MALESTRØK OG SYNSBEDRAG

0
472
Lag på lag. Kristian Evju har mange lag med utstillinger bak seg i Oslo, Edinburgh, New York og London,  hvor han bor. Bildene hans kan plasseres i en surrealistisk virkelighet, hvor han jobber med flater. Og nedtonede farger. Symbolene står sentralt, og bringer frem det vi kan oppfatte som minner – basert på minnenes plass i livene våre. 
Kristian Evju er utstillingsklar med “Machinations” på Galleri Semmingsen. Foto: Annicken Dedekam Råge

Flatene og dimensjonene

– En flate kan oppfattes som tredimensjonal. Han snakker om maleteknikken. Og den skal være overbevisende nok, sier kunstneren som Plnty møter før han er utstillingsaktuell hos Galleri Semmingsen på Tjuvholmen frem til 23. april. 

Kristian Evjus maleteknikk kan fort gi et utrenet øye en overraskelse. Man ser først et foto. Studerer du bildene nærmere, blir man nysgjerrig. For litt etter litt oppdager man ser man at dette er kunst som har fotografiets element i seg, men hvor det har skjedd mye mer.

Det figurative element

– Jeg har alltid vært nysgjerrig og glad i å gå i dybden. Jeg begynte å tegne deler av aktmodellen veldig nøye, og det rundt ble linjer. Linjene utviklet seg og fikk form. Det figurative elementet ble som en inntrenger.

Litt som navnet på utstillingen som betyr noe som «intriger», «renker» eller «hemmelig spill» på norsk, ligger det lag på lag med oppfordring til tilskueren og å ta en nærmere kikk.

Leopard Figures av Kristian Evju.

Om talent og hardt arbeid

Han er fra Kongsberg, utdannet i Skottland ved Edinburgh College of Art og videre ved Chelsea College of Art and Design, hvor han raskt la fra seg alle tanker om kunstneriske evner versus talent. 
Kristian Evjus maleteknikk kan fort gi et utrenet øye en overraskelse. Man ser først et foto.
Hjemmefra var han vant til å være best i klassen, men da han begynte på skolen i Edinburgh forsto han raskt at alle medelevene hans hadde talent. Og så forsto han at ingenting hadde noen betydning om han ikke arbeidet hardt for å få resultater. Så han fant fort ut at han måtte lage en arbeidsmodell for seg selv. 

Den gode samtalen 

– Skal man holde på å lage kunst i 70-80 år, må man lage noe man liker selv. Kunsten blir da en god samtale isteden for at den skal fungere som en sjokk-opplevelse. Kristian ser på kunstens faser fra dette perspektivet som en slags pubertet, en ungdom som skal gjennom et seksuelt stadium, bli kjent med aggresjon og kanskje tøffe seg. Han kan synes at mye kunst er høymælt i denne fasen som aller mest higer etter å sjokkere tilskuere. 

– Jeg er en som ikke synes det er så viktig med så mange venner, men som heller fokuserer på å leve livet godt. Det kan være det samme som å ha en god samtale på fest isteden for å bruke all energi på å sjokkere andre. Han mener at et maleri er et argument, som fungerer dårlig alene, og som må ha støttende argumenter. 
– Noen kan si at å svare på et maleri er med et annet maleri, sier han. 
Han har fått føle presset. Da han var ferdig med sin bachelor i 2007 vant han fem priser på to måneder, blant annet debutantprisen på Høstutstillingen.

Kristian Evju identifiserer seg ikke med den romantiske myten om den rødvingsdrikkende, maleren som stadig må våke langt inn i sene nattetimer for å få produsert noe eller den om at kreativitet oppstår fra ingenting.

Tvert imot. Han er en moderne tenkende og arbeidende kunstner som skriver egne pressemeldinger og tar seg av forretningen som selvstendig næringsdrivende.

– Seriøse kunstnere jobber knallhardt. Dette er jobben. Det er lite nyttig ikke å ha gjort research og grunnarbeid. Etter det må man stable på med minner, smiler han. 
– Seriøse kunstnere jobber knallhardt. Dette er jobben. Det er lite nyttig ikke å ha gjort research og grunnarbeid. Foto: Annicken Dedekam Råge

Fikk en bråstart som kunstner

Han har fått føle presset. Da han var ferdig med sin bachelor i 2007 vant han fem priser på to måneder, blant annet debutantprisen på Høstutstillingen. Han ble spredd ut på dobbeltsider i Aftenposten og ble innkjøpt av Norges Bank i samme slengen.
– Jeg trodde det skulle være sånn. Men jeg hadde ikke arbeider nok å stille ut. Jeg satt i fem-seks timer i strekk per dag for å lage en utstilling. Jeg tok tiden. Jeg hadde aldri jobbet så hardt før, minnes han. 
Nå bor og jobber han i London sammen med Marie, som også er kunstner og som han møtte i Edinburgh.
Derfor har han funnet ut at det er viktig å konsentrere seg langsomt. Han kan sitte i fire uker for å bli kjent med et maleri og bygge det opp strek for strek. Natur. Mote. Mønster. Streker. Flater. Han henter bilder fra alle slags steder og setter dem sammen som en collage. Slik forteller de nye historier. Strekene og flatene kommer fra teknikker har han utviklet etterhvert og gjennom nitidig arbeid med tegning og maleri.  

Fint å være to

Nå bor og jobber han i London sammen med Marie, som også er kunstner og som han møtte i Edinburgh, ja, han ble nærmest spleiset med henne gjennom en av lærerne der, Miss Adamson. Hun mente at de to måtte møtes fordi de jobbet likt og hadde mye felles. Det hadde hun rett i, og har fått en høy stjerne for det. Og fordi hun ga Kristian de viktige rådene å jobbe hardt og ellers ikke skille personlivet fra kunsten. 

En hobby er energi til kunsten

– Miss Adamson mente at selv en patetisk hobby må få være med for å gi inspirasjon og energi til kunsten. Kreativitet er ikke noe som oppstår fra ingenting, det er veldig lite nyttig å ikke ha gjort research og grunnarbeid. Så må man stable på med miner og ting. Så stjeler vi fra verden – eller låner om du vil – og setter det sammen på vår egen måte. 
Han kan sitte i fire uker for å bli kjent med et maleri og bygge det opp strek for strek. Natur. Mote. Mønster. Streker. Flater.
– Jeg bodde midt i Akersgata og hadde min første utstilling på Kurbadgården for Operaforeningen, forteller han. På den tiden spilte han mest i band og var ikke så opptatt av gallerier.

Internasjonale London

London, byen han bor i, er et sted han opplever som viktig og internasjonal i sammenligning med Oslo, hvor han synes det er stor avstand mellom grasrot og elite når det kommer til å forstå kunst. Og han mener at det er mangel på god kunstutdanning i skolen som er årsaken til det. Men han liker likevel godt byen han bodde i for 14 år siden. Nå kan han se at Oslo har utviklet seg, og at alle de betydningsfulle galleriene ligger på brygga.

Flater. Mønstre. Linjer.

Når Kristian Evju starter på et nytt maleri, har han en plan. Men han skisser ikke. Eller, det vil si at skissene han lager gjøres direkte på verket. Dermed vil noe som ikke går helt etter planen bli endel av motivet. Slik opplever han at livet får mening. Og linjer. Flater. Mønstre. Dimensjon.