MORGENDAGENS KLESDESIGNERE VIL UTFORSKE MOTE

0
695

Morgendagens designere liker å gå dypere i materien med plant annet psylologiske og politiske temaer når de jobber med konsepter for hvordan vi skal gå kledd. Det er ikke sikkert at det er for de som bare vil holde seg tørr på beina.  

Tekst og foto: Annicken Dedekam Råge

Cindy S. Røe er designer i DIO for merket Cindy Roee, og initiativtaker til utstillingen som foregikk på Den Gamle Skobutikk i Torggata i Oslo under Oslo Runway. De fem norske designere By Mari Nordén, Cindy Roee, Daniel Staff (ny), Flesh Official og Lars Terje Gudem Hansen viser sine kolleksjoner her. Røe forteller hva hun har gjort: 

“Peeling the Onion” fra merket Cindy Roee.

– «Peeling the Onion» er inspirert av depresjon. Kolleksjonen denne sesongen heter det og er en historie som er inspirert av blant annet militærplagg – det handler om å beskytte seg sjøl – om å holde noe utenfor deg selv, men i den andre enden av den emosjonelle skalaen som er brukt som inspirasjon, finner vi det mer åpne og sårbare i en gjennomsiktig kåpe, forklarer hun. 

Få det med deg på to timer

Designerne i DIO – Designers in Oslo – er en samling unge og ennå ikke etablerte designere som viser frem sine arbeider to ganger i året, under Oslo Runway.

By Mari Nordén, Cindy Roee, Daniel Staff, Flesh Official og Lars Terje Gudem Hansen utgjør DIO høsten 2018

Tidsvinduet for utstillingen er to timer. Da kan folk nyte DIO-designernes kolleksjoner, sette seg inn i bakenforliggende ideer, og designerne eksponerer seg for merkedet. De er ikke nødvendigvis de samme fra utstilling til utstilling.

Ingen tid å miste: “Fast forward” – By Mari Nordén-kolleksjonen er leken og sporty og spiller på sportylook-inspirasjon fra bybildet.

Designere vil vise på alternativ måte

Ni designere, bestående av deriblant Black Rat-designer Siri Haaland Seven og Black Rose-designer Kjell Nordström, står bak DIO – et initiativ som ønsker å være tilstede under Oslo Runway på en annen måte – når vi følger med på hvor norske klesdesignere tar veien. Noen ganger stiller de ut sammen, andre ganger inviterer de samarbeidspartnere. Konseptet er fleksibelt. 

Kreative klær kan virke litt “far out” på hvermansen. Men interessen for norsk klesdesign er stor. Her, design av Daniel Staff.

La oss snakke litt om hva som inspirerer

For de aller fleste kan det virke merkelig å snakke i dype lag om hva som inspirerer en klesdesigner. Det kan oppfattes som litt langt utenfor komfortsonen for folk som har ett for øyet: å få dekket et primærbehov – som for eksempel å ikke fryse. Å skape et konseptuelt design handler om det, men om så mye, mye mer. Designere jobber med inspirasjon, moodboards og trendforskning. 

Kolleksjonen er akkurat så eksperimentell som den tåler å være. Det handler ikke bare om showpieces til utstilling – det handler like mye om funksjon.

Prosessen for å komme i mål med kolleksjonen og forenkle uttrykket er å etablere et konsept. Her blir grunnlaget for å skape et helhetlig uttrykk etablert. Designeren må hele tiden må gjøre markedsundersøkelser for å få en større forståelse av hvordan det de skaper treffer en målgruppe.

Flesh Official av Malin Molden. Merkets karakter er fargerik på alle måter.

Interessert i hva nye designere bidrar med

En lang kø utenfor Den Gamle Skobutikk vitner om en interessert målgruppe. Bare minutter før åpning går praten muntert om de deltakende designerne foran – og bak oss i køen står en representant fra F5 – en butikk i Oslo som spesialiserer seg på norsk design. Ifølge ham er det viktig å følge med på hva som skjer i den yngste delen av norsk motebransje, hvor talentene viser seg. 

Cindy Roee, inspirert av depresjon: I den andre enden av den emosjonelle skalaen finner vi det mer åpne og sårbare i en gjennomsiktig kåpe.

I Cindy Roee-kolleksjon av Cindy S. Røe, får vi følelsen av både klær for by og land. Vær og vind. Og futurisme. Materialene er ganske lette å assosiere med storbyens krav om utseende, ser vi nærmere, finner vi trekk som beskriver funksjonalitet for å tekkes naturen. Kolleksjonen består i hovedsak av naturmaterialer, bortsett fra ett plagg i polyester. Materialene går ellers i lin, bomull eller silke, også dette er elementer i historiefortellingen. 

Daniel Staff gikk nettopp ut av Esmod denne sommeren, og vant prisen for beste design. Er dette en av fremtidens norske moteskapere?

Så eksperimentelt som det tåler

Kolleksjonen er akkurat så eksperimentell som den tåler å være. Det handler ikke bare om showpieces til utstilling – det handler like mye om funksjon. Men i tillegg tillater designerne seg å uttrykke seg gjennom uttrykk. Det er et friskt pust i en ellers konvensjonell klesbransje.

Designet av Daniel Staff.

Et hardt sminket gutteansikt slår mot oss, svarte øyne. Klassiske sort-hvite ruter i forskjellige størrelser. En annen med blå lepper og matchende ørepynt. En halv blazer, sydd sammen i et sammensurium av smokingbelter, stiplede sømmer, blonder, løse tråder og flotte stoffer. Daniel Staff gikk nettopp ut av Esmod denne sommeren, og vant prisen for beste design. Er dette en av fremtidens norske moteskapere?

– Dette gjør jeg mest for å få blest rundt ting. Dette er en utstilling som sier noe mer enn bare klær. Det er gøy. 

– Hva skjer nå – hvor er du på vei som designer?

– Jeg har forberedt denne visningen, sydd de buksene, det bildet på veggen, planlagt silhuettene, stylet om …

– Du holder på i forskjellige medier i tillegg til klesdesign? Maler, syr, skriver…?

– Ja, det går litt hit og dit. Det passer meg veldig godt, jeg liker å gjøre litt av hvert. Akkurat nå er jeg litt usikker på hvor jeg er, jeg vil gjerne lage en kolleksjon til neste DIO i februar. Det er målet nå, sier Daniel Staff, som også vurderer et internship i tillegg, han føler at han må ha litt mer erfaring fra bransjen for å gjøre noe seriøst. 

Den politikk-orienterte Malin Molden står bak merket Flesh Official retter fokus på hele verdens Michelle Obama.

Vi utforske fashion nærmere

Staff vil gjerne jobbe mer med fashion på et eksperimentelt område, for å utforske det nærmere. Og det kan fort sies at Staff absolutt er på dette stadiet. Men leken med tekstiler og former er likevel kanskje ikke så langt unna et heng i storbyenes spesialbutikker.

DIO-designerne tror på å samarbeide om en mer universell plattform for mote- og klesdesign i Norge

Den politikk-orienterte Malin Molden står bak merket Flesh Official. Merkets karakter er fargerik på alle måter, man føler en denne gangen presentert med trykk og inspirert av Michelle Obama. 

DIO-designer Lars Terje Gudim Hansen.

By Mari Nordén-kolleksjonen er leken og sporty og spiller på sportylook-inspirasjon fra bybildet med sparkesykler, tights, rumpetasker og capser i glade farger, mye pastell. Feminint og gøyalt under parolen «Fast Girls United». Her er det ingen tid å miste. 

DIO-designere: samarbeid er det nye univserselle

DIO-designerne tror på å samarbeide om en mer universell plattform for mote- og klesdesign i Norge. DIO ble etablert i november 2017 og de viste første gang på Kulturhuset i Oslo under Oslo Runway i februar 2018. Det som er helt sikkert er at morgendagens designere ikke kommer til å skape klær for folk som bare skal holde seg tørre på beina.