NORSK DESIGN SOM MÅ SES

0
942
Er det sant at norsk design er så populært i utlandet? Ja – skal vi tro de internasjonale designmagasinenes opplistinger, fant du den norske utstillingen «Norwegian Presence» som nummer én på flere. Det er bra for norske kunsthåndverere og desingere som leter etter gallerier eller produsenter. Og for oppmerksomheten rundt Norge.

 

Tekst og foto: Annicken Dedekam Råge

 

Forholdene for Salone del Mobile 2018 i Milano i år kunne ikke vært bedre. En temporær varmebølge slo til og gjorde forholdene for utstillere og besøkende til et svært vennlig møte med verdensbyen for design. «Norwegian Presence», opplevde stor tilstrømming av nysgjerrige oppdagere av norsk design.

 

De siste årene har standen som viser norsk design under designuken i Milano vært veldig populær.

 

Tekstil med mønster av lyd

Det er først og fremst været som spiller alle et puss. En temporær bølge av 30-graders varme setter standarden for desiguken. Av med tunge jakker og sko. På med solbriller og sandaler. Hos designerne i «Norwegian Presence»-arrangementet, er det en avslappet og god stemning.

– Jeg brukte mine egne musikalske komposisjoner og sinius-toner, det vil si helt rene toner, og via binærkoder ble lyd gjort om til mønster. Parla Pigao

– Jeg begynte med å finne sammenhenger mellom musikk og tekstil og laget mønstringer av musikk, forklarer Parla Pigao, en Oslo-basert kunstner med BA og MA fra Kunsthøyskolen i Oslo. – Jeg brukte mine egne musikalske komposisjoner og sinius-toner, det vil si helt rene toner, og via binærkoder ble lyd gjort om til mønster.

 

LES OGSÅ: HALLUSINASJONER PÅ EKEBERG. Hva skjer i James Turrells Ganzfeld-installasjon i Ekebergparken i Oslo?

 

Norske designere viser frem prototyper i håp om å få internasjonale produsenter.

Selv er hun fasinert over hvordan oversettelsene har skjedd, og hvordan hun selv ikke har hatt noen kontroll over det. 

– Samtidig synes jeg at veldig mange av dem er fantastisk vakre.

Pigao begynte å teste ut metoder, blant annet med metall i veven. Det var mest for det skulpturelle. Hun peker på tekstilen som henger vertikalt i lokalet, der menneskers berøringer har skapt krøllete felter. 

 

Parla Piano har skapt et tekstil av blant annet metalltråd. Mønsteret er skapt ved hjelp av teknologi og musikk.

 

Verden møtes under desiguken i Milano

Tekstilkunstneren har jobbet sammen med en eletronikkutvikler som heter Henrik Vårum. Han har vært med å utvikle teknikken. Pigao har jobbet med dette i en toårsperiode og tok også masteren sin på dette prosjektet.

Parla Pigao begynte å teste ut metoder, blant annet med metall i veven. Musikk har skapt mønstrene elektronisk.

Under designuken i Milano møtes hele verden. I den grad milaneserne selv er mer eller mindre begeistret for at byen går og står i kø en hel uke i april, ser de også arrangementet med andre øyne. I Milano åpnes bygninger og fasiliteter som byens befolkning kan besøke, og dette er kanskje noe av det de er mest interessert i, sin egen historie.

 

Et annet tekstil har fått navnet “Carl” etter Carl Nesjar. Designet av Domaas/Høgh.

 

Norge høyt på “må se”-listen

Over en middag på en av byens restauranter, møtes gamle venner eller tilreisende interiørdesignere. Det de har felles er å diskutere hvor de har vært og hva de har sett. Med norske ører hører vi at danske Muuto står høyt på listen. «Norwegian Presence» eller andre norske merker er fortsatt ikke nevnt som et «must see» på denne restauranten. Det, til tross for at internasjonale designmagasiner har fremhevet den norske utstillingen.

 

Designduoen Noidoi har brukt utstyret på den gamle melkefabrikken på Østre Toten som inspirasjon for lysestaker i støpt steingods.

 

Martin Solem mener at glassplaten som er ornamentert gir bordet og understellet et mer interessant uttrykk. Glasset kom han over ved en tilfeldighet

– Hvorfor glass?

Martin Solem har hentet inspirasjon i arkitekturen. Overflaten i spennende struktur på dette bordet er egentlig et glassmatetriale brukt i bygninger.

 

– Jeg ville jobbe med det transparente materialet for å fremheve formen på rammen. Jeg hadde også først tenkt å bruke en glassplate som ikke hadde denne strukturen. Bordet består av et natur douglas pine understell som er foliert og en beiset versjon her. Så jeg presenterer to bord her i år. 

 – Det nye i år er at det er flere kommersielle deltakere på utstillingen. Det gir også en viss oppmerksomhet. Martin Solem

Solem var hos en glassleverandør for å undersøke hva de kunne tilby og så glasset som han besluttet å bruke i møbelet sitt der. Jeg kikket endel på ornamentglass – det finnes endel glass som leveres til arkitektur – som oftest brukes til vertikale flater. Det er typisk for glasset her at det settes i dører eller vinduer, forklarer han.

Konstruksjonen i stellet er søyler, bena kan skrus av og legges inni rammen.

 

LES OGSÅ: NORSK DEMOKRATISK I MILANO. Møt møbelgründer Ove Rogne i Northern på standen i Via Tortona 31 i Milano.

 

Martin Solem til venstre. Cosmin Cioroiu fra Noidoi designstudio til høyre. Begge er de godt fornøyd med besøket på den norske standen i Milano.

 

Har fått mye oppmerksomhet i år

Besøket her har vært veldig godt. Vi har vært så heldig å få mye oppmerksomhet før messen, så det har gjort sitt til at virkelig mange har kommet forbi. Det er jo endel konkurranse her..

– Hva tenker du om at det kommer så mange?

– Det er fantastisk. Jeg har vært med i tre år tidligere på samme utstilling, og det nye i år er at det er flere kommersielle deltakere på utstillingen. Det gir også en viss oppmerksomhet. 

– Hvordan har det gitt seg utslag?

– Vi får god kontakt med dem, vi sosialiserer og blir kjent. Så det er gøy for oss. 

– Må vi reise for å møtes i utlandet?

– Ja, det er jo litt pussig det også. Tidligere har unge designere følt at man blir lite brukt. Dette er bygget på samhold, og det er en god ånd i prosjektet.

 

Vera & Kyte har laget konseptet “Redirect”, som for eksempel kan brukes i kontorfellesskap. Ved siden av, stolen “Oslo Stool” av So Takahashi.

 

Solem berømmer utstillingsdesignen – kuratert av Klubben – som har skapt et samlet design for alle de tre utstilingsrommene, valgt ut farger og materialer. Det er skikkelig gjennomført, sier han.

Forholdene for Salone del Mobile 2018 i Milano i år kunne ikke vært bedre. «Norwegian Presence», opplevde stor tilstrømming av nysgjerrige oppdagere av norsk design.

Kunsthåndverkerne og designerne som er med i den norske utstillingen har forskjellige behov. De første er mer på jakt etter gallerier og utstillingsscener, mens designerne mest er ute for å finne produsenter for masseproduksjon til sine prototyper. Både kunsthåndverk og design er stilt ut på den norske paviljongen «Norwegian Presence».

 

 

Lysestaker fra en melkefabrikk 

Vi har laget lysestaker i støpt steingods. Vi holder til på Østre Toten sitter på en gammel melkefabrikk hvor i har studio. Vi har latt oss inspirere av de gamle maskinene der, forklarer hun. 

Duoen Kathrine Lønstad and Cosmin Cioroiu møttes på Det kongelige danske kunstakademi og startet designbyrået Noidoi i 2013. Nå er de i Milano for å vise frem produktene som er inspirert av den gamle Viking-melk fabrikken. Prototypene er laget i studioet deres, og målet er å finne en produsent til produktet. 

 

 

Årets designere på «Norwegian Presence»

Av designere og kunsthåndverkere som stilte ut i Milano i år, fant vi i tillegg til Perla Pigao, Martin Solem og Noidoi; Vera & Kyte, Stine Aas, So Takahashi, Sara Polmar, Petter Skogstad, Noidoi, Marianne Andersen & Victoria Günzler, Lars Tornøe, Domaas / Høgh, Sigve Knutson, Stian Korntvedt Ruud, Lillian Tørlen.