DEN NORSKE DESIGIDENTITETEN

0
447

Så hva er identitet, og hvordan skal vi finne vår innenfor design? På standen til Emeselle finner vi bilder av grensesprendende nymoderne rosemaling der du skal være litt observant for å oppdage hva som er annerledes, og kort med illustrasjoner av gamle skistøvler, anorakker og Kvikk Lunch.

Kunstner og illustratør Mona Stenseth Erlandsen, Emeselle, er over gjennomsnittlig interessert i norsk identitet.

– Norge er eksotisk, vi er unike

– Folk synes det er eksotisk og flott å få tak i ting i Frankrike eller andre land, og jo mer vanskelig det er å få tak i, jo mer stas er det. Det synes jeg er litt urettferdig for Norge, som jo egentlig er veldig eksotisk og vi er ganske unike i verden. Jeg har forsøkt å ta tak i det rare som sitter i ryggraden vår og som gjør oss eksotiske, sier kunstner og illustratør Mona Stenseth Erlandsen. Hun er over gjennomsnittlig interessert i vår norske identitet, og heier på den:

Anorakk og Kvikk Lunch. Elementer som gjør nordmenn eksotiske og unike. – Noe vi burde omfavne, mener Mona Stenseth Erlandsen.

– Alle andre enn nordmenn synes Norge er eksotisk. Det er noe med å sette deres øyne på oss selv og se hvordan vi kan være stolte av arven vi sender til våre barn: «se her, det er dette som bor her inne», sier Erlandsen.

Vaflene, vår kjære nasjonale skatt i enhver dugnadssammenheng. Nå også som smykker hos Kvist & Kvae.

Made in Norway

Etablerte designere som Kristine Bjaadal, Darling Clementine, Kristine Five Melvær, Dagny Thurmann-Moe, Halvor Bakke og store designforetak som blant annet Blæst, Dale, Magnor Glassverk, Cathrineholm of Norway og mange flere norske er alle å se på messen.

God design mot dårlig vær: Blæst viser den norske, moderne og praktiske identiteten. Det er lov å se bra ut selv når det regner.

Men også små norske, lokale håndverksprodusenter som Elmholt og barnestolprodusenten Viibe, solbrillemerket Mokki, i tillegg til smykkedesignere som Kvist & Kvae og Kaja Gjedebo samt enkelte klesprodusenter – vi møtte Høyem og Mørch på delt stand.

Norsk på norsk: Røros Tweed satser på norske designere og kunstnere av norske produkter, med enkelte unntak.

Møbelprodusenten Ope lager et modulært system av ekspanderende og foranderlige former basert på fire plater og koblinger. Her kan man bygge alt fra en hylle til skjermende vegger, og endre et møbel til et annet, for eksempel etterhvert som barna vokser til. De føler seg alene på sin banehalvdel når det gjelder norsk produksjon. Er vi i ferd med å spore opp en identitetskrise blant norske designbedrifter?

Byggesett på norsk: Ope er et møbelsystem som kan endres til ethvert behov, og er dermed gjenstand for gjenbruk. Det er bærekraftig.

Savner et godt norsk produksjonsmiljø

– Jeg savner et miljø av norske designere og produsenter. Det er endel små som er på vei opp nå, og det er jo kjekt. Men det er ikke så mange store som trekker. Men bransjeorganisasjonen og de store på kontraktsmarkedet er heldigvis pådrivere til at vi kommer oss fremover.

Håndverk med idé: Kaja Gjedebo Design med sitt klassiske formspråk har en klar identitet.

– Men ser du jevnt over, er det i stor grad tradisjonelle møbler som er bærebjelken, med ett eller to designprodukter som ligger på topp. Det er en utfordring fordi det blir for få – vi trenger noen å stå sammen med når vi er ute i verden – det er ikke så mange møbelmerker som er med ut. Det er endel interiørartikler å se, men bare enkelte produsenter, sier daglig leder Lars Urheim i Ope, som synes det rett og slett er for tynt i rekkene.

Finn din stil: Tre trendretninger fra Oslo Design Fair: Androgyn, Floralsk og Klorofyll

Foredragsholdere om identitet

– Det er spennende å se hvordan Norm Architects jobber med identitet selv om de har forskjellige oppdragsgivere. Designstudioet Pentagram kommer fra New York og skal snakke om visuell identitet, det blir spennende å se hvordan de jobber, innleder kreativ direktør Grete Sivertsen pressekonferansen på årets første utgave av Oslo Design Fair.

Trender: Grete Sivertsen er kreativ direktør ved Oslo Design Fair og presenterte flere trendretninger denne sesongen.

I tillegg til de nevnte kommer det mange spennende foredragsholdere til interiørmessen, som Stockholmsbaserte Annaleena Leino, interiørstylist og designer med bakgrunn som blogger. Hun vil snakke om hvordan man jobber med identitet i interiører. «Fremtidens retail» er et spennende foredrag om hvordan verden vil se ut når Amazon kjøper opp den amerikanske Whole Foods-kjeden. Han snakker om potensielle løsninger innenfor retail sett fra verdenshjørnene.

Stamina: Tydelig norsk holdning også i designverdnen: Lea-produkter med klar beskjed.

Om å skape noe personlig

Foredagslisten er lang: blant annet snakker Lisbeth Larsen fra Jotun om farger, og prisvinnende grunnlegger av blomsterbutikken MinaMilanda, Anne Mina, skal prate om det å skape en butikk med et personlig univers, der personene bak objektene er like viktige som objektene selv. Og Bergans’ Christoph Centmayer snakker om hvordan design, materialvalg og utseende er viktige faktorer for et produkts identitet.

Norsk design vi elsker: Det populære lotusmønsteret til Arne Clausen produseres av danske Lucie Kaas.

Identitet blir til ved å date

Norway Designs har strukket ut hånden til norske formgivere og gitt dem en speed date. Resultatet av det er blitt åtte kolleksjoner og utstillingen SUM, som spenner fra dørmatter av Caroline Olsson for Heymat og turtekstiler av Kaja Dahl for Lillunn til fjøler av Andersen & Voll for Trefjøla, og mange fler. SUM-utstillingen er viktig i bygging av identitet for Norway Designs, butikken som har solgt og fremmet norsk design i over 60 år.