MICHAEL OLESTAD. RÅVARE.

0
576
«Åh, dette var lekent», sa PLNTYs fotograf etter å ha skutt flere hundre bilder fra Oslo Runway-catwalkene i flere dager. Michael Olestad-visningen i Museum for samtidskunst var akkurat over. Designeren som vant fjorårets Bik Bok Runway Award har forberedt seg godt til årets visning. 

Tekst: Annicken Dedekam Råge  Foto: Michael Aabyholm

Slike utsagn skal man virkelig ta innover seg; den spontane reaksjonen. Flere av de mer erfarne moteobservatørene har istemt det samme under årets designevent. Michael Olestad Nybråten er en designer man skal følge nøye med på. 

Michael Olestad Nybråten jobber seg målbevisst i nn mot sannheten og sin egen tilhengerskare. Han står frem som et klart talent.

Vant Bik Bok Runway Award 2017

Så har han også fartstid. Den Oslo-baserte designeren har tidligere jobbet for Ann-Sofie Back og Acne Studios. I 2016 startet han Michael Olestad, og det var en glad, stolt og sliten Michael Olestad Nybråten som vant Bik Bow Runway Award 2017 med en fargeglad kolleksjon som juryen beskrev slik:

Michael Olestad-kolleksjonen har mye å gi, og inneholder kommersielle aspekter nok til å havne i moderne folks klesskap.

«Denne designerens visjon er tydelig. Vi elsker bruken av farger, materialer, og accessoirer, som til sammen skaper en helhetlig tilnærming til design. Kolleksjonen har en eksklusiv aura samtidig som den er moderne, med en underliggende eleganse som vil appellere til et bredt spekter av kvinner.»

Visuell og spesiell

Visningen var leken. Den var skapt for catwalk, visuell og spesiell. Hva betyr det for en designer – er det ikke slik at visninger i stor grad skal reklamere for en merkevare, og ikke er det vi finner i butikker eller kan kjøpe? 

At designerens visjon er tydelig betyr at en designerens ide om enkle plagg, er gjennomtenkt; kan plagget brukes alene, sammen med andre plagg fra kolleksjonen eller alle andre plagg? Hvordan plaggene er utformet, innsvingt eller romslige, følger de kvinnens former – det handler også om hva en designer har tenkt når det kommer til bruken og hverdagen – langt utenfor catwalk. 

«Denne designerens visjon er tydelig. Vi elsker bruken av farger, materialer, og accessoirer, som til sammen skaper en helhetlig tilnærming til design. Juryen, BBRA 2017

Sikker i sin sak

Årsaken til fotografens reaksjon var den visuelle helheten – bevegelsene de skapte på catwalk foran kamera. Olestad-kolleksjonen tåler kritiske blikk. Her kan du finne relevante plagg, mye brukbart på gaten i jeans – satt sammen på nye måter, om det er lov å si. Klærne vi bruker sier noe om oss, og vi ønsker tidvis å skifte ham, både stilmessig og i relasjon til sesonger. Denne vår- og sommerkolleksjonen var ikke vanskelig å tolke rent bruksmessig: jeans, topper og kjoler, alt i et eksperimenterende uttrykk. Dette gir også Olestad-brukeren et ansvar for å etablere en helt egen stil. 

det handler også om hva en designer har tenkt når det kommer til bruken og hverdagen – langt utenfor catwalk

Michael Olestad-kolleksjonen har mye å gi, og inneholder kommersielle aspekter nok til å kunne havne i moderne folks klesskap.

Etter å ha blitt invitert inn i Michael Olestad Nybråtens univers, var reaksjonen i salen oppstemt og avslørte beundring for designerens arbeid og kolleksjon. Moteviterne tilstede var enige: her er det spennende saker på gang, det er lett å like de som tenker annerledes. Dette er en designer å holde øye med. Enhver kleskolleksjon kan naturlig nok ikke tilfredsstille alle i markedet, og publikum rundt catwalk er gjerne farget av innstillingen til designeren. 

Et brand som kan gi mye

Men erfarne blikk skiller det ene fra det andre. Michael Olestad-kolleksjonen har mye å gi, og inneholder kommersielle aspekter nok til å kunne havne i moderne folks klesskap. Vi håper å se Michael Olestad etablere seg som et brans. BBRA-juryens bedømmelse var klar da de utnevnte ham som vinner i fjor: 

«Designerens intuitive tilnærming til plaggenes betydning og løsninger, har gitt et poetisk resultat. Vi liker også hvordan designeren har plassert merkets identitet klart og tydelig i Oslo. Vi mener dette viser en viktig forståelse for hvordan det lokale er det nye globale i dagens moteverden. Men viktigst av alt: Designeren har klart det som alle designere streber etter, nemlig å skape noe som føles lett og uanstrengt.”  

Klesdesign er et tveegget sverd. Det er bra å være spesiell for å bli lagt merke til, men ikke for spesiell slik at forbrukerne ignorerer en.

Klesdesign, et tveegget sverd

Allerede er det ett år siden Nybråten mottok førsteprisen, og for hvert år som går ligger det mer erfaring bak hver kolleksjon. I år ser vi en enda mer moden designer som viser hva han står for på runway denne sesongen. Å finne sin identitet er hardt arbeid, klesdesign er kanskje noe av de mest konkurraseorienterte bransjer som finnes.

Visningen var leken. Den var skapt for catwalk, visuell og spesiell

Klesdesign er et tveegget sverd. Man skal se hva designerne gjør og bidrar med, og man skal forstå hva forbrukerne vil ha. Det er bra å være spesiell for å bli lagt merke til, men man kan ikke være for spesiell slik at forbrukerne ignorerer en. 

Forbrukerne er blitt tøffere

For noen år siden var dette bildet glassklart. Norske designere så i størst grad sin egen kreativitet og slet med å innfri behov markedet måtte ha. Denne tilnærmingen har endret seg. De som selger design og mote viser at de forstår mer av markedet. Samtidig viser forbrukere at de er opptatt av individualisme på en ny måte – de tør mer, de leker mer med egen identitet, og som resultat blir de mer selektive når de kjøper. Og de kjøper gjerne fra designere som produserer i liten skala. 

Michael Olestad Nybråten er derfor så klar som han vil være. Han jobber seg målbevisst inn mot sannheten og sin egen tilhengerskare. Han står frem som et tydelig talent og viste en av de mest interessante kolleksjonene under Oslo Runway denne sesongen.