FEM NORSKE NAVN I 2017

0
323

FOTOGRAFI: ANJA NIEMI

Anja Niemi. Stiller ut «The Woman Who Never Existed» i Shoot Gallery i Bjørvika. Fotoprosjektet er inspirert av den italienske skuespilleren Eleonora Duse, som i motsetning til samtidens Sara Bernhardt i de tidlige 20-årene var ekstrovert og søkte oppmerksomhet, ønsket Duse ingen. Hennes personlighet var introvert og hun var svært privat. Det var sjelden hun ga intervjuer, og da en påtrengende New York-journalist ønsket å komme i kontakt, sa hun: «Når jeg ikke står på scenen, eksisterer jeg ikke».

Fra utstillingen The Woman Who Never Existed, foto Anja Niemi.

Jobber alene

Anja Niemis metode er å jobbe alene og utføre alle delene av et fotoshoot selv. Hun skaper en ide, planlegger og regisserer den, velger location, gjør kostyme og sminke og bruker seg selv som modell før hun setter lys og fotograferer hele seansen. I serien «The Woman Who Never Existed» spiller hun rollen inspirert av Eleonora Duses replikk.

Niemi er en kunstner som leker seg med sjangeren selvportrett, men også egen identitet. Selv sier hun at bildene hennes blander både det mørke og humor.

Les også: Et sted å være. Om arkitektur.

Fra utstillingen The Woman Who Never Existed, foto Anja Niemi.

Mest kjent i utlandet

Hun har flere serier bak seg: «Do Not Disturb» (2012), «Starlets» (2013), «Darlene & Me» (2015), og «Short Stories» (2016) har alle vært utstilt ved The Little Black Gallery i London. «Darlene & Me» ble stilt ut ved Photo London (2015) og «Short Stories» fikk pris ved Photo London (2016). Highlights fra «Do Not Disturb», «Starlets» og «Darlene & Me» ble utstilt i New York i Mars 2016, og ved Salon Zurcher Photo i september 2016.

Niemi (født 1976), studerte vedLondon College of Printing og Parsons School of Design i Paris and New York. Hun bor i Norge.

For tiden stiller hun ut på Shoot Gallery i Bjørvika, frem til 30 april.

MALERI: RAGNA BLEY

Det er mange meter under taket i lokalene til Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo, i Bjørvika. Her finner du utstillingen «Zooid» av Ragna Bley. En «zooid» er noe som nesten men ikke helt, er en skapning i seg selv, som er en del av en større koloni eller organime.

Ragna Bey, “Zooid” – Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo frem til 21. mai.

En av de mest interessante yngre kunstnere

Bley regnes som en av de mest interessante yngre malerne i Norge i dag. Maleriene som er stilt ut i Dronning Eufemias gate er over tre meter høye, og de er malt på seilduk uten grunning, noe som gir dem et nesten tredimensjonalt uttrykk. Malingen flyter ut og felt med farger oppstår og sprer seg som organiske former.

Ragna Bley henter inspirasjon i naturvitenskapen, bio-politikk og science-fiction-litteratur. «Zooid-en» kan i overført betydning være en slags robot som samhandler.

Ragna Bley er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Royal College of Art i London, men er født 1986 i Uppsala i Sverige. Hun bor og arbeider i Oslo. Hennes seneste separatutstilling var på galleri Hester i New York i 2016, og hun har deltatt på gruppeutstillinger på Bosse & Baum i London og Diane Kruse Gallery i Hamburg. Bley har fått internasjonal anerkjennelse for sine arbeider. I Oslo har hun stilt ut på blant annet 1857, Galleri LNM, Podium og UKS.

Du finner utstillingen på Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo, og den står frem til 21. mai.

KLESDESIGN: ADMIR BATLAK

Admir Batlak er den bosnisknorske klesdesigneren du skal holde et spesielt godt øye med i 2017 og fremover. Hans lekne og samtidig satiriske samtidskommunikasjon kom godt frem gjennom kolleksjonen for AW2017 som ble vist i Oslo i februar. Han er spesielt samfunnsengasjert, samtidig som han har en klar kommersiell hensikt.

“Hverdagsintegrert”

Bannere, som man kjenner igjen fra missekonkurranser, har beskjeder som blant annet «unorsk» og «postfucktuell» eller «hverdagsintegrert» – og det første er skapt i et forsøk på å bevisstgjøre den svært aktuelle fremmedfrykten – og uten å peke på noen – generelt vil si at det eksisterer holdninger i 2017 som ikke er akseptable.

Admir Batlak, Foto: Indigital Italia

I de siste tre kolleksjonene har han bevisst skapt uttrykk som han mener er rikere og som kan oppfattes som flerkulturelle og som dermed blir bedre rent uttrykksmessig. Han ønsker å feire optimismen i samfunnet, som går parallelt med den utviklingen som beveger seg bakover i tid. Ordet “hverdagsintegrert” ble ifølge designeren googlet mest i Norge i 2016. Han mener det sier sitt.

Alt ender i en slags kjærlighet

Batlak opplever til tross for all frustrasjon at det meste ender opp i en slags kjærlighet, uansett hvor sosialt politisk og kritisk man er, finnes det en positivitet han gjerne ønsker å formidle.

Admir Batlak har et hav av referanser, er ikke redd for å ha en stemme og bruker farger og materialer om hverandre.

Admir Batlak jobber med et hav av referanser, noe som gjenspeiler seg i farger, variasjoner i materialer og former… og det uventede elementet. Som designer er han først og fremst ute etter å finne et nytt visuelt språk. Og nå som han har publikum, kan han tillate seg å snakke til dem, som er en større gruppe enn bare de som kjøper klær gjennom visuell konsumpsjon. Og ikke uten snert og humor.

Les mer om Admir Batlak på Oslo Runway sine sider eller på hans hjemmeside her.

MØBELDESIGN: STUDIO FØY

Norske møbel- og interiørdesignere blir lagt merke til om dagen, og duoen Studio Føy er i vinden! De har noe som gjør at de «popper ut» av mengden. Så sent som i februar ble de plukket ut på Stofair under Stockholm design week på Core77 som en av messens høyepunkter. Studio Føy er en duo som har mottatt finansiell støtte fra UD for å vise seg frem utenfor Norges grenser.

Studio Føys suksess: stolen “Flamingo”.

Driver eget studio og er praktikanter på samme tid

Designduoen som har laget stolen «Flamingo», består av Guro Sørbø Midtun fra Hamar og Siri Line fra Holmestrand. De er basert i Oslo, hvor de gikk ut med en Bachelor fra Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA). På nåværende tidspunkt videreutdanner de seg mot en master i produktdesign ved samme skole og som praktikanter hos designfirmaet Anderssen&Voll.

Studio Føy er svært fornøyde med at de ble utvalgt av to forskjellige organer; den ene The Architectonic Guide og den andre Designbloggarna.

De to møtte hverandre på skolen, hvor de tilfeldig havnet i gruppe på samme prosjekt. Her oppdaget de hverandre, forsto at de kunne jobbe og inspirere hverandre. Det gikk så langt som at de i 2016 besluttet å etablere bedrift sammen. På denne måten får de utløp for alle ideene sine, for å kunne skape gode historier og produkter. Og nå får de oppmerksomhet fra fjern og nær og er blant annet omtalt i et italiensk designtidsskrift.

Det var første gang Studio Føy var med på en messe utenfor Norges grenser, og de er svært fornøyde med at de ble utvalgt av to forskjellige organer; den ene The Architectonic Guide og den andre Designbloggarna. Det er bare å holde blikket festet på disse nykommerne for å se hva de kommer opp med ved neste korsvei.

Vil du vite mer om dem kan du besøke nettsiden deres her.

VERDENS HOTTESTE MUSIKK: SIGRID

Sist men ikke minst. Kåret til Verdens hotteste låt av BBC1, og bak den står Sigrid Raabe (20) fra Ålesund. Låta «Don’t kill my vibe» er ifølge pålitelige medier lastet ned 2,8 millioner ganger på Spotify etter 13 dager.

“Don’t kill my vibe”. Norske Sigrids låt ble lastet ned 2,8 millioner ganger på Spotify i løpet av 13 dager.

Musikkredaktøren i det amerikanske musikkbransjebladet Billboard – Jason Lipshutz – har tvitret med vedlagt lenke, at denne låta er den alle nykommere må slå i 2017, og låtskriver Julia Michaels har velsignet den norske låta med «edgy» skandinavisk preg.

Sigrid selv er overveldet. Det er Petroleum Records som har signert henne.

Det er altså ingen tvil om hvem som troner på musikkscenen i første halvdel av 2017. Mer er det vel ikke å si om den saken. Følg med Sigrid og hør låta her.