Norsk design til utviklingsland - PLNTY | kulturmagasinet

Norsk design til utviklingsland

– Une har muligheten til å finne enkle løsninger på et komplekst problem.

Slik forklarer Line Lybo Uppard, daglig leder i Safi International, mannen bak SAFI, ovnen som vant Merket for godt design i 2015. Une Amundsen er en gründer og entreprenør med flere års erfaring. Det var i 2012 han startet firmaet som lager SAFI ovnen, en ovn for utviklingsland som i dag bruker ved og kull til matlaging. Og det skulle ikke være noe dritt.

– Vi skal lage verdens fineste ovn, med råkult design, forklarer Une Amundsen.

safi_03

Og det klarte han.

Tanken bak SAFI og ovnen var enkel. Amundsen har opplevd mye. Vært en vellykket forretningsmann, og som han selv forklarer det: kommet seg på toppen av pyramiden.

– Jeg er rik – men hva er definisjonen av rik? Jeg har det jeg trenger, sier han.

Han opplevde å få hjertestans, og det å få oppleve en ny dag. Une forklarer at han kom til et punkt i livet hvor han hadde det bra, og at han da ville gjøre noe for noen andre. Men det var ikke slik at han ville gi hundre tusen kroner til Røde Kors, Une ville lage noe selv som han visste ville bidra. Resultatet er ovnen SAFI.

Vant Merket for god design

Opp en heis og inn en dør – der stopper ferden når du besøker designerene bak ovnen, hos Abry & Kavanagh design. Alt som er bak neste dør er strengt hemmelig, men Christian Abry og Chris Kavanagh forteller med glede om ovnen de har designet i samarbeid med Une.

– Une hadde høye ambisjoner, sier Chris.

safi_04

De to designet ovnen med fokus på de små detaljene. Bant annet hvordan etanolen ikke skal renne ut av beholderen under ovnen. Detaljer som ikke er synlige, men som er essensielle. Designeren forteller at de ikke hadde den lengste tiden på prosjektet, for Une var utålmodig.

– Une skulle ut på markedet kjapt med verdens beste metanolovn, forteller Christian.

Ovnen SAFI ble i 2015 tildelt prisen Merket for god design, som deles årlig ut av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Ved å hedre nyskapende løsninger som norske bedrifter og designere har samarbeidet om, og utmerkelsen er et bevis på at løsningen representerer det beste av norsk design.

Enkel og robust

SAFI er en ovn laget for utviklingsland. Dette var utgangspunktet for designprosessen, i tillegg til at de så på hva annet som fantes på markedet. Christian forteller at andre ovner var triste og svarte.

– De er funksjonelle «uhjelpsprodukter». Funksjonelle og triste.

safi_07

Det ville ikke Une Amundsen ha. Han fant inspirasjon i fargene i Afrika, og det påvirket fargevalget på ovnen. Sterk oransje, blå og grønn viser at dette ikke er en ovn som skal være grå og kjedelig. Men gli inn i fargespekteret som er naturlig for afrikanere å velge. Farger er nemlig veldig viktig for dem.

– Une var opptatt av at produktet skulle være noe mer utover det funksjonelle. Det skulle gjøre brukeren stolt. Produktet er et stort steg opp fra det de har i dag, forklarer Christian.

Økonomi har også spilt inn i designet av ovnen. Chris og Christian forteller at kjøperen har lite penger, og at nettopp det har styrt designet i en retning av at det skal være rimelig å produsere og være robust.

– Det skal være noe mer enn bare det standard hjelpeproduktet, sier Chris.

Nyvinnende, estetisk og helsevennlig

I jurykjennelsen fra 2015 står det at ovnen er et produkt med flere nyvinnende løsninger.

– Ovnen har gode estetiske kvaliteter med rene linjer og tiltalende farger. Den har fått et karakteristisk uttrykk, og fremstår som robust og pålitelig. Ovnen kan lett flyttes, er enkel å rengjøre og mulig å reparere med enkle midler. Det lukkede systemet, med etanolbeholder og mineralull, gir god sikkerhet og effektiv forbrenning med minimalt sot. Juryen mener designerne har lykkes med å skape et hjertegodt produkt som løser flere problemer for familier i den tredje verden.

safi_02

Det helsevennlige aspektet ved ovnen er viktig for Une Amundsen. I stedet for at familier i Afrika skal brenne ved inne i husene, ville han gi de et helsevennlig alternativ.

– Det er ikke det at det ikke fantes før. Det er et stormkjøkken, men det ser freshere ut, sier Amundsen.

Ovnen bruker bioetanol, som også Amundsen sitt selskap vil selge gjennom lokale forretninger. Han forklarer at dette er et bærekraftig og rent alternativ.

safi_05

– Kosten av én beholder med bioetanol holder for en familie på fem i en til to dager. På alle måter er det gunstig for brukeren, forklarer Une.

SAFI er et prosjekt som Une brenner for, noe som merkes i hans engasjement når han forteller om de menneskene som dør i Afrika.

– Syv millioner mennesker dør på grunn innendørs forurensning. Og dette kunne vært løst av noe så enkelt som at de kunne fått en ovn. Det her er løsbart. Hvorfor kommer ikke flere på banen og løser dette?

Engasjerer befolkningen

Det er en økonomisk side ved prosjektet, men det skal komme befolkningen til gode og hjelpe Afrika ut av fattigdom. For å klare dette vil han engasjere lokalbefolkningen.

– De kan tjene penger på å selge ovnene og etanolen. Ovnene distribueres gjennom lokale forretninger, og forhandlere som selger etanol. Dette gjør at de får en ekstra inntekt, forklarer Amundsen.

safi_01

Line Lybo Uppard forteller at det bare er fire norske som jobber i Safi International, og at resterende er afrikanere. På denne måten er de med på å lage arbeidsplasser. Hun forklarer at de ikke er en bistandsorganisasjon.

– Bistand gir et passivt samfunn. Vi tror på å stimulere og involvere.

For å demonstrere bruken av ovnen har Amundsen og Lybo Uppard inngått et samarbeid med Kibera. En lokal hjelpeorganisasjon som demonstrerer og viser frem ovnen.

Kibera_demo_forside-760x502
Foto: SAFI

Når det gjelder designen hadde Une Amundsen ett krav som var viktig. En ting var at det skulle være det han kaller «bush proof», en ovn som kan brukes ute, men den skulle ikke være som en primus eller stormkjøkken. For han var utseende viktig.

– Det var viktig at denne ovnen skulle være ordentlig fin, uten at det skulle gå på bekostningen av kvaliteten.

For Amundsen handler det om å bidra med mer enn de hundre tusen kroner han kunne gitt til Røde Kors. Han lever etter sitt eget motto: «Give more than aid, give trade».

Close