MED KUNST PÅ ØRET

0
328
Kunst er noe vi er vant til å se for å kunne vurdere og oppleve det. Men kan kunsten bli formidlet gjennom stemmer rett inn i øret? Kunstpodden, Norges første podkast om kunst ble lansert for ikke lenge siden, med ønske om å tilgjengeliggjøre kunstverdenen for folk flest.

Tekst: Julia Døhlen Edin  Foto: Frantz Senmjanger (intro) /Andre Galí

Som regel finner vi kunst på et museum, i en skulpturpark, på veggene i de mange hjem eller på en scene der den blir utøvet. Felles for kunsten er at det er noe vi er vant til å oppleve, sanse, føle og ikke minst se. Men da Cecile Tyri Holt, kunsthistoriker og redaktør for tidsskriftet Kunsthåndverk, var i mammaperm, oppdaget hun at det var et format for kunsten som manglet: å lytte til den. 

– Som nybakt mamma ble det mange trilleturer, sier Cecile Tyri Holt. – Jeg ønsket å holde meg oppdatert på hva som skjedde innen kunst mens jeg var i foreldrepermisjon. Det gjorde jeg sammen med kunstkritiker Andre Galí. En podkast er perfekt å ha på ørene når man går tur. 

– Jeg ønsket å holde meg oppdatert på hva som skjedde innen kunst mens jeg var i foreldrepermisjon, sier Cecilie Tyri Holt, redaktør i tidsskriftet Kunsthåndverk.

Men Tyri Holt fant ingen norske podkaster som tok for seg kunsten. Faktisk fant hun ikke så mange spennende som var engelskspråklige heller. Dermed ble idéen om Kunstpodden født, en idé hun tok tilbake med seg på jobb ett år etter. 

Nå er flere episoder av Norges første kunst-podkast lansert, alle med utgangspunkt i aktuelle utstillinger. 

Kunst for folk flest

– Hvem er Kunstpodden for? 

– For alle som er interessert i kunst, sier Tyri Holt som fungerer som programleder i podkasten. 

– Vi har trukket inn akademia og kunstkritikk, men har også med barns synspunkter som motsats. Med det ønsker vi å favne bredt og tilgjengeliggjøre kunstverden og de akademiske sjangerne for folk flest, eller i alle fall de som er interessert i kunst. 

Oppsettet på episodene er lagt opp på en enkel og tydelig måte som gjør det lett å følge med: Programleder starter med å besøke en utstilling der flere verk blir beskrevet, gjerne gjennom intervju med kuratoren bak utstillingen eller en kunstner. 

En podkast-episode kan utvide perspektivet og opplevelsen for lytteren som har vært på utstillingen, og som gir de som ikke har sett utstillingen lyst til å gjøre nettopp det.

– Tror du folk kan være litt redde for at kunst skal være noe som er tungt og vanskelig å forstå? 

– Det er jo det som er kunstformidlerens rolle, sier Tyri Holt, – å klare å kommunisere kunsten. En kunstformidler skal prøve å overgå de tankene som folk kan ha om kunst, motbevise at dette er noe de ikke kan mene noe om, eller at de skal finne frem til et fasitsvar – det skal jo være en opplevelse for alle. Og det er ekstremt mange innfallsvinkler til et kunstverk – det er dette vi prøver å pirke borti igjennom Kunstpodden, så flere kan få øynene og ørene opp for kunsten! 

Det som startet som en idé i mammaperm, er i dag Kunstpodden som lastes ned gratis via iTunes og høres på av alle som ønsker det.

Deretter fortsetter diskusjonen og debatten rundt utstillingens tematikk i studio. I første episode er det årsutstillingen Kunsthåndverk 2017 på Nordenfjelske som er utgangspunkt, med påfølgende debatt om formidling av kunsthåndverk i episode to. 

Famlende start
De to første episodene bærer preg av et dårlig lydbilde og en litt famlende start i programlederrollen for Tyri Holt og kunstkritiker Andre Galí. Men midtveis i episode to trekker de inn i studio der Kunstpodden finner sin form. Kunst og kunsthåndverk, som kanskje kan virke som tung materie, blir presentert og diskutert lidenskapelig og engasjerende gjennom stemmene til Widar Halén, avdelingsdirektør for kunsthåndverk og design på Nasjonalmuseet, kunsthistoriker og kritiker i NRK, Mona Pahle Bjerke og kurator Marianne Zamecznik. 

Sammen har de en temperamentsfull debatt om hvorvidt materialbasert kunst drar nytte av å ha «egne» kritikere, kuratorer og utstillinger – eller om formidlingen da blir forutsigbar og styrt. De snakker også om begeistring – og bittelitt om erotikken i kunsthåndverket. 

I episode tre, som har fått navnet «Kjønn i kunsten», tar Kunstpodden turen til Hen – flytende kjønn på Haugar museum i Vestfold.

Kort sagt er det en episode som kan utvide perspektivet og opplevelsen for lytteren som har vært på utstillingen, og som gir de som ikke har sett utstillingen lyst til å gjøre nettopp det. 

Fra kunst til samfunnsdebatt
I episode tre, som har fått navnet «Kjønn i kunsten», tar Kunstpodden turen til Hen – flytende kjønn på Haugar museum i Vestfold. Der snakker Tyri Holt med kurator for utstillingen, Tone Lyngstad Nyaas om kuratorrollen og om kjønnets rolle i kunsten. 

Cecilie Tyri Holt fant ingen norske podkaster som tok for seg kunsten. Faktisk fant hun ikke så mange spennende som var engelskspråklige heller.

Episoden fortsetter i studio der vi møter stemmene til kunstner Lise Bjørne Linnert og museolog Helena Brodtkorb som snakker om temaet som omfavner både #metoo-bevegelsen, det tredje kjønn og kvinnens rolle i samfunnet, og i kunsten i dag. Episoden treffer svært godt med et høyaktuelt tema, og overgangen mellom samfunnsdebatt og kunstdebatt er vanskelig å skille. 

– Det er en svært flytende overgang mellom de to, sier Tyri Holt. – Og det er mye av kunstens rolle også, nemlig å ta pulsen på samfunnet. Det er den kunsten som er lett å formidle og lett å snakke om, og lett for folk å forholde seg til. Det er ikke bare samtidskunst som kan gjøres samfunnsaktuell! 

En episode treffer svært godt med et høyaktuelt tema, og overgangen mellom samfunnsdebatt og kunstdebatt er vanskelig å skille.

Nytt format 

I begge de to utstillingen Kunstpodden har besøkt, beskriver Tyri Holt verkene hun har foran seg for lytterne. 

– Hvordan er det å snakke om kunst til et publikum som ikke ser verket? 

– Vi snakker som regel mest om tematikken rundt kunstverket. Selvsagt oppfordrer vi lytterne til å se utstillingen, men Kunstpodden skal også kunne fungere utenfor dette. Har du sett utstillingen før du hører podkasten vil du nok få en ganske annerledes opplevelse av den, enn en som ikke har sett utstillingen – men den skal være like interessant for begge. 

Da kunsthistoriker og redaktør for tidsskriftet Kunsthåndverk, Cecilie Tyri Holt var i mammaperm, oppdaget hun at det var et format for kunsten som manglet: å lytte til den.

Og det er nettopp disse temaene, med glidende overgang mellom kunst- og samfunnsaktuelle debatter, som gjør at Kunstpodden blir aktuell selv om utstillingene ikke lenger er det. 

Hør det visuelle i kunst-podkast: Ruth Hol Mjanger og Maria Almas Frantzsen, “Avtrykk av pust”. Foto: Frantz Senmjanger.

– Vi har et bevisst fokus på kunstkritikk, som også skal leve videre utover utstillingens periode, sier idéskaperen, programlederen og redaktøren bak podkasten. Nå jobber hun videre med å få økonomisk støtte til å lage flere episoder. Kunstpodden er laget i samarbeid med tidsskriftet Kunsthåndverk, Norwegian Crafts og Norske Kunsthåndverkere, med støtte fra Kulturrådet og Fritt Ord. Foreløpig har hun budsjett til to nye episoder – totalt fem episoder, men håper det kan bli langt flere. 

Få ørene opp for kunsten!

Det som startet som en idé i mammaperm, er i dag Kunstpodden som lastes ned gratis via iTunes og høres på av alle som ønsker det.