Search for content, post, videos

DESTINASNON NORSK DESIGN

– Gå inn sceneinngangen til Centralteateret. Meldingen tikker inn på SMS. De snirklete trappene over det ærverdige teateret fører til tredje etasje. Her, i åpne lokaler med vinduer som peker ut mot fargerike byfasader og utsikt over sentrum, finner vi Grete Sivertsen, tidligere direktør for Oslo Design Fair.

Flyttet sammen med designbyrå

– Jeg flyttet inn i disse lokalene sammen med designerne Bielke & Yang høsten 2017, forteller hun. Designbyrået har utviklet designprofilen til Oslo Design Fair og den norske utstillingen «Norwegian Presence» på møbelmessen «Salone del Mobile» i Milano, hvor 15 utvalgte norske designere, kunsthåndverkere og produsenter stilles ut på verdens fremste design- og møbelmesse fra 17. – 22. april 2018.

Sivertsen var tidligere redaktør for interiørmagasinet Bo Bedre og direktør for Oslo Design Fair.

Norsk tilstedeværelse 

Design og Arkitektur Norge (DOGA) har i år engasjert Sivertsen som prosjektleder for den norske utstillingen i Milano. Møbelmessen, som har gått av stabelen i Milano siden 1961, er en av verdens viktigste arenaer for design. De siste tre årene har den norske paviljongen høstet mye oppmerksomhet, og følge ledende designtidsskrifter stilles det høye forventninger til nettopp den norske utstillingen «Norwegian Presence». I år vil de se produkter og prototyper, alt fra møbler og tekstiler til skulpturer og installasjoner.

Designbyrået har utviklet designprofilen til Oslo Design Fair og den norske utstillingen «Norwegian Presence» på møbelmessen «Salone del Mobile» i Milano.

Sivertsen var tidligere redaktør for interiørmagasinet Bo Bedre. Så tok hun over som direktør for Oslo Design Fair. Nå har hun tatt skrittet videre og startet sitt eget selskap: Edited, og skal jobbe med norsk design.

LES OGSÅ: DESIGNVIRKELIGHET PÅ TV. Regissør Christian Scharning har fulgt designstudentene på KHIO i ett år. Hvordan gikk det?

Sivertsen leder an opp nok en snirklete trapp til kjøkkenet hvor Milano-plakatene fra de tre siste årenes utstilling henger på rekke og rad.

Den norske utstillingen må ses

I 2016, da den norske utstillingen gikk under navnet «Structure», ble den lovpriset av det internasjonale designmagasinet Wallpaper. I 2017, da utstillingen het «Evrything is Connected», mente begge de anerkjente magasinene Dezeen og Cool Hunter at dette var noe man bare måtte få med seg i løpet av designuka.

– Nå relanseres navnet «Norwegian Presence» som først ble brukt i 2015, forteller Sivertsen om årets utstilling – et samarbeid mellom DOGA, Klubben for norske formgivere og Norwegian Crafts.

I 2017, da den norske utstillingen het «Evrything is Connected», mente de anerkjente magasinene Dezeen og Cool Hunter at dette var noe man bare måtte få med seg.

– Designbyrået Bielke & Yang har utviklet en helt egen identitet for «Norwegian Presence», egen font, typografisk basert design og metallisk stil. Dette har vi tatt med videre inn i utstillingsdesignet hvor aluminium er en bærekraftig norsk råvare, forteller hun.

Forlot stillingen som direktør

– Dette var egentlig den gamle systuen til Centralteateret, inndelt i flere rom. Grete viser rundt. – Vi slo ned veggene, rev opp og slipte ned det gamle tregulvet under. Vi malte i duse rødtonder, som har gitt et varmt og moderne uttrykk. Vi satte inn en kombinert glass- og smijernsvegg for å lage møterom.

Å dele lokaler med Bielke & Yang gjør at Grete Sivertsen nå er tettere på arbeidet med den grafiske utformingen til prosjektene de samarbeider om.

For ikke lenge siden hadde hun kontor på Norges Varemesse i Lillestrøm som direktør for Oslo Design Fair. Men hun trivdes ikke så godt med regnskap og det administrative som fulgte med jobben.

Ville heller være kreativ konsulent

– Jeg ønsket å jobbe mer med det kreative og med konseptutvikling. Vi fant ut at det var bedre om jeg heller ble konsulent for den kreative utviklingen og at noen andre kunne drifte messen, sier hun.

For ikke lenge siden hadde hun kontor på Norges Varemesse i Lillestrøm som direktør for Oslo Design Fair.

Å dele lokaler med Bielke & Yang gjør at hun nå er tettere på arbeidet med den grafiske utformingen til prosjektene de samarbeider om. Så langt har hun gjort sin gamle arbeidsplass til sin nye kunde: Oslo Design Fair skal arrangeres to ganger i året, og den norske utstillingen i Milano er et annet prosjekt hun vil jobbe med.

– Nå relanseres navnet «Norwegian Presence» som først ble brukt i 2015, forteller Sivertsen om årets utstilling – et samarbeid mellom DOGA, Klubben for norske formgivere og Norwegian Crafts.

Sivertsen leder an gjennom kontorlandskapet, opp nok en snirklete trapp til et kjøkken hvor Milano-plakatene fra de tre siste årenes utstilling henger på rekke og rad. Lokalet er formet etter den snirklete trappen, med buede vegger, dører og knirkete gulv. Utenfor vinduet ser man hustak i blikk, kanskje det er her de har funnet inspirasjon til den nye profilen?

Norwegian Craft har invitert med seg kunstnere og Norsk Industri har tatt i mot søknader fra produsenter.

Ønsker kunnskap og kontinuitet for norsk design

Hvorfor relansere et navn på en tidligere utstilling i stedet for å skape noe nytt?
– Det å lage et nytt navn og lansere noe nytt hvert år mener vi er veldig uheldig. Vi ønsker å jobbe med kontinuitet – skape noe som er kjent utad, med en tydelig profil på nett og i sosiale medier – slik at folk kan følge med år etter år. I år henter vi inn produsenter også, slik at både kunsthåndverkere, designere og produsenter stiller ut sammen i én utstilling, sier hun. Formålet er å koble norske designere med norsk industri.

– Kriteriene for utstillingen er i år bærekraft, kvalitet og fellesskap, sier Grete Sivertsen.

– I år har vi fått med oss Vestre og Flock, Gudbrandsdalen, Elementa, Northern og en ny norsk produsent, Objekt, som vil bli lansert i Milano. Og fire kunsthåndverkere som vil fokusere på kunst i offentlige rom – og en rekke flinke designere.

Stiller ut i Zona Tortona, Milano

– Vi har lokaler og et stort uteområde i Zona Tortona, forteller Sivertsen. Målet er å skape en sosial møteplass for både besøkende og utstillere. Produsentene må selv betale for å stille ut, mens designere og kunsthåndverkere får støtte gjennom blant annet UD, DOGA og Innovasjon Norge.

Hvordan har dere valgt prosjektene som stilles ut?

Kriteriene for utstillingen er i år bærekraft, kvalitet og fellesskap, sier Sivertsen.

Målet er en felles utstilling for alle norske

Med dette som utgangspunkt har en prosjektgruppe bestående av henne selv, Hege Bøhler Henriksen direktør i Norwegian Craft, stylist Kirsten Visdal, kurator Benedicte Sunde og designerene Hallgeir Holmtvedt og Silje Nesdal valgt ut det beste av norsk design.

– Designbyrået Bielke & Yang har utviklet en helt egen identitet for «Norwegian Presence», egen font, typografisk basert design og metallisk stil.

– Vi fikk inn over 100 søknader, forteller Sivertsen,

Norwegian Craft har invitert med seg kunstnere og Norsk Industri har tatt i mot søknader fra produsenter. Målet vårt har vært å sette sammen en gruppe som kan ha nytte av hverandre, og vise frem produkter som kan være attraktive for produsenter å sette i produksjon.

LES OGSÅ: PLASTKUNSTNEREN. Hva skjer når en designer leker seg med plast og norske håndverkstradisjoner?

– Vi har lokaler og et stort uteområde i Zona Tortona, forteller Sivertsen. Målet er å skape en sosial møteplass for både besøkende og utstillere.

Enda en etasje opp og ut på en lang, smal balkong – også denne snirkler seg i bue rundt teatertårnet, sier Grete Sivertsen at hun trives med å ha kontor i sentrum av Oslo. Bylivets sus høres under oss og er et perfekt utgangspunkt for å jobbe både nasjonalt og internasjonalt.