KILLI OLSEN I KONGELIG KUNSTSTALL

0
992
De færreste hovedsteder i verden kan skilte med en kongelig kunststall. Ja, du leste riktig. Men det kan Oslo, nemlig Dronnings Sonja KunstStall. Den åpnet sommeren 2017, som en gave fra kongen til dronningen. Nå kan du se kunststallens første retrospektive separatutstiling: Kjell Erik Killi Olsen  – frem til 3. juni. 

Tekst: Mette Dybwad Torstensen Foto: Ole Christian Eklund

– Det er et utfordrende rom med mange rom i rommet, som klarte å gi de forskjellige skulpturene en egen verden, forteller Killi Olsen til Plnty om sin opplevelse av å stille ut i stallen.

 

Frem til 3. juni vises kunststallens første separatutstilling; Killi Olsen verk fra tidlig 1980-tallet og videre gjennom fire tiår.

 

De fleste kjenner kanskje Killi Olsen som maler, men på 1980-tallet forlot en del av de tredimensjonale figurene hans i polyester lerretsflaten, og ble til selvstendige figurer malt i like heftige farger som maleriene. På 1990-tallet kom bronsen inn i kunstnerskapet hans.

I kunststallen finner man Kjell Erik Killi Olsens fantastiske verk; «Den nakne skogen» fra 1997 med 12 hvite skulpturer satt sammen til en underlig fortelling av karakterer og følelser.

Titlene til Killi Olsen er like underlige og poetiske som utrykket: «Kvinnen med de to ansikt», «Kvinnen som leter etter vinden» og «Haren som ville bli fisker».

 

– Det har vært en viktig del av Slottets virksomhet og åpne opp for publikum. Slottskapellet har fått en konsert- og foredragsrekke- som nå flyttes ut i stallen, sier Nina Høie, kunsthistoriker og formidlingsansvarlig på Slottet.

Et slott med stall som galleri

Det er de færreste slott i verden som kan skilte med en stall som galleri. Og det er de færreste dronninger som lager en arena for samtidskunst på denne måten. Og for skeptikerne: Det er ikke dronningen selv som velger hvem som stiller ut, men en nøye sammensatt komite av eksterne og interne kuratorer og kunstfaglige.

 

Aktuell: Kjell Erik Killi Olsen med en retrospekt separatutstilling. Før det startet utstillingsprogrammet med 164 verk av norske grafikere.

Et nytt visningssted for samtidskunst

Hovedstaden har med andre ord fått et fantastisk nytt visningssted for samtidskunst og gjenstander fra Slottets samlinger. Plnty fikk en lukket omvisning i en perle av en bygning som anbefales som neste hverdags- eller søndagsutfluktsmål for kulturmagasinets lesere.

 

Oslo har fått et fantastisk nytt visningssted for samtidskunst og gjenstander fra Slottets samlinger: Dronning Sonja kunststall, som åpnet 4. juli 2017.

Retrospektiv separatutstilling med Killi Olsen

Dronning Sonja Kunststall åpnet 4. juli 2017 på dronningens 80. fødselsdag, og var en gave fra H. M. Kongen til H. M. Dronningen. Utstillingsprogrammet startet med 164 verk av norske grafikere.

Deretter fortsatte Slottet med en utstilling fra stallens historie. Frem til 3. juni kan publikum se kunststallens første separatutstilling; Killi Olsen sin retrospektive utstilling med verk fra tidlig 1980-tallet og videre gjennom fire tiår.

 

En nøye sammensatt komite av eksterne og interne kuratorer og kunstfaglige velger kunsten som skal stilles ut i Dronning Sonja Kunststall.

Kunstgalleri og museum med spilltau 

De gamle spill-tauene danner perfekte arkitektoniske båser for de underlige, sårbare skulpturene til en av vår fremste samtidskunstnere.

– Stallen stod ferdig samtidig som slottet i 1849 etter tegninger av slottsarkitekt H.D.F. Linstow, forteller kunsthistoriker og formidlingsansvarlig på Slottet, Nina Høye. 

Frem til 3. juni kan publikum se kunststallens første separatutstilling; Killi Olsen sin retrospektive utstilling med verk fra tidlig 1980-tallet og videre gjennom fire tiår.

– Da Norge ble selvstendig i 1905, og Kong Haakon og Dronning Maud kom hit som kongepar, var det en ny tid og nye behov. En stor vognpark ble anskaffet. Dronning Maud brakte med seg en sterk tradisjon for hestehold fra England og utvidet stallen i 1911 etter forbildet «The Royal Mews», det kongelige stallanlegget tilknyttet Buckingham Palace med en rekke nye funksjoner som ridehus med eget tilskuergalleri og musikktribune, smie og sykestall. Her i stallen var det hestehold med opptil 38 hester frem til 1940, da krigen brøt ut, sier hun.

 

Dronning Maud brakte med seg en sterk tradisjon for hestehold fra England og utvidet stallen i 1911 etter forbildet «The Royal Mews», det kongelige stallanlegget tilknyttet Buckingham Palace.

Lager og garasje i 75 år

Så fungerte bygget i 75 år som lager og garasje. Men ett rom ble stående urørt. Døren ble låst og rommet «glemt». Det var Det kongelige selekammer, rommet der alt av seletøy, sadler og tilbehør til hest og vogn ble oppbevart.  I dette rommet har tiden stått stille. Alt står som det gjorde da seletøyet ble hengt på plass for siste gang.

Da Kong Haakon og Dronning Maud kom hit som kongepar, var det en ny tid og nye behov. I stallen var det hestehold med opptil 38 hester frem til 1940, da krigen brøt ut.

Kunsthistoriker Høye, står omgitt av Killi Olsens fantastiske verk; «Den nakne skogen» fra 1997 med 12 hvite skulpturer satt sammen til en underlig fortelling av karakterer og følelser.

 

«Gutten som ville male» og de andre

På kanten av en benk hviler en tynn skikkelse med et barn liggende altfor nærme kanten på fanget. «De tause tvillingen» har fått altfor store hoder, mens «Den fremmede» er som en kaktuspenis ut fra veggen. «Gutten som ville male» er heller utrustet med en pensel og en høygaffel og må ta et valg hva han vil bruke. «Piken som ikke likte seg selv» har hengende lemmer eller byller og to tomme bur, men vekten av tomheten gjør armene hennes lange og tyngdekraften trekker de ned til gulvet. 

 

 

«Mannen som leter etter månen» vil aldri finne den på sitt skateboard. Et par, «Kjærligheten som aldri forsvant» henger som kirkeskulpturer på en vegg og «Fanget av fortiden» kan minne om en opphøyet sakral skulptur i en bås, der hesten engang stod med navnet Sigurd. 

 

Brostein og originale fliser på vegg

Midt i rommet ruver den rødmalte «Kvinnen som leter etter vinden», der vinden vil blåse tvers gjennom konstruksjonen som kan minne om en kropp. Og midt oppe i dette: Under føttene våre er brosteinene fra Mauds tid ennå intakt. 

Dronning Sonja Kunststall åpnet 4. juli 2017 på dronningens 80. fødselsdag, og var en gave fra H. M. Kongen til H. M. Dronningen.

På veggene har man originale grønnlige flisene. Hver bås har ennå navnene fra Dronning Mauds tid: Beauty, Odin, Jupiter. Jugendetaljene fra tidlig 1900-tall er perfekt bevart. Det er ingen tvil om at kulturvern har vært tungt inne, samtidig som at rommet danner en perfekt konstruksjon rundt moderne kunst med et lys som tar puste fra deg. 

«Åpent Slott», en suksess

Slottet har siden 2000 hatt suksess med «Åpent Slott» etter initiativ fra Kongeparet.

– Det har vært en viktig del av Slottets virksomhet og åpne opp for publikum. Slottskapellet har fått en konsert- og foredragsrekke- som nå flyttes ut i stallen. Stallen kan også besøkes med en kombinasjonsbillett med Åpent Slott, forteller Nina Høye.

Dronning Sonja KunstStall har åpent tirsdag til søndag 11 til 17. I sommersesongen har det åpent hver dag.