TOM WOOD FOR TØFFINGER

0
388

Å lete etter ord for å beskrive Tom Wood-kolleksjonen denne sesongen er som å lete etter ord som skal beskrive smaken på god vin. Det er mange smaker. Jord, trespon, lime, kirsebær, et hint av stikkelsbær, litt sjokolade og nøtter… Men også Anh-Marthe Storheil bak klesmerket Iben er i ferd med å fyre opp smaksløkene i overført betydning. Det å beskrive dybden i klesdesign er vrient – vi prøver å finne ord som skal til. «Attitude» er ett.

Tom Wood. Satsningen på jeans fortsetter med hell. Men de er også inspirert av militant ull og florlette stoffer.

Dynamikk og balanse

Bak Tom Wood står designduoen og ekteparet Mona Jensen og Morten Isachsen (introbildet). Det er raskt å hoppe på konklusjonen om at det er dynamikken mellom dem, personene, de forskjellige kjønnene og det faktum at de påvirkes av å selge merket internasjonalt, som gjør denne klesdesignen til ett av de mest besluttsomme av de kommersielle norske merkene.

LES OGSÅ: DEN NORSKE DESIGNIDENTITETEN

Detaljer. Det er lenge siden noen lekte seg med bredstripet cord.

Glem detaljene et øyeblikk, det er helheten som teller – og at det står folk bak som virkelig forstår hva det vil si å tenke ut av boksen – og samtidig bevege seg innenfor grensen av hva som er gangbart. Tom Wood vet å smigre sitt publikum.

Kanskje skal man ikke ta seg selv så veldig høytidelig? Bare leve litt – ta på seg noe oransje? Snakk med Iben.

Dette er norsk klesdesign som er selvstendig, modig, smidig, rett på sak, balansert, estetisk, dristig i snitt og fargevalg, det har holdning og er et merke der det maskuline kler det feminine – eller var det omvendt. Kanskje kan vi si at Tom Wood er den nye norske vinen.

Pilotdress. Seriøst. Respekt for han som tar dette på alvor. Det funker!

Jumpsuit i bredstripet cord

Visningen åpner med et kirsebærfarget svep i blomstermønster, vi kunne vært i Marokko eller Sør-Amerika. Dernest en rask landing på denim som en oppfølger fra forrige sesong. Så serverer de sitt publikum den deilige smaken av en plommefarget pilotdress i bredstripet cord – hold deg fast: for herre. Hadde ikke den pumpende musikken tatt over pulsslagene til de fremmøtte på Design-og arkitektursenteret DogA i Oslo, ville det hadde måttet gå et «wwwoooww» gjennom forsamlingen.

Så serverer de sitt publikum den deilige smaken av en plommefarget jumpsuit i bredstripet cord – hold deg fast: for herre.

Tøft på catwalk, men Tom Wood tøyser ikke. De utfordrer sitt publikum. Hvem er mann nok – hvem har mot til å vise seg i et antrekk som dette?

Høytravende motefilosofi og vinassosiasjoner til side: Respekt til den som bare gjør det, for det funker! Alibiet har de hentet i militære uniformer. Og forvandlet dem til Tom Wood-plagg.

Lineisme. Line of Oslo stilte med en hær av vakre, kvinner i moderne og feministisk flower power-stil.

Ikke helt fri for oransje

«Attitude» – eller holdning – tillegger vi også Iben, som også snakker til det temperamentsfulle i oss, til en typisk selvbevisst kvinne, til en som sier nei. Hun må like linjer, og å være urban og uten frykt for å vise omverdenen hvem hun er.

LES OGSÅ: RESTAURENTEN UNDER

Attitude eller holdning. Ibens antrekk gjenspeiler tydelige og selvstendige valg.

Ble du klokere? For en utenforstående, vil man kunne si om designer Anh-Marthe Storheil, at hun er i ferd med å gi den norske kvinnen en bunnsolid selvtillit og en aldri så liten porsjon lekenhet.

Bevisst nok. Iben snakker til det temperamentsfulle i kvinnen, til en selvbevisst dame som ikke nødvendigvis sier ja.

Kanskje skal man ikke ta seg selv så veldig høytidelig? Bare leve det ut litt – bli handlekraftig – slutte å spørre om alt – ta på seg noe oransje? Snakk med Anh-Marthe Storheil.

Går egne veier. Iben-kvinnen spør ikke. Hun tar klare valg.

Oslos arkitektur og lokaler

DogA, lokalene til Office of Contemporary Art ved Akerselva i Oslo, filmstudio på Myrens verksted – et sniff av gammel fabrikkarbeiderhistorie står i kontrast til dagens hippe visninger og ikke minst fremmøtte.

Flere av påvirkerne skifter antrekk mellom visningene for å holde seg aktuelle. Men ser vi bort fra moteshowet i moteshowet, ser vi at norsk klesdesign ikke bare har satt røtter, men står stødigere og stødigere, sesong for sesong.