man gjennomfører med stolthet. Det er viktig at modeller i Fashion Conventions International er konkurransedyktige internasjonalt, sier hun.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_web_shv_Ali_Ramtin_Alashloo_foto_Kristian_Joraandstad_2016
Investor Ali Ramtin Alashloo skiller seg ut ved å drive barnehage i Asker, og kjenner ikke motemiljøet så godt.

Kjenner ikke motemiljøet

Ali Ramtin Alashloo er den som skiller seg mest ut fra gjengen. Han driver barnehage i Asker, og er investor i Fashion Conventions International. Av de andre beskrives han som den som en utrolig god veileder, en som er virkelig god til å lytte og drive med coach-virksomhet. Han skal jobbe tett med modellene for at de skal ha det bra når de jobber.
– Jeg kjenner ikke fashion-miljøet. Men gjennom Carlo har jeg fått se tingenes tilstand fra innsiden. Jeg har interesse for klær, og ønsker å finne ut mer om norsk mote. Han har bakgrunn fra det som het Norwegian Couture, som viste to ganger under Oslo Fashion Week, forteller Ali.

– Klær er endel av selvfølelsen og sier noe om selvtilliten vår. Det skal være vakkert, pent og gjerne kreativt. Det er riktig som man sier; fashion er ikke bare klær, sier han.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_web_Marte_Håker_foto_Marte_Håker_2016
Marte Håker er et arbeidsjern som sitter bøyd over Macen. Der løser hun alle visuelle utfordringer.

Et bilde sier mer enn tusen ord

Ved spisebordet, som forøvrig er fullt av frisk frukt og deilige oster, sitter Marte Håker over Macen og blikket festet godt på skjermen. Hun er grafisk designer, en positiv jente som fikser alt alle ber henne om. Marte har egentlig ikke tid til å mene så mye om mote i dag, det er for mange ting som skal på plass og som skal sies gjennom visuell kommunikasjon. Det er hun som er ansvarlig for alt Fashion Conventions International skal stå for visuelt – og nå også Fashion Friday.

Vi sier at Fashion Friday er «å flette folk sammen». Det er et uttrykk jeg liker. Det er visuelt og positivt ladet. Jhan-Carlo Ferrando

 

Jobber 24-7. Så kommer resultatene.

Mai Pedersen Sjødin er grunnlegger Jhan-Carlo Ferrandos nærmeste medarbeider og investor. Hun har stor tro på prosjektet Fashion Conventions International, som er i ferd med å tiltrekke seg spennende samarbeidspartnere. Hun forteller at arbeidet de to har lagt bak seg har vært intenst og interessant.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_Mai_Pedersen_Sjodin_foto_Kristian_Joraandstad_2016
Mai Pedersen Sjødin. Grunnlegger Jhan-Carlo Ferrandos nærmeste medarbeider og investor.

– Man jobber jo bare, sier hun. – 24-7. Carlo er usedvanlig dyktig og da vi møttes syntes jeg det han tenkte var så bra. Jeg hadde en umiddelbar tro på konseptet som jeg mener har god substans. Og så har jeg ufattelig stor tro på ham og hva han kan få til. Vi har møtt så mange flotte mennesker og knyttet like mange kontakter underveis. Min rolle er å støtte ham slik at vi kan nå målene våre, sier hun.

Fashion Friday skal knytte folk sammen

– Fashion Friday er en gren ut fra dette treet, som skal være en plattform for nettverk for folk i Norge som ønsker å bidra til å endre holdninger til bransjen og som kan treffes for å gjennomføre prosjekter. Vi vet at atmosfæren innenfor dette feltet ikke er så altfor god i dag, det ønsker vi å gjøre noe med, avslutter Sjødin.

Vingetten «i sandkassen med» betyr at Plnty skal samarbeide med Fashion Conventions International og Fashion Friday og jobbe med å utarbeide innhold for plattformene. Alle våre samarbeidsprosjekter vil merkes med denne vignetten på Plnty.no, så det er gjenkjennelig for våre lesere.

Close