Search for content, post, videos

DESIGNERE I OSLO HAR PLANER

Designers in Oslo er flere designere som har gått sammen om å lage det vi på nåværende tidspunkt tror blir en utstilling under neste Oslo Runway, sier Julie Slåtsveen Johansen som står bak klesmerket Hernude. Initiativet DIO er fortsatt rykende ferskt, og designerkonseptet som skal vises i slutten av januar er ennå ikke ferdig uttenkt, ifølge de to nyvervede medlemmene.

Designers in Oslo er flere designere som har gått sammen om å lage det vi på nåværende tidspunkt tror blir en utstilling under neste Oslo Runway.

Malin fra Flesh ringte…

Vi møtes litt øst for der Akerselva munner ut i Oslo sentrum, i en hyggelig og praktisk leilighet som fungerer både som stue og studio, i hjemlige gemakker hos Cindy Røe, der hun produserer Roee. De forklarer at det var Malin Molden fra Flesh som enn dag ringte og lurte på om de to ville være med, sammen med flere andre.

– Vi ønsker å gjøre DIO til en plattform som kan leve videre, og invitere andre designere som er i samme situasjon, til å stille ut sammen med oss.
JULIE SLÅTTSVEEN JOHANSEN

I byen har vi ennå ikke rundet vinterhøytiden, ute er det bitende kaldt og om det ikke er travle dager fra før, så får vi et godt inntrykk inne – av alt som kan komme til å hope seg opp når en gjeng kreative, uavhengige klesdesignere i Oslo trommes sammen til et designerfellesskap for å skaffe mer oppmerksomhet rundt sine prestasjoner.

Cindy Røe driver med skreddersøm og kaller seg Roee. Denne toppen er laget av fire olabukser.

Kjente og mindre kjente designere

Blant de som er med finner vi kjente designere som: Siri Sveen Haaland, Black Rat – som jobber med en underground-følelse, kvalitet, passform og estetikk. Kjell Nordström, BY bvb med sømhjelp fra Sisters in Business.

– Kontrastene blant designerne er også et viktig poeng, at noen for eksempel er veldig fargerike og andre tilbyr et enkelt snitt.
CINDY RØE

Black Rat har allerede versert to sesonger på catwalken i New York og er kjøpt inn i butikker både der og i London. Kjell Norström gjorde comeback under Oslo Runway i august 2017 med kolleksjonen Black Rose, et samarbeid med Sisters in Business.

Julie Slåttsveen Johansen stiller i DIO med klesmerket Hernude.

Videre Mari Nordèn med By Mari Nordèn, silketrykk og ullkvaliteter i florlett romantisk stil. Mona Moore med Morcrystals og Lars Terje Gudem Hansen jobber med den mannlige kroppen og hvordan vi er vant med å se den «tradisjonelt». Malin Molden utfordrer «high quality»-tematikk med print og kroppstilnærming.

DIO-gruppen finner formen

– Vi var fler til å begynne med. Men noen har allerede falt fra, andre har ikke kapasitet og noen ønsket ikke å være med. Men alt i alt det er de som er mer spesielle som er plukket ut, for at DIO skal være så interessant som mulig. Målet er også å trekke folk fra forskjellige plasser. Kontrastene blant designerne er også et viktig poeng, at noen for eksempel er veldig fargerike og andre tilbyr et enkelt snitt, forklarer Cindy Røe.

– Alt i alt det er de som er mer spesielle som er plukket ut, for at DIO skal være så interessant som mulig. Målet er også å trekke folk fra forskjellige plasser, sier Cindy Røe.

– Vi har sett designerkollektiv- og samarbeid komme og gå. Hva kan vi forvente av dere?

– Vi ønsker å gjøre DIO til en plattform som kan leve videre, og invitere andre designere som er i samme situasjon, til å stille ut sammen med oss om for eksempel to år, slik at flere nye designere får muligheten til å vise seg frem, forklarer Julie Slåtsveen Johansen og fortsetter:

Vil fokusere på å gjøre hverandre bedre

– Først og fremst er DIO en plattform med fokus på samarbeid, ikke konkurranse. Designernes bransje er så liten, så det gagner alle at vi gjør det bra i Oslo og Norge, slik at vi får markert oss og satt oss på kartet – at vi blir mer interessante. Cindy Røe mener at motemessene i Norge ikke alltid har lykkes, de har ikke fått motepressen ute med seg, så det er også noe Designers in Oslo ønsker å sette fokus på.

DIO skal være til for og vises til alle som er interessert i design og kultur.

– Hvordan skal det skje?

– Når jeg snakker om dette blant folk, er det mange som sier: «Åh, kan du sende meg en invitasjon, kan du sette meg på liste». Men slik ønsker vi ikke å ha det. Vi vil gå bort fra det at man må «være noen» i motebransje. Er man interessert i design eller kultur, så skal man ha muligheten til å se det vi stiller ut. Ingenting skal skje i et avlukket rom for noen å se, sier Johansen.

I denne studio-stua er symaskinen et yndet objekt.

– Hvordan har dere tenkt å gjennomføre det?

Ifølge Cindy Røe skal de ta i bruk alle kampanjevirkemidler for å spre ordet når tiden er inne. Alt fra trykte flyere til stor aktivitet i sosiale medier. Det brede folkelag er velkommen til det som skal skje – også VIP-folk og motefiff. Her skal med andre ord alle være invitert, så sant den fysiske plassen strekker til.

Vil trekke oppmerksomhet fra den internasjonale pressen

– Vi hører dere snakker om det å få oppmerksomhet fra den internasjonale pressen. Hvilke virkemidler skal dere ta i bruk for å få dem til å se deres vei?

VIP-lister og motefiff blir bannlyst når DIO skal lage sin visning eller utstilling. Her skal alle være velkomne, så sant den fysiske plassen strekker til.

– Vi er så heldige at vi er blitt en del av Off Schedule på Oslo Runnway, forklarer Røe og sier at DIO vil stå på programmet. De håper å trekke på dem. Alt annet vil de arrangere selv.

DIO er så heldige at å ha blitt en del av Off Schedule på Oslo Runnway. Det tror de vil trekke oppmerksomhet.

– Vi håper at det faktum at vi står på programmet gjør at vi blir tatt seriøst – det at de har gått gode for oss er viktig og positivt, og det tror vi vil hjelpe veldig.

Anerkjenner Oslo Runway som moteuke-arrangør

Både Cindy Røe og Julie Slåttsveen Johansen anerkjenner Oslo Runway for å være hovedansvarlig for en norsk moteuke, etter at mange tiltak og initiativ ikke har lykkes tidligere. Nå er de glade for å være under deres vinger og kunne nyte godt av deres arrangment.

I øyeblikket vet ikke de forskjellige designerne i DIO nøyaktig hva de skal vise frem. Men ennå er det lenge til januar 2018.

Nøyaktig hva designerne i DIO skal vise publikum, er det ikke helt sikkert de vet selv ennå. Men at småskaladesignere tråkker å gasspedalen for å forsvare sin eksistens og variasjon, og lager kvalitetsplagg til priser man ikke skal blakkes av, ja, det har kanskje ikke publikum i hverken Oslo eller andre norske byer så veldig vondt av å fokusere på. Og ennå er det veldig lenge til januar 2018.

1 comment