Skattkammer for gjenbruk

0
349

Litt nedenfor Spikersuppa, retning Aker Brygge, og inn gjennom en port – er det ingenting som tilsier at det fins et gårdsrom fylt av damer med røde lepper og frisyrer uten om det vanlige. Men her finner du det, i tillegg til kopper og krus som du fant hjemme hos bestemor da du var liten. Retro- og vintagemarkedet skiller seg ut fra mengden, når du bare finner veien.

Marked i bakgården hos MESH

Ni ulike butikker har samlet seg i bakgården til MESH for å vise frem, og selge, retro og vintage klær, møbler, lamper, plakater eller kopper. En av de som står bak markedet er Retrolykke kaffebar. Tonje Fagerheim er en av eierne, og hun forteller at det er lite kultur for retro-marked i Oslo, selv om interessen er der.

– Vi mistet markedet på Grønland. Men interessen for retro og vintage øker parallelt med interessen for gjenbruk.

retro_marked_06

På hver sin tue

For to år siden kom ideen med et retro- og vintagemarked. Bakgrunnen for at Fagerheim ønsket å et slikt marked, var ensomhet. Selv om det er mange retro- og vintagebutikker i Oslo, følte hun seg alene og hun ønsket å lage et samarbeid.

– Vi sitter alene på hver vår tue, forklarer Fagerheim.

Vi sitter derimot på to retrostoler midt i bakgården. Rundt oss kommer det stadig nye kunder. Noen er bare ute og titter, men flere er interessert i bakgrunnen til flere av interiørobjektene som er til salgs.

retro_marked_07

De fleste retro- og vintagebutikkene i Oslo er lokalisert på Grünerløkka. Fagerheim mener at dette gjør at de som bor der vet om butikkene, men ikke de utenfor. Derfor var hun på jakt etter et nytt sted å slå seg ned, for å utvide markedet.

– Det handler om å flytte seg fra Løkka og se hvordan tingene tar seg ut på nye områder, sier hun.

Oslo mangler markeder: Ni ulike butikker har samlet seg i bakgården til MESH for å vise frem, og selge, retro og vintage klær, møbler, lamper, plakater eller kopper.

Ideen om markedet ble til realitet etter en prat med Asbjørn Johnsen fra Tidsrommet, en butikk som selger brukte møbler og gjenstander fra 60-70 og 80-tallet. Han forteller at Oslo-borgere og turister savner et slikt marked.

– Det er et lite marked for markeder generelt i Norge, sammenlignet med de andre skandinaviske byene, sier Johnsen.

retro_marked_02

Gjenbruk

De siste årene har det vært stor oppmerksomhet rettet mot gjenbruk. Den har spesielt økt etter at det ble fokusert på arbeidsvilkårene til ansatte i tekstilfabrikker i Asia og India, spesielt etter den tragiske ulykken i Bangladesh i 2013.

Med Aftenposten sin nett tv-serie ”Sweatshop” og Jenny Skavlans bøker som omhandler at man kan sy om plagg man har, er det blitt mer populært med gjenbruk. Dette merker også Fagerheim og Johnsen når det gjelder retrointeriør.

– Folk vil ha kvalitet og setter pris på at gamle ting blir som nye, sier Fagerheim.

retro_marked_05

Men Johnsen fra Tidsrommet mener at ikke alle er like bevisste forbrukere, selv om bevisstheten øker. Han forteller at det er blitt mer populært å gi gjenbruksprodukter i gave. Han får støtte fra Fagerheim, som forteller at de som kjøper brukt, kjøper noe som noen andre har ikke har kastet. Hun mener det er en positiv endring i samfunnet.

Ikke alle er like bevisste forbrukere, men det er blitt mer populært å gi gjenbruksprodukter i gave og det er en positiv endring i samfunnet.

– Det gjør at man blir glad i de produktene man kjøper – de har en historie – og ser på det som en investering.

Kvaliteten som var på 50-, 60- 70- og 80-tallet, er i følge Johnsen og Fagerheim en helt annen enn hva den er i dag. Johnsen forklarer at produktene ikke kan sammenlignes, og at nordmenn henger etter i å forstå betydningen av kvaliteten på produktene vi har i hjemmet.

– Vi nordmenn er sist med å skjønne hva vi sitter på av historie, sier Johnsen.

retro_marked_04

Turister

Plnty besøker markedet rett etter at det har åpnet søndag, og det er ikke de store menneskemengdene å se riktig enda. I følge Asbjørn Johnsen var det fult av besøkende dagen før. Mange av de besøkende var turister som tilfeldigvis fant veien til MESH.

– Men det var også de trofaste lojale, skyter Fagerheim inn.

retro_marked_01

Hun forteller at det er mange lojale kunder som har funnet veien til markedet, og at det med å sette produktene ut i et nytt landskap har gjort at flere også har spurt om hun har ulike produkter i kaffebaren – noe hun selvsagt har.

– Man ser seg blind på det man har i sitt eget lokale, sier hun.

Menneskene har begynt å strømme på, og snart er det fullt i bakgården på MESH. Publikumet er en blanding av den yngre og eldre generasjon. Alle er interessert i de gamle skattene som er funnet på loppemarked, markeder eller dødsbo.