Oslo Design Fair jobber videre - PLNTY | kulturmagasinet

Oslo Design Fair jobber videre

Oslo Design Fair så lyset i januar 2016, etter å ha endret navn fra Gave- og interiørmessen. Målet for den nye messen er å skape en arena for design i Skandinavia. Nylig ble høstmessen avsluttet, og kjente, og nye, navn var å finne i de store hallene.

Med sine minimalistiske smykker deltar Anne-Grethe Amundsen frem merket Su Misura. For 11 år siden startet Amundsen og Hanne Sofie Blaauw smykkemerket, og det er første gangen de deltar på messen.

– Vi er her for å nå innkjøpere og ha en markedsføringsarena. Det er første gangen vi er her og vi er kjempe fornøyd, sier Amundsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anne-Grethe Amundsen

Det kommer en jevn strøm av mennesker bort til standen, og Amundsen forklarer at det er en blanding av nye og eksisterende kunder.

– Det kommer butikker hit og noen er på jakt etter nye ting og da er vi glade for at de stopper her. Og andre er eksisterende kunder som ser på messen som en grei arena å kjøpe smykker.

Bort fra showroom

Amundsen forteller at hun snakker litt utenfor hennes område da de har en agent som selger smykkene til butikker, men hun har en oppfattelse av at showroom ikke lenger er tingen.

– Vi er her fordi vi hadde lyst til å prøve noe nytt og se om det var et sted som ville funke for oss. Min agent kan dette bedre enn meg, men ting er annerledes for tiden. Før var det messer, så gikk det over og alle skulle ha showroom. Nå er vi tilbake til messer. Så da bestem vi oss for å prøve.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Su Misura

Selv om dette er første gangen Su Misura deltar på Oslo Design Fair, er det ikke første gangen Amundsen er inn på varemessen. Hun har tidligere besøkt messen da den het Gave- og interiørmessen, men da var hun usikker på om dette var noe for dem.

– Men vi ser at dette har blitt noe for oss, sier Anne-Grethe Amundsen.

Fra London til torskeskinn

En enkel logo på veggen sier ingenting om hva de ulike veskene som vises frem på standen til Elisabeth Benonisen og merket Eben.

– Det meste er laks, men den her er torskeskinn, forklarer designeren mens hun tar frem en veske.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Elisabeth Benonisen

Etter å ha studert i Oslo og jobbet i London flyttet hun hjem til Bodø, hvor hun ønsket å starte for seg selv. Da ville hun bruke noe som var tradisjonsrikt for den landsdelen. Og da ble det fiskeskinn.

– Det er et veldig spennende materiale og mye struktur. Det er et bærekraftig materiale som det er overskudd av. Jeg har en bestefar som var lofotfisker, så det var en naturlig innfallsvinkel og det ble naturlig å bruke det materialet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Eben

Dette er ikke første gangen Benonisen deltar på messen, og hun kan fortelle at messen har forandret seg.

– Det syns jeg absolutt. Det er en annen profil, og en fin bransjefølelse. De har mye rundt som er samlende, forklarer designeren.

– Jeg kommer hit fordi jeg tenker at jeg kan nå kunder innenfor livsstilsegmentet. Siden jeg bruker det materialet jeg gjør kan det passe inn i slike butikker. Så er det en fin miks. Ellers har jeg vært med på messer mot motemarkedet, mens dette er segmentet ved siden av så det er veldig fint å komme hit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Eben

Fra «ut» til «inn»

En som har deltatt på messen tidligere er Cecilie Melli. Et navn som ikke er nytt navn innen design i Norge, men denne gangen er det ikke hennes kjoler som blir vist frem under Oslo Design Fair – men smykker. Den erfarne designeren mener at messen har forandret seg til det bedre.

– Vi jobber med trender alle sammen, så det skulle bare mangle. I fjor på denne tiden het det fortsatt Gaver- og Interiørmessa, så de forandringene som har skjedd fra gaver og interiør til Oslo Design Fair er i en positiv retning. Det er fokus på design og laout over det hele. Gave og interiør hørtes litt ut, så det er bra de har «stepped it up» og har fått et designfokus, forklarer designere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Cecilie Melli

Oslo Design Fair er for Melli en arena for å møte forhandlere, men det er også en arena for å få inspirasjon. Da oppstår det også det hun kaller en positiv konkurranse.

– Jeg kan gå rundt å se på de andre og tenke «shit, nå må jeg gjøre det bra fordi det er andre bra aktører». Så du kjenner på konkurransen, men det meste er det at du knytter kontakter. Når jeg sier konkurranse så tenker jeg på det positivt, ved at vi gjør hverandre bedre. Jeg går rundt å snakker med folk og jeg tenker at det er hyggelig å dele erfaringer.

Viser frem norske merker

Melli har fra tidligere messer dårlig erfaring med plassering på messen. Da hun deltok på messen igjen for ett år siden, var dette for å nettopp vise seg frem for forhandlere, men også de andre designere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Cecilie Melli

– Jeg syns det er veldig gøy og bra. Det er en bra arena å møte forhandlere på. Det er også gøy å møte andre og få litt inspirasjon. Vi står her ved inngangen og de kommer direkte inn til oss. Det er en fin møteplass og en fin plass å gjøre forhandlinger på.

Hun trekker også frem at en positiv utvikling av Oslo Design Fair er oppmerksomheten som blir viet de norske merkene.

– Det er gøy at de har gitt de norskemerkene de beste plassene slik at vi får vist oss frem.

Close