Search for content, post, videos

VERDENSMESTERKVINNEN

Null til hundre på 3,5 sekunder. Mette Brandt Bjerknæs raser frem i 200 kilometer i timen i racerbåt. Den sitter som et skinn om kropp og sjel med et intenst vinnerinstinkt. Vi kunne ikke stå for fristelsen av å kle henne opp i norsk design.  

Tekst: Annicken Dedekam Råge Foto: Ole Christian Eklund

Mette og to andre kvinner er de eneste i sitt slag som kjører racerbåt i verden. Mette i klasse formel 2. Det er den nest største klassen som er mulig å kjøre. Totalt er de 40 lisenser som kjører VM-serien. Til det må man ha en superlisens som må fornyes hvert år gjennom en legeundersøkelse, det går på kraft og utholdenhet. Fordi her er det store krefter involvert. Du må ha bevis for at du tåler det og klarer det.

 

Norske sponsorer

Mette Brandt Bjerknæs farter verden rundt. Et treningsrace på Sri Lanka, et mesterskap i Litauen – det første i sesongen. På en innsjø. Det norske klokkemerket Bruvik er stolt sponsor og Mette synes det er stas med navnet på båten. Klokker og båter hører sammen.

– Hvor begynner man for å komme dit du er?

Dronningpysj eller myk fritidsdress fra Maud, Høyer i mellomblå chenille, kr 2999 for topp og 1999 for bukse. Tiara på hodet er designet av Ina Gravem Johansen, “Skog tiara” kr 2960 og ørepynt – kreoler i sølv med hvit topas dråper, kr 4950,-  designet av Torill Isachsen. Stolen “Hole in One” i skinn er fra Mokasser, kr 21250.

 

 

– I Norge begynner man som 13-åring med en v-bunnsbåt med en liten 15 hester. Deretter går det fire til fem klasser før man nærmer seg toppen. Det går ganske fort, sier Mette.

– Fortell litt om båtsporten?

– Båtene er av katamaran-typen 17 fot, det er plass til én person og ikke noe mer. Når vi har motor, tank og sikkerhetsutstyr, er det ikke mer plass igjen enn til fører i cockpit. Det er kjempetrangt. Har du sett en formel 1-bil, er det nøyaktig slik. Og så er vi festet med en sekspunkts belte, så vi sitter dønn fast. 

Hun smiler.

– Men er det ikke skummelt?

– For en som ikke har gjort det før, vil det være skummelt å sitte i et så lite rom. Men for meg som har gjort det såpass lenge, så er det tryggheten. Hadde det vært et større rom, hadde jeg ikke vært så trygg. 

LES OGSÅ: IPADKUNSTNEREN. – Det handler om å pushe grenser hele veien, for hva som er mulig for en iPad, sier Nikko, navnet han signerer bildene med og det han kaller seg i den virtuelle verdenen.

Det er store krefter involvert. Du må ha bevis for at du tåler det og klarer det. Fargerik hippiejakke i ull fra Frank Remme, pris på forespørsel. Håndsydd bukseskjørt fra James Lazar Braathen, pris på forespørsel. I hånden, en håndlaget lysestake laget av gjenbruksglass fra Heggeli Design, kr 3500.

 

 

– Er det fordi du blir holdt fast inni rommet?

– Ja, du sitter helt fast, du er i ett med båten. Så når båten går et sted så går du dit. Jeg kan bøye hodet litt – det er alt. 

– Ja og da – når du sitter helt fast i båten, er du oppe i 200 kilometer i timen?

– Ja, på det meste går det opp til 200. I race så går det nok ikke i mer enn 180-185, men det er 100 knop, så det går ganske fort – null til hundre på tre og et halvt sekund, G-krefter opp imot fem-seks i svingene… så det er mer enn et jagerfly. 

 

Båter som nesten ikke tåler et vindpust

De små båtene klarer ikke store bølger, så racene Mette deltar i kjøres i havnebasseng eller på innsjøer. Skal man ut på større farvann må man bruke offshore-båter, de svære båtene som går i grov sjø. 

– For hvis vi skal kunne svinge på en tiøring, sånn som vi gjør, så krever det at vi har flatt vann, forklarer hun.

– En ørliten bevegelse kan være katastrofal?

Rosa silkekjole og sko fra Frank Remme, henholdsvis kr 4199 og kr 1200. Smykke designet av Hanne Undlien, kr 3995. Den skulpturelle vasen heter Stolt og er fra Ment / Luck Oslo, kr 1999.

 

 

– Jada, bare en liten «touch» kan føre til at man vipper bakover, eller svinger du galt, så ruller du. 

– Har du gjort det?

– Flere ganger.

– Er dere gift?

– Nei. 

 

Pause.

 

Latter. 

 

Vi sikter til mannen i rommet. 

– Men dere er kjærester?

Du sitter helt fast, du er i ett med båten. Så når båten går et sted så går du også dit. Svart kjole i tyll fra Cathrine Hammel, kr 1899. Støvletter med gjennomsiktig hæl fra Since Oslo, kr 4400. Hylemodul fra det norske hyllesystemet Ope, pris på forespørsel. Ørepynt, showcases fra James Lazar Braathen, pris på forespørsel.

 

 

– Han har kjørt han også. Han er også verdensmester. Han vet hva det går ut på. 

– Hva tenker han når du er utpå?

– Han er min radiomann. Så han gir meg informasjon på øret når jeg kjører. 

– Hvordan opplever du det?

Mette nesten sukker.

Turkis silkekjole fra Frank Remme, kr 3900. Anheng – månestein og onyx på sølvklave, kr 6400,-. Ring i sølv med månesten 3800,-, alt designet av Torill Isachsen fra Istudiojewels.

 

– Det fungerer veldig bra. Det føles veldig trygt å ha en der som har gjort det før, som vet hva det går ut på – som vet hvordan båten skal ligge i vannet når det skal gå fort. For enten så trimmer du båten litt for mye, du føler at det går greit, men så «fsssssst» – så flyr den over… og da er det veldig greit ha en som ser på deg som faktisk vet hvordan det skal se ut. Som vil at det skal gå bra. 

Ingen guttejente bak spakene

Noen sekunders alvor preger rommet før Mette er tilbake til kjappe verbale kontringer, antakelig slik bevegelsene på vannoverflaten fortoner seg. Det er mulig hun snakker som hun kjører. 

– Du er en del av et veldig maskulint miljø – hvordan er det?

Overdelen med “blomsterkrage” er laget av designeren Aleksander Sahr, som du kjenner fra TV-serien “This is it” på NRK. Han kan kontaktes på Luck Oslo. Dette er et plagg fra hans avgangskolleksjon på Kunsthøyskolen i Oslo. Ørepynt, showcases fra James Lazar Braathen. Pris på forespørsel.

 

– Både utfordrende og morsomt. Morsomt fordi folk ser på meg og tror ikke på at jeg kjører den båten. Fordi selv om jeg driver med en maskulin sport, så er jeg samtidig veldig feminin. Jeg er ikke den guttejenta som mange tror driver med dette. Men samtidig er det utfordrende, fordi jeg ikke alltid blir tatt like seriøst. Dette er en sport som for eksempel er veldig stor i Italia og Midt-Østen, og man konkurrerer mot førere fra andre kulturer som ikke nødvendigvis har det samme kvinnesynet vi har i Skandinavia.  

– Og når du kjører, hva sier de da?

Både utfordrende og morsomt å konkurrere mot menn: – Morsomt fordi folk ser på meg og tror ikke på at jeg kjører den båten. Strikkegenser i chenille med puffermer fra Maud, Høyer, kr 1499, knall gule bukser med vide ben fra Catherine Hammel. De koster kr 1699. Støvletter fra Monica Stålvang, kr 3950 og Velvet Candy veske fra Moo, kr 1550. Smykket rundt halsen er designet av Ina Gravem Johansen, igjDesign, kr 1100.

 

– Klart de synes det er gøy. Men jeg opplever ikke at de tar meg like seriøst – som mine norske og svenske konkurrenter. De ser tross alt på meg som en konkurrent. Men det vet jeg ikke de andre gjør. Men det er moro likevel. I hvert fall moro når jeg slår dem. Men jeg har opplevd at de er litt mer hensynsløse når de vet at det sitter en jente i båten..

– Naa-ah! Når menn blir veldig konkurranseorienterte, kjører de på deg?

– Ja. Jeg har kjørt det som kalles «Endurance», altså et utholdenhetsløp. Da er vi en gjeng som kjører i 24 timer. Vi bytter på å kjøre. Da kjører jeg mot førere fra hele verden og jeg opplever at det er visse førere som bruker såkalte «dirty tricks» på banen, for eksempel forsøke å presse deg ut eller kutte inn foran deg i en sving.

– Men du gir deg ikke så lett?

– Neichhhh…! 

 

Latter.

 

Pause.

Utholdenhet er Mettes styrke. Det er også i denne grenen hun er verdensmester. Her i topp med lange ermer fra James Lazar Braathen, pris på forespørsel. Feminint tyllskjørt fra Catherine Hammel, kr 3299 og sko med gullhæler fra Since Oslo, kr 3200. Smykker designet av Hanne Undlien. Lampen i rå messing er designet av John André Hanøy / Luck Oslo, kr 4800 og benken “Einer benk” er fra Ygg & Lyng, kr 3550.

 

 

– «Endurance» var den grenen jeg ble verdensmester i.

Latter igjen.

– Hva er ambisjonen?

– Mitt mål er å komme opp i formel 1, som er den største klassen. Vi jobber allerede med det i år. Har mulighet for å kjøre ett race i år. Et annet mål er å kunne leve av det.

LES OGSÅ: HOMMAGE TIL BAMSEKLEMMEN. Nix og Jonny aka Broslo om kunstprosjektet de har gjennomført i Oslos mest eksklusive handlestrøk: 20 teddybjørner på 3,5 meter henger og smiler i sommer.

Leave a Reply