Rock Couture

0
300

– Jeg har fått invitasjon fra New York Fashion Week!

James Lazar Braathen slipper hemmeligheten, er synlig sliten, men stolt i sluttspurten mot høstens kolleksjonsvisning av J.L.B. Den skal vises på Vigeland-museet ved Frognerparken i Oslo 6. oktober.

plnty_15_jlb_visning_ss17_2016
James Lazar Braathen lager haute couture slik motehusene gjør det i Frankrike.

Skal vi tro de som kjenner ham, er det klassisk Braathen-stil å gjøre motsatt av alle andre: velge å holde en åpen visning der hvem som helst kan komme og se. Som regel er motevisninger på runway forbeholdt et utvalg inviterte. Utover museets egen begrensning på ca 600 personer, vil James at så mange som mulig som er interesserte skal komme og se.

plnty_11_jlb_visning_ss17_2016
Veggen i studioet til James er som et levende moodboard av inspirasjon han finner.

Punk og rock på agendaen

Han har sydd og sydd de siste ukene. Tatt seg fri fra femtiprosentsstillingen sin hos HM uten lønn. Han har alltid hatt lyst til å vise klærne sine i Paris, Milano, New York og Stockholm. Han har vokst opp i Sverige. Kolleksjonen han nå lager er utenom det han vanligvis gjør. Nå er det punk og rock som står på agendaen, helt andre typer kreasjoner enn han har laget tidligere, med helt andre materialer.

Rock og punk er inspirasjonen til kolleksjonen ss17. Rock Couture.

– Jeg trodde først det var tull da jeg så e-posten, sier han og viser den frem. De har funnet ham via Instagram, og han er ganske beæret over at de har sett ham og tatt kontakt. Han ba dem sende en mail for å være sikker. Og Colls fra NYFW skriver: «We would love to see your collection on our runway in February!»

plnty_13_jlb_visning_ss17_2016
Designeren selv er mest opptatt av å vise klærne sine her hjemme, hvor han bor og har sitt virke. Men inspirerende å bli spurt av NYFW om å vise der.

Lager herreklær for første gang

I studio sitter tidlligere Esmod-elev Susanne Krabberød. Hun trår til med nål og tråd i innspurten mot visningen, hvor 32 modeller skal vise antrekk. På visningsdagen kan hun dessverre ikke være tilstede, for da har hun fått plass på strikkemaskinutdanning i Rauland. Foruten å være uteksaminert designer fra Esmod, har hun utdanning som faglærer i kunst og håndverk og ett år med psykologi. Hun underviser i design og tekstil på Lillehammer videregående skole. Utover det e følger hun James’ utvikling på nært hold. Og for første gang har James Lazar Braahten kastet seg ut i det og laget herreklær. Det er en første gang for alt.

plnty_4_jlb_visning_ss17_2016
Djeveldetaljer vi elsker: Stoffene er håndfarget opptil flere ganger, for å få den riktige effekten.

Ønsker anerkjennelse hjemme

– Jeg ønsker å bli anerkjent hjemme før jeg reiser ut, svarer James når vi prater om forholdene for en designer og hvordan lykkes i eget land. Det er ingen tvil om at han vil ut av Norge også. Men han er sta, som han selv sier. Og hadde han sagt ja til forespørselen fra Coll og NYFW, hadde det ikke blitt noen visning på Vigeland-museet.

plnty_12_jlb_visning_ss17_2016
I studioet finner man effekter som skal bli til spennende detaljer på plagg, hodeplagg eller tilbehør.

– Det handler om penger, sier han og lager en kaffe til hver og en av oss i det lille studioet på Grünerløkka, hvor det er små ting overalt – uferdige hodeplagg, smykker han lager selv, byster med plagg og heng. Metervis med heng med elegante plagg som passer for en rød løper, en teaterpremiere, et ball, et bryllup. Det er ikke det at han ikke vil. Men han prioriterer.

– Jeg ville mye heller gjøre denne visningen i Norge.

plnty_10_jlb_visning_ss17_2016
Punk og rock dominerer kolleksjonen ss17, og er en kontrast til kolleksjoner han ellers har laget.

New York Fashion Week fant ham på Instagram

Men han synes det er fantastisk at de har funnet ham, og det at de faktisk kontakter ham, viser at de er progressive, søker nye designere og vet at ved å vise i New York, kan de få vind i seilene. Alle i studioet nikker anerkjennende.

plnty_14_jlb_visning_ss17_2016
Susanne Krabberød trår til med nål og tråd i innspurten mot visningen, hvor 30 modeller skal vise antrekk.

– Men det er ikke mange norske designere som får en slik invitasjon?

– Dette er den tredje store visningen jeg gjør, sier han og synes han må fokusere på dette. Denne gangen kom forespørselen brått på, men det er klart at om han kan skaffe penger, så hadde han satt igang maskineriet for å klare en visning allerede i februar.

plnty_5_jlb_visning_ss17_2016
James Lazar Braathen tenker stort i det lille, og vil gjerne vise kolleksjoner i andre land etterhvert.

De sier jeg henter New York til Oslo

– Men så er det jo litt sånn at folk som har vært ute og reist sier til meg at jeg henter New York til Oslo. Jeg vil jo vise at vi kan gjøre det bedre i Oslo og sette denne byen på kartet. Jeg har drømt om dette i mange år. Hvorfor skal ikke jeg lage det første haute couture-huset i Skandinavia?

plnty_8_jlb_visning_ss17_2016
Haute Couture: James er ikke som andre designere. Hos ham er det håndverk som står i sentrum, ikke det masseproduserte.

Vi prater om markedet og hvordan norske designere blir tatt imot. James Lazar Braathen er ikke overbevist om at nordmenn har omfavnet verdiene som skapes blant designere. Selv vil han bare ha kunder han kan designe unike plagg for, han vil ikke masseprodusere.

plnty_1_jlb_visning_ss17_2016
Triana ble pressens yndling under dekningen av Gullruten i år, med kjole fra James Lazar Braathen.

Nordmenn har råd til å kjøpe god design

– Nordmenn har pengene. De kjøper gjerne en Louis Vuitton, eller en Gucchi-veske. Ungdommer går rundt i Canada Goose-jakker til flere tusen kroner. Det koster jo. Så hvorfor ikke kjøpe noe som er unikt, noe man er helt alene om å eie? Jeg vil skape noe unikt og kvinnelig, så man ikke behøver å uroe seg for å møte andre i samme antrekk. Og det samme med visningene mine: de er helt skreddersydde.

plnty_2_jlb_visning_ss17_2016
James Lazar Braaten finner stoffene før han bestemmer seg for hva slags plagg han vi lage.

På Østbanehallen fikk man følelsen av å være på Prada-visning. På Gamle Logen var det en lukket visning på grunn av begrensede antall plasser. Den visningen var dedikert til det kongelige, med gull og glamor. Den tredje visningen på Vigeland-museet handler om kunst, sier han og sier han ønsker å gi publikum en følelse av levende kunst. Det blir såvidt vi forstår ikke en tradisjonell runway-visning.

– De skal få følelsen av å være på museum, sier han.

Den som kommer får se.