Search for content, post, videos

SJANGERFUSJON UNDER OVERFLATEN

Oppsiktsvekkende originalt. Fem utøvere senker seg ned i vanntanker av glass på senen. Så starter konserten. Med AquaSonic har det danske ensemblet Between Music utviklet en kunstnerisk nisje de er alene om å mestre. Norgespremieren er 23.06.18 i Harstad under Festspillene i Nord-Norge.

Tekst: Ina Gravem Johansen Foto: Charlotta de Miranda / Jens Petter Engedal

Hva er den filosofiske opplevelsen av å spille under vann? Elleve personer totalt byr på klassisk musikk og avantgarde rock, trakterer undervannsfiolin, hydraulofon, krystalltelefon, rotacorda, percussion og vokal. Hvordan fungerer de tekniske elementene? Spørsmålene er mange.

Festspillene i Nord-Norge er en årlig festival som arrangeres i Harstad over sju dager. I år blir den åpnet av Aquasonic.

Arbeider på tvers av sjangere

Laila Skovmand er kunstnerisk ansvarlig, komponist, sanger og musiker i kunstnerduoen Between Music. Forestillingen AquaSonic har hun utviklet sammen med makker Robert Karlsson. Hun forteller at det å arbeide på tvers av sjangre, både musikalsk og i presentasjonsform er et mål for prosjektet.  

Som kunstner forsker Skovmand i grenselandet mellom menneskelig prestasjon og begrensning:
– Jeg vil sette publikums forventning og gjenkjenning på prøve. Min metode er intuitiv, men samtidig vitenskapelig.

Her brukes mange instrumenter under vann, her et vannorgel – også kalt hydraulofon.

Audiovisuell liveperformance

Via spesiallagde instrumenter og teknikker det har tatt år å forske seg fram til, presenteres publikum for et lydbilde som kombinert med det visuelle uttrykket har blitt omtalt som «oppsiktsvekkende originalt».

Fem utøvere senkes ned i tanker, tilsammen elleve personer er med i produksjonen hvor det meste foregår under vann.

Ord som «nyskapende, grensesprengende, sjangeroverskridende» er ofte brukt i omtale av kunst. Men sjelden har disse begrepene vært mer berettiget enn når forestillingen AquaSonic skal beskrives. For hva er dette egentlig? Musikk, performance, håndverk, kunst, teknologi, sport? 

Robert Karlsson er Innovativ direktør og musiker og Laila Skovmand, kunstnerisk ansvarlig og vokalist.

Svaret er : Ja, alt dette. Blant annet. 

AquaSonic er blitt beskrevet som en audiovisuell liveperformance og en kunstinstallasjon i ett.

De fem som opptrer på senen har praktisert yoga og øvd på pusteteknikker. De har fått trening og veiledning av fridykkere. Foto Christoffer Brekne

Bredt lydbilde fra klassisk til rock

Lydbildet kan assosieres både til klassisk musikk, jazz, folkemusikk og moderne komposisjoner. Andre ganger til rytmiske bølger og klang, havets rumling. Stemningsfullt, distinkt samtidig som vannets akustikk gir det musikalske uttrykket et svevende preg. 

Robert Karlsson er utdannet i ved Den Kongelige Musikkhøgskole i Danmark med fiolin som hovedinstrument.

– Hvordan jobber man fram et helt nytt konsept som dette?

Det har tatt 10 år å utvikle og forske seg fram til det materialet som ligger til grunn for Aquasonic, forteller Skovmand, og utdyper: – Det å utvikle helt nye, høyt spesialiserte instrumenter som fungerer under vann har vært en stor prosess. Vi gjennomførte utallige eksperimenter i samarbeid med dykkere, instrumentmakere og forskere før vi vi fikk alt til å fungere. 

Instrumenter som benyttes i forestillingen er blant annet hydraulofon – eller vannorgel, krystalltelefon, rotacorda, percussion og vokal.

Hvordan spille under vann?

Deretter kom prosessen med å finne ut hvordan spille under vann. Øve opp spesifikke teknikker for undervannssang. Trene evnen til å holde pusten lenge, kunne prestere kunstnerisk under overflaten. 

I forestillingen AquaSonic har Laila Skovland og Robert Karlsson knyttet til seg et større ensemble. De fem utøvende musikerne som opptrer på senen har som forberedelser praktisert yoga og øvd mye på pusteteknikker. De har fått trening og veiledning av fridykkere. 

Men så har også de lange forberedelsene gitt resultater. AquaSonic hadde premiere i Nederland i mai- 2016. Siden har forestillingen blitt møtt med begeistring, oppmerksomhet og forundring i Europa og i Australia. 

Ensemblet har øvet frem teknikker for undervannssang og trent på å holde pusten lenge samt å kunne prestere kunstnerisk under overflaten.

Inviterer publikum til Artist Talks

Prestasjonene og uttrykkene berører publikum. Vannet er både med- og motspiller. Den visuelle forestillingen speiler tema som menneskelig potensiale, men også død.

Robert Karlsson er Innovativ direktør og musiker i Between Music og AquaSonic. Han forteller om reaksjonene fra publikum: 

– Etter forestillingen inviterer vi til Artist Talks. Da har vi merket noen kulturelle forskjeller vedrørende hva publikum er mest nysgjerrig på. I Danmark for eksempel, får vi spørsmål om hvordan de tekniske elementene fungerer. Hvordan virker instrumentene, hvordan hører vi hverandre under vann, osv.  Da vi spilte i Perm i Russland hadde publikum veldig intellektuelle spørsmål, som: Hva er den filosofiske opplevelsen av å spille under vann? Det som er likt i responsen overalt er nysgjerrigheten og begeistringen for prosjektet.

Det har tatt 10 år å utvikle og forske seg fram til det materialet som ligger til grunn for Aquasonic. Foto: Katia Engel

Et virke drevet av lek ut utforskning

Karlsson er utdannet i ved Den Kongelige Musikkhøgskole i Danmark med fiolin som hovedinstrument. Hans musikalske repertoar er bredt og favner blant annet klassisk musikk og avantgarde rock. Karlsson beskriver sitt kunstneriske virke som drevet av lek og utforskning. 

Under Aquasonic får publikum blant annet oppleve hans traktering av undervannsfiolin. Et visuelt og musikalsk spenstig uttrykk med rene, gyngende og melankolske toner. 

Andre instrumenter som benyttes i forestillingen hydraulofon, krystalltelefon, rotacorda, percussion og vokal. 

Når Aquasonic møter sitt norske publikum for første gang, skjer det som åpningsforestilling for Festspillene i Harstad og Nord-Norge.

Aquasonic åpner festspillene i Nord-Norge 2018

Festspillene i Nord-Norge er en årlig festival som startet i 1965, den arrangeres i Harstad over sju dager. Festivalen har som målsetting om å bli verdens ledende kunstfestival for hele det sirkumpolare nord. 

Aquasonic møter sitt norske publikum for første gang i storsalen i Harstad Kulturhus. Foto: Per Victor

Dette arbeides det med gjennom både å profilere kunst og kulturliv fra egen landsdel, men også gjennom å invitere til samarbeid på tvers av den nordlige verden. Festspillene vil løfte og inspirere nyskapende prosjekter og være en arena for nettverksbygging.

Når Aquasonic møter sitt norske publikum for første gang, skjer det som åpningsforestilling for Festspillene i Nord- Norge. Senen er storsalen i Harstad Kulturhus.

Leave a Reply