Search for content, post, videos

MAKSIMALISTISK KLIPP OG LIM

Surealisme og kollasj. Et møte med DADA-kunst på high school førte Ashkan Honarvar til kunsten, motefotografiet og illustrasjon. I bildene hans er alt håndlaget, biter fra foto, bøker og andre trykksaker er møysommelig klippet og limt, på den gode gamle måten.

Tekst: Mette Dybwad Torstensen  Illustrasjon: Ashkan Honarvar

Nå har han han nylig designet plakater til Kosmorama Film Festival 2018 og Pstereo Music Festival. Norgesbaserte Ashkan Honarvar er nederlandsk og illustratør som har vakt oppsikt internasjonalt med sine håndkuttete barokke og surrealistiske kollasjer. I Norge er han tilknyttet illustrasjonsbyrået Multiply Illustration i Trondheim.

Makimalistisk: Ashkan Honarvar klipper og limer i foto, bøker og andre trykksaker.

Plakater som puslespill

Plakatene til filmfestivalen var bygget opp som et puslespill på temaene «wonder and change», som begge relaterer seg til det å være publikum på en festival og selve filmene. Det er visuelle referanser til 21 av 80 filmer på filmfestivalens program. 

– Min virkelige store første kunstopplevelse var på ungdomsskolen, i en kunsthistorieklasse og i møte med et kapittel om DADA-kunst.
Ashkan Honarvar

– Under musikkfestivalen ønsker arrangøren et «relax-område» for publikum. Jeg printet ut illustrasjonene av ulike portretter på tre meter. Alle hodene var inspirert av musikerne på festivalen. Lampene har også mitt design, og publikum ble oppfordret til å vandre rundt i denne drømmeaktige verdenen på kvelden, forteller Ashkan Honarvar, som har sin utdannelse fra Kunstskolen i Utrecht. Nå har han bodd i Norge i fire år.

LES OGSÅ: MED KUNST PÅ ØRET. Da Cecile Tyri Holt, kunsthistoriker og redaktør, var i mammaperm, oppdaget hun at det var et format for kunsten som manglet: å lytte til den.

Illustrert skateboard: Før likte ikke Ashkan Honarvar kommersielle jobber. Han ville være kunstner.

Maksimalistisk håndverk

Kanskje er det håndverket som gjør at han skiller seg ut, og den maksimalistiske bruken av farger, mønstre, elementer og en nokså fri sammensetning uten særlig regler. Bryster, blomster, dyr og mote er satt sammen i en uortodoks miks. I alle kollasjene er nemlig bildebitene klippet for hånd og limt – på den gode gamle måten.

– Den gangen likte jeg ikke alt det kommersielle, med alle dens regler og kundenes posisjon til å styre ditt uttrykk. Jeg bestemte meg som nyutdannet å jobbe som kunstner.

– Man kan skille prosjektene mine i to: de personlige og de kommersielle. Men alt jeg gjør er klippet og limt for hånd. For de personlige prosjektene bruker jeg ofte gamle bøker og andre trykksaker. I de kommersielle oppdragene er reglene rundt copyright strengere enn som fine-art-kunstner. Her jobber jeg derfor med andre fotografer, samt bilder fra gratis illustrasjonsbaser.

– Jeg printet ut illustrasjonene av ulike portretter på tre meter. Alle hodene var inspirert av musikerne på festivalen, sier Honarvar.

Hvordan kan du som illustratør integrere din stil og signatur inn i et kommersielt oppdrag?

Jeg bare tar bort all vold og nakenhet, og overraskende nok klarer jeg å få det til å bli et interessant bilde, ler Ashkan Honarvar.

Vold og nakenhet fjernes når Ashkan Honarvar gjør kommersielle oppdrag. Ellers er resten av prosessen lik kunsten han lager.

Likte ikke det kommersielle

Det er likevel de personlige kunstprosjekter som står hjertet hans nærmest. Da han gikk ut av kunstskolen for ti år siden, var det kunstner han ønsket å bli.

Fra prosjektet Paradise Lost.

– Den gangen likte jeg ikke alt det kommersielle, med alle dens regler og kundenes posisjon til å styre ditt uttrykk. Jeg bestemte meg som nyutdannet å jobbe som kunstner. Jeg fikk stipend i to år, og brukte denne tiden å utvikle min egen stil. Etter sju år ble jeg spurt om å samarbeide med en motefotograf i Berlin for et motemagasin. De skulle sende meg noen motebilder, og jeg hadde fritt spillerom til å skape mine egne collager. Jeg hadde allerede utviklet en egen og tydelig stil og følte at de faktisk tilbød meg dette kommersielle oppdraget på grunnlag av at de likte det jeg gjorde som kunstner. Etter dette har jeg gjort mange oppdrag der jeg har hatt frihet til å utforme bildene selv. Og noen ganger må jeg tone ned volden og nakenheten, men det er jo forståelig. 

Fornektelse. Det er navnet på dette kunstverket av Ashkan Honarvar.

Hva inspirerer deg? Bildene dine er et overflodshorn!

– Den menneskelig kroppen og vårt sinn, uten tvil. Og naturen og biologien.

 

LES OGSÅ: PER FRONTH OM POLITIKK OG POESI. Missiler i 3D-print, et flagg i betong, en oljetank-hytte, vev-bilder på flere meter eller indianere i Amazonas. Kunstner Per Fronth favner bredt og dypt.

 

Ble oppfordret til å skape

Som liten tegnet Ashkan Honarvar tegninger av ulike krigsscener, og moren oppfordret ham til å skape.

Da han var liten, tegnet han. Moren hans oppfordret ham til å skape.

– Min virkelige store første kunstopplevelse var på ungdomsskolen, i en kunsthistorieklasse og i møte med et kapittel om DADA-kunst. Jeg oppdaget verdenen til John Heartfield og hans fantastiske anti-Hitler-kollasj-verk. Akkurat da visste jeg ikke hva kollasj var, men har vært inspirert av dette siden!

I bildene hans er alt håndlaget, biter fra foto, bøker og andre trykksaker er møysommelig klippet og limt, på den gode gamle måten.

Akkurat nå jobber Honarvar på to ulike fashion-prosjekter, et for et russisk magasin og et for et australsk motemagasin, samt deltagelse på en gruppeutstilling LA. Han legger til:

Kollasj og DADAisme. Ashkan Honarvar ble inspirert allerede på ungdomsskolen i en time med kunsthistorie.

– I tillegg er det to personlige prosjekter; et om masseskytingen i USA og det andre om skapelsen av Eva i Bibelen.

Leave a Reply