ÆRLIG MENT

0
913

Lågen renner forbi den gamle treski-fabrikken. Eleven har en nesten grønn-blå tone, mot blå-grå-grønne toner i steinen og skogen rundt. Inne i fabrikken står gamle møbler med vaser og kopper satt sammen i de vakreste stilleben som tatt ut av en maleri-tradisjon.

– Nylig lanserte vi den store vasen «Vindskeiv», så ting må ha litt humor, forteller Ingvild.

Selters-kolleksjonen

Vi leser navn som «Krum»-kaffekopp, tekopp og vaser, «Ragg» liljepledd, «Selters»-kolleksjonen, «Bestemor»-kolleksjonen og «Stolt» kanne. Ment har skapt et lite eventyr innen norsk design, med to kvinner bak som ønsker like mye å formidle produksjonshistorien som det ferdige design-produktet.

Ment vil endre vår holdning til tingene, til det å konsumere. Du skal ønske deg noe, samle på noe og ta vare på dette.

Det hele startet i 2012. Søstrene Sidsel og Ingvild Hemma hadde bakgrunn fra produktdesign, blomsterdekorasjon, stylistfaget og med en stor marked- og bransjekunnskap. Da den gamle treskifabrikken ved elven Lågen skulle selges, slo de til. 1000 kvm ble pusset opp, deler fremleid og resten gjort om til produksjon og visningsområder.

LES OGSÅ: KIOSKKULTUR HOS BROWN&CO

Tradisjoner: I Fåberg holder søstrene Hemma liv i den lokale produksjonshistorien. Her, den gamle skifabrikken.

Kortreist porselensproduksjon

I januar 2014 kom de med sin første kolleksjon under merkenavnet Ment. I dag har de 10 ansatte og produkter i porselen, keramikk og ull, og tar flere og flere deler av fabrikken i bruk. All porselenproduksjon lages på Fåberg, mens ullteppene og keramikken lages i Portugal. Men selve produktutviklingen foregår i den gamle fabrikken, og fargene og formene hentes rett utenfor vinduet. Ment er ekte, kortreist og design fra hjertet.

Kannen «Stolt» er ment å rage stolt, majestetisk og rak.

– Ment er organisk. Det er den norske naturen som setter avtrykk på kopper, skåler og alt vi lager. Ullteppet vårt har motiv av en litt strukket liljeblad.

Materialene er naturlige; ull, tre, porselen og keramikk. Paletten henter vi rett utenfor vinduet; en av vår mest populære farger heter nettopp «Lågen». Vi er svært opptatt av fargesammensetningen og formene.

Ment verksted og show room i Fåberg. Foto: Paul Paiewonsky©2017

Det skal være litt «korky»

Men det skal også være litt rart, litt «korky», litt skakt. Vårt signaturobjekt er muggen «Krum». Den er elegant og rett, men det ser faktisk ut som om den skal velte. Mange går bort for å se om den står støtt og overvinner fysikkens lover!

Så har vi kannen «Stolt», den rager ja, stolt, majestetisk og rak. Nylig lanserte vi den store vasen «Vindskeiv», så ting må ha litt humor, forteller Ingvild og peker bort på Sidsel som er gang med en morform i gips, som senere er formen alle porselensobjektene støpes fra.

Gjennomfarget porselen: Ment-produktene skal være litt «korky» og vindskeive. Foto: Ragnar Hartvig.

Sansbart og taktilt materiale

Ingvild tar opp en kopp, og forteller om det sansbare i produktene deres, der de bruker gjennomfarget porselen, glassert i transparentglasur og hver kopp er pusset for hånd for å få en nesten fløyelsmyk overflate:

– En kunde fortalte oss at hun aldri drakk kaffe av koppene våre om morgningen, da hadde hun ikke tid, fordi koppene er så taktile og sansbare, at hun bare drakk av de når hun kunne sette seg ned og ha en rolig stund. De krevde tilstedeværelse.

En kopp har fire dagers produksjonstid gjennom mange ledd. Foto: Ragnar Hartvig.

Fåberg; generasjoner med produksjonshistorie

Hvor viktig er prosessen?

Det er mange generasjoner med produksjonshistorie i veggene her på Fåberg, og for oss er det viktig å skape arbeidsplasser igjen. Vi har ofte besøkende på omvisning, for å vise at vi går motstrøms og satser på norsk produksjon, håndverk og at folk skal se historiene i det vi skaper.

«Krum»-kaffekopp, tekopp og vaser, «Ragg» liljepledd, «Selters»-kolleksjonen, «Bestemor»-kolleksjonen og «Stolt» kanne.

Altfor mange i dag har ikke lenger et forhold til tingene sine; vi importerer en hel masse søppel, kjøper ting billig og trenger derfor heller ikke ta vare på objektene, men kjøpe nye om noe blir ødelagt.

LES OGSÅ: SKINKAPIFFVARMT

Vindskeiv. Navnet gjenspeiler humoren som ligger til grunn for hele produksjonen.

Ment å ønske seg noe, samle på noe

Vi fjerner oss fra håndverket og produksjonshistorien og hva tingene faktisk er. Ment vil endre vår holdning til tingene, til det å konsumere. Du skal ønske deg noe, samle på noe og ta vare på dette.

Lågen renner forbi den gamle treski-fabrikken. Eleven har en nesten grønn-blå tone, mot blå-grå-grønne toner i steinen og skogen rundt.

En kopp hos oss har faktisk fire dagers produksjonstid gjennom mange ledd: fra støpen til håndpuss til at produktet pakkes og er ute i butikken. Heldigvis ser jeg på ungdom som kommer på besøk at det vokser frem en ny bevissthet rundt bærekraftighet og konsumering. Det er håp! ler Ingvild.

Ment verksted og show room i Fåberg. Foto: Paul Paiewonsky©2017

Ligger i familien

De to søstrene har jobbet i ulike deler av interiørbransjen i mange år. Sidsel er utdannet produktdesigner ved HiOA med tidligere bakgrunn som blomsterdekoratør, og Ingvild er utdannet eksponeringsdesigner fra Westerdals og har vært freelance interiørstylist. Så hvordan er det å jobbe to søstre sammen?

Ingvild ler.

– Vi har vokst opp med en mor som drev butikk i Lillehammer og jobbet med rosemaling, Vi har dessuten samme formspråk og fargesmak i ryggmargen, og er aldri uenig om det estiske uttrykket.

Lågen påvirker: nesten grønn-blå tone, mot blå-grå-grønne toner i steinen og skogen rundt.

Oppmerksomhet og priser for gründerskap

Ment har fått oppmerksomhet i New York, så vel som gründer i Norge: Våren 2014 deltok de med produkter på New York Design Week, og høsten samme år var de en av fem nominerte til Årets gründerkvinne-pris i Norge. Våren 2016 ble de en av fem nominerte til årets SHE-pris.

– Nylig lanserte vi den store vasen «Vindskeiv», så ting må ha litt humor, forteller Ingvild.

– Det er fint å få en bekreftelse på at objektene, designet og fargene våre fungerer i utlandet også. Det er dessuten et kvalitetsstempel å komme fra Norge, ja, vi er nærmest litt eksotiske.

Bestemor og kråkebolle

Men hvorfor kolleksjonen «Bestemor»?

Bestemor – dette vår kolleksjon av produkter som er redesignet og skapt etter gamle former. Slik som kråkebollen vår – den er opprinnelig en lampeskjerm i glass. Men ved å gjøre noen justeringer på formen og legge til et lokk så har det blitt en fin bolle – og et smykke til stuebordet!

Bøyd tre: Sammen med Erlend Søderlund designet Ment-søstrene fat, kanne og te-koppholder i tre, med samme teknikk som de formet skituppen med på Fåberg.

Søstrene Hemma setter håndverk på kartet

I høst kom Ments siste kolleksjon, som mer enn noe annet setter norsk håndverk på kartet:

– Sammen med Erlend Søderlund, som er masterstudent ved arkitekt- og designskolen, laget vi to fat, en kanne og to te-koppholder i tre, ved hjelp av den samme teknikken som de formet skituppen med her på Fåberg: Nemlig å bøye tre ved damp! Vi brukte også tresorten ask, det samme materialet skiene ble laget i. Dermed er ringen sluttet, ved at vi tar opp igjen treskifabrikkens håndverk og materiale, men i Ment design, avslutter Ingvild.