DESIGNVIRKELIGHET PÅ TV

0
958
De første episodene ble sluppet den 2. april. De er fra Kles- og kostymedesign ved Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO). De sju designstudentene Eldbjørg, Aleksander, Elnaz, Sigurd, Alva, Lars Terje og Thalia er blitt fulgt av NRK og regissør Christian Scharning siden høsten 2016. Resultatet er TV-serien «THIS IS IT».

– Vi ble alle utfordret i NRK etter suksessene «Skam» og «Unge lovende» i henhold til å rette oss mot en yngre målgruppe og ung norsk virkelighet. Og man tenkte seg å kunne få til en slags «virkelighets-Skam», noe som ville ikke gå på grunn av den store suksessen Skam har hatt. Men det var viktig å se at mennesker i en ung fase av livet er universelle. Alt det du opplever da er en miniversjon av det du skal holde på med resten av livet. De møter oppturer og nedturer for første gang, og derfor blir de større, men de minner mye om ting man holder på med hele livet.

Christian Scharning er regissøren bak virkelighetsdesign-serien «THIS IS IT».

Refleksjoner over ung innsats

Regissør Christian Scharning møter PLNTY på Villa Paradiso på Majorstua, ikke langt unna NRK-bygget der han jobber. Han har en forkjærlighet for den originale restauranten på Grünerløkka, hvor han selv jobbet da han var ung, ferdigutdannet journalist og trengte penger samtidig som han var på søken etter den spesifikke rollen han ville ha medieverden. Her møtte han mange sannheter. Å jobbe med unge mennesker og deres problemstilling på nært hold i ett år for å lage TV av det, har fått ham til å samle ytterligere refleksjoner.

De sju klesdesignstudentene ved KHIO (f.v.) Alva Brosten, Elnaz Gargari, Eldbjørg Sved Skottvoll, Sigurd Braathen Dalen, Lars Terje Gudem Hansen, Aleksander Sahr og Thalia Steffensen er blitt fulgt av NRK i ett år.

– Fordi jeg er interessert i kultur, undret jeg meg over hva vi kunne gjøre innen dette feltet med unge mennesker. Jeg tror at unge mennesker har lyst til å se på seg selv – de har lyst til å se andre unge mennesker – det er hva som føles relevant for dem. Kunne man finne og skape innhold som viser at unge mennesker jobber like hardt som kunstnere som er på toppen av sin karriere? Unge jobber kanskje desto hardere fordi de samtidig må jobbe så mye med seg selv.

LES OGSÅ: PLASTKUNSTNEREN. Pippip Ferner jobber utrettelig for å rette oppmerksomheten mot plast og forurensning. Slikt blir det kunst av.

Medvirkende i virkelighets-TV: Thalia Steffensen.

TV-serie om tekstilstudentene på KHIO

Det konkrete valget for hva Scharning ønsket å vise frem av kultur og lage en programserie om, falt på tekstildesignstudenter på Kles- og kostymedesign ved Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO). NRK har fulgt de sju designstudentene Eldbjørg Sved Skottvoll, Aleksander Sahr, Elnaz Gargari, Sigurd Braathen Dalen, Alva Brosten, Lars Terje Gudem Hansen og Thalia Steffensen i ett år i tykt og tynt.

– Jeg beundrer disse studentene for hvor mye de har jobbet for å nå dit de er nå, sier Scharning.

Thalia Steffensen på podiet under visning på KHIO. Foto: Simen Øvergaard.

Et møte med virkeligheten

Allerede den første TV-episoden treffer på alle de riktige emosjonelle punktene. Håp, forventning, utforskertrang, fortvilelse, tvil, glede, evne til gjennomføring og å være høy på sine valg og handlinger, er bare noe av det deltakerne fra Kunsthøyskolen i Oslo leverer helt naturlig, ved å være seg selv, og i lys av egne refleksjoner over utdanningsvalg. Vi er allerede godt kjent med dem når første episode er over og vil vite mer om livene og utfordringene deres.

«THIS IS IT»:
– Kunne man finne og skape innhold som viser at unge mennesker jobber like hardt som kunstnere som er på toppen av sin karriere?
Christian Scharning, regissør

Regissøren opplever at de som er i 20-årene i dag er annerledes. De har nerve og et indre press. Han tror ikke at foreldre eller storsamfunn har valgt å skape nettopp det. Men at det likevel har skjedd.

Medvirkende i virkelighets-TV: Lars Terje Gudem Hansen.

Å være i sitt eget militære

– De har ingen tid å miste, de skal levere, de skal gjøre det ordentlig hele veien. De engster seg for eksempel for å ha hull på CV-en. Da jeg var 19 år var hele poenget å ha hull på CV-en, vi skulle til India, finne ut hvem vi var. Det kan være skremmende å se at de kjører seg så hardt. En seier har ingen verdi om man ikke er i stand til å nyte den, sier han.

Design: Lars Terje Gudem Hansen. Foto Stine Raastad.

Det gjør det ikke enklere for studentene å være i en tung økonomisk situasjon. Scharning har sett hvor dyrt det er å ha dårlig råd i Norge i dag.

Design: Sigurd Braathen Dalen. Foto: Sigurd Braathen Dalen.

– Alle som har en vanlig lønning glemmer at det er nesten umulig. Først ved å greie seg på studielån og i ettertid ville leve av noe som samtidig koster veldig mye penger å drive med – som mote jo gjør – fordi tekstiler og materialer er dyrt, er beundringsverdig. Man er så sinnsykt i minus at det å gå og sette seg på Villa Paradiso er det ikke snakk om å kunne gjøre. Men jeg tror det også gjør at man havner i et «fight mode», at man er i sitt eget militære. Så lenge man ikke faller ut, som jo noen også gjør. Enkelte møter veggen og stopper opp fordi de ikke greier å være i angrepsmodus lenger. Jeg tror de setter seg på siden av det samfunnet og den økonomien vi andre lever under. Gjennom det får man mye «guts», mener han.

LES OGSÅ: FRANK REMME OM Å VÆRE NORSK. Klesdesigneren ble utdannet i Paris, har jobbet for Dior og Lacroix. Han deler noen tanker om det å være norsk designer.

Medvirkende i virkelighets-TV: Sigurd Braathen Dalen.

Romantikken rundt en kunstutdanning

– Blir man avhengig av den indre drivkraften kreative yrker krever av den enkelte – være seg arkitektstudent, musiker, skuespiller eller ballettdanser – klesdesigner?

– Jeg tror at det var litt mer romantikk knyttet opp mot en kunstutdanning tidligere. Nå vil antakelig hele Norge si at det ikke er et lurt valg å gå en slik vei. Det kommer til å bli tøft. Allerede der er mange ryddet av banen, og de som er igjen der vet hvor tøft det blir.

Medvirkende i virkelighets-TV: Alva Brosten. Foto: Simen Øvergaard.

Scharning korrigerer seg selv og sier at det er nettopp det de ikke vet. For da hadde de aldri gjort det. Men at de fornemmer det. Mer enn ett år etter innspillingsstart kan han se saken i retrospekt:

I TV-serien «THIS IS IT» ligger bevisene for alt som ligger bak den økonomiske veksten, av ide- og produktutvikling, blod, svette og tårer som investeres i norsk klesdesign.

– Ingen begynner på en kunstutdanning og tenker at de skal bli verdensberømte – at de skal leve et glamorøst liv. De er bare glade om de kan leve av kreativiteten sin med integriteten i behold og tjene penger på det. Ingen kommer til dekket bord. Om du må oppleve at du må sitte hjemme og sy mens vennene dine er på sydenferie, er det sånn det er.

Designstudent Enlaz Gargari er fra Iran, har bodd i Norge og Iran. Hun vant Designers’ Nest under København under Copenhagen Fashion Week i 2017 som første norske noen gang.

Folk tror ikke det er penger i klær i Norge

– Hva var det som fikk deg til å interessere deg for mote?

– Tekstil- og moteindustrien er verdens fjerde største industri. I Norge tror man at det ikke er penger i klær. Men det er veldig mye penger i klær. Noen av de rikeste menneskene i verden er jo blant de som eier kleskjeden Zara og Hennes & Mauritz. Sistnevnte har vært bygget opp med stolthet innen svensk moteindustri. Vi har ikke hatt de samme tradisjonene her hjemme – eller så er grunnen at nordmenn er litt forsiktige, sier Scharning. Han tror imidlertid at vi har endret oss de siste 15 årene og blitt mer modige med mer penger på bok.

Medvirkende i virkelighets-TV: Elnaz Gargari.
Medvirkende i virkelighets-TV: Aleksander Sahr.

Fra nøkthernhet til luksusliv

– Vi har mye å ta igjen for at vi har vært så nøkterne, vært på hytta og båret med oss smerten fra krigen. Det er noe annet enn hva luksusforbruket «mote» i stor grad er. Selv liker jeg luksusindustrien dårlig – selv om den tiltaler meg på et estetisk plan. Jeg kan bli forført av vakre ting, sier han. Likevel mener han at det idealet «luksus» bringer med seg er tomt og trist. Han er også kritisk til at alt som er utenlandsk er flott. 
– Man betaler tusenvis av kroner for en Louis Vuitton-veske, mens man ikke vil betale for en norskdesignet kvalitetsgenser i ull, sier han.

Medvirkende i virkelighets-TV: Eldbjørg Sved Skottvoll. Antrekk (bildet over) fra bachelor-visningen på KHIO våren 2017. Foto: Roger Fosaas.

Norske merker på vei opp

Internett og sosiale medier bidrar til at mange norske, mindre merker har et oppsving nå. I fjor økte omsetningen av disse med 11 prosent.
– Det tror jeg bare vil fortsette nå, sier Scharning.

Design: Aleksander Sahr. Foto: Kathrine Gade.

I TV-serien «THIS IS IT» ligger bevisene for alt som ligger bak den økonomiske veksten, av ide- og produktutvikling, blod, svette og tårer som investeres i norsk klesdesign. Serien kan ses på både nett og NRK1 hver onsdag, og de fire siste episodene slippes den 23. april.