Vi rusler over operaen, Marius Kromvoll og jeg, på vei mot Sukkerbiten. Det er bare noen dager igjen til pønkduoen Quarter Wolf skal slippe sin ett hundre prosent selvproduserte EP på vinyl. Tittelen «Rock’n Roll Cliché» forklarer Kromvoll slik:
Et oppgjør med pompøsiteten
– Det er jo et oppgjør med med egen pompøsitet, jeg er jo selv en rockeklisjé. For eksempel kjøpte jeg skinnbuksen til naboen av Brad Pitt da jeg var i New Orleans i fjor. Jeg var på en musikalsk reise som startet i Chicago og gikk sørover gjennom Nashville og Memphis. Jeg havna i byen Robert Johnson, han som solgte sjela si til Djævelen for å bli verdens beste gitarist. Jeg fant grava hans også… men det var på grunn av mange merkelige tilfeldigheter.
Yin og Yang
Det har vært mye jobb med å produsere EP-en.
– For å få lov til å presse, må alt være godkjent. Det er mye platepbransjearbeid, sier han og hadde ikke trodd at dette ville skje for noen år siden. Så gir han Paul kreditt for å ha god orden.
– Vi er vårt eget plateselskap. Paul er ryddig og kan følge reglene. Jeg er mer høylydt og driver mest med promo. Vi er som yin og yang, sier han.
Historien bak
– Hva handler plata om?
– Den røde tråden er reise. En musikalsk reise. Jeg fikk se Buddy Guy spille live, sier han, som kjørte fra Graceland til Clarksdale, Missisippi, hvor han var eneste hvite mann i byen.
– Politiet stoppet meg mange ganger i ghettopen hvor hus var spikret igjen, sier han og refererer til det hele som en postapokalyptis opplevelse. Men han lysner opp når han forteller at det var her borgerrettighetsbevegelsen i USA startet.
– Dette var en pilgrimsteise for å komponere blues, sier han. Og da han kom hjem, ble han møtt av noen litt tøffe utfordringer i privatlivet. Da skrev han sin første, ordentlige blueslåt. Den har han ikke gitt ut.
Hardtslående rockeband
Det siste året har pønkduoen Quarter Wolf fått rykte på seg for å være et hardtslående rockeband etter at de har levert en rekke eksplosive konserter på Østlandet.
– Pønk er energi. Jeg gjør noen hopp og utfall – så mye at jeg av og til våkner opp neste dag med smerter i beina. Det er jo gøy at folk har kommet på konsertene våre og sagt etterpå at de gikk med mer energi enn de hadde da de kom. Det er et bra kompliment, synes Kormvoll.
Pønk: ingen struktur
Han forklarer at de for eksempel aldri setter opp set-liste. Det som er kult med pønken er at det ikke eksisterer noen fast form eller struktur.
– Det føles ikke naturlig, sier han. Man føler seg fram. Det blir fort eksplosivt. Han får glimt i øyet og avslører at bandkameraten Paul var en skolert trommeslaget da de møttes.
– Det er jeg som har dratt han ut i det landskapet han er i nå, sier Marius.
Slippet skjer på Last Train
Han er glad for at slippet skal skje på Last Train. Det var et mål for duoen å spille en gig der i fjor påske.
– Det er den siste og eneste rockebula som er igjen. Vi hadde en stor ambisjon om å «headline» der. Så det er veldig hyggelig å bli spurt igjen. Den 7. juli braker det løs på rockestedet, som ikke sparer på superlativene når de annonserer bandet på egne facebooksider:
«Norges mest hardtslående Rock’n’Roll-duo er endelig tilbake med en ny skive. I de tre åra som er gått siden Quarter Wolf ga ut debutalbumet «An Orgy of Shocking Violence», har de fått rykt på seg for å være en liveopplevelse av de sjeldne, etter en rekke eksplosive konserter på Østlandet. Den norsk-australske duoen spilte opp til fest Last Train med en “Ukristelig Skjærtorsdag” i fjor påske.
Nå er gutta tilbake for å feire releasen på vinyl-EP’en “Rock’n’Roll Cliché” på Last Train. Dette vil du ikke gå glipp av!
https://www.facebook.com/QuarterWolf/
Breaking News! Med seg som support har de den nå mytiske pønk-på-norsk-trioen FANT! Originalbesetningen gjenforenes for første gang på et tiår for å varme opp til den store festen.»
VR promo-video
I tillegg til den prominente reklamen, hadde videoprodusent Alex Holm behov for et prosjekt som inkluderte VR, og henvendte seg til Quarter Wolf for å høre om de var interessert i en musikkvideo.
– Vi sa ja, forteller Kromvoll, og viser den interessante, nye videoteknologien gjennom spesielle briller.
– Det ble et veldig kult resultat, sier Kromvoll og henviser til produksjonen som viser bandet under opptak, men i en panoramaversjon der man selv må flytte på seg for å få med seg hele scenen.
Så mye som man kan glede seg over at Quarter Wolf gjør suksess i pønkmljøet, ser de ikke ut som en tror pønkere ville se ut, med hanekam og skinnjakke.
– Jeg trodde jeg var en pønke-pønker, men fikk beskjed fra miljøet om at jeg var en skate-pønker, forklarer Kromvoll, uten at han blir særlig mer klok av det.
I pønkens hjerte ligger det at man skal skape sin egen suksess, også med egne midler. Og det har bandet Quarter Wolf gjort til fulle.
– Vi er nok ferdig med å betale for å spille, sier Kromvoll, men vi liker ikke å tjene penger. Da blir det en forpliktelse, sier han og bruker heller opp pengene bandet har tjent på en gig i baren enn å tenke at det skal bli store penger ut av musikk-hobbien.
– Da er jeg redd det blir kunstnerisk usikkerhet, og det er ganske luksus for oss å slippe å forholde oss til det, sier han.