PLNTY KUNST I DESEMBER

0
171
Kunsten tar aldri pause. Det gjør heller ikke naturen, som har gått inn i nullpunktet i desember, og skal samle krefter til en ny oppvåkning. Snart. Imens tar vi introverte krefter på alvor, følger med inn idet lyset forsvinner og bruker energien på å studere skaperkraften. Vi uttrykker, det gjør oss til det vi er.

Av Annicken Dedekam Råge

Håkon Bleken: “Do not go gentle”

Få, eller ingen nålevende kunstnere i Norge kan skilte med en lengre karriere enn Håkon Bleken. I forbindelse med kunstnerens 90-årsdag presenterer Henie Onstad Kunstsenter en stor retrospektiv utstilling. 96 malerier og collager fra hele kunstnerens karriere vises, fra 1948 til 2018. Noen er innlån fra private og offentlige samlinger, museer og kunstneren selv. To av maleriene; Før deportasjon og Fra havna er malt spesielt til utstillingen og vises for aller første gang.

I anledning Håkon Blekens 90-års dag, viser Henie Onstad Kunstsenter utstillingen “Do not go gentle”.

Håkon Bleken (f. 1929) veksler mellom medier som maleri, collage, litografi og kulltegning. I det offentlige er han en kjent debattant og skribent med et sterkt politisk engasjement, noe som også kan leses i mange av verkene hans.

Mer om utstillingen her

WOW! i Trondheim

– en utstilling med ballkjoler og festantrekk. Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, også kjent som designmuseet i Trondheim, fyller 125 år. De spør: «Hva er vel mer naturlig enn å krone året med en stor utstilling av ballkjoler og festantrekk? Brusende kjoler og glitrende uniformer, forførende damer og stilige kavalerer.» Dior, Givenchy, Cardin – vår egen Peer Spook og frem til nåtidens Ingunn Birkeland. Kjoler brukt av prinsesse Diana. 

Er du usikker på hvordan du skal kle deg til galla? Ikke fortvil – Nordenfjeldske kunstindustrimuseum viser deg alle detaljer fra de siste 150 år. Design: Ingunn Birkeland, foto: Knut Bry, grafisk design: Joana Bruno

Du skal ikke lenger være i tvil om hva som menes med «galla» og hva som er et smokingantrekk. Og nå vil museet gjenskape stemningen for alle de som drømmer om engang å gå på ball. De viser det ypperste de har av festantrekk fra de siste 150 årene, med fokus på tidligere tiders tilbehør – hva var det folk rett og slett ikke kunne leve uten? Utstillingen åpner den 8. desember.

Mer om utstillingen her

”The Unfinished Dance Floor” i Stavanger

Lars Elling er tro mot seg selv i maleriserien ”The Unfinished Dance Floor”. Her blir vi en del av en drømmelignende tilværelse som kan minne om en barndoms opplevelser, men ikke uten et snev av traume. Maleriene liksom flyter mellom en realistisk virkelighet og nærmest hallusinasjoner – mellom bevisst og ubevisst tilstand. Temaet for maleriene vekker minner fra pubertet og tenår i møte med kjente øyeblikk – avbrutt av uventede eller ubehagelige hendelser. 

Lars Ellings drømmeaktige stemning men litt ubehagelige sannhet føres sammen i utstillingen ”The Unfinished Dance Floor” i Stavanger, på BGBGE Contemporary Art Projects.

Karakterene er komplekse og gir seeren mulighet til å oppleve følelsene som oppstår i et lite øyeblikk – med en begynnelse, en midt og en slutt – men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. I Lars Eltons maleri kan man fornemme mestere som Velasquez, Munch, Beacon og Richter, hvor historie og poesi er fremtredende. Utstillingen kan ses på BGBGE Contemporary Art Projects i Stavanger frem til 9. desember

Mer om utstillingen her

Skjæringspunkter i Tromsø

Aslaug Magdalena Juliussen (f. 1953) stiller ut ved Nordnorsk kunstmuseum, og utstillingen har fått navnet Skjæringspunkter. Dette er den største og mest omfattende presentasjonen av tekstilkunstnerens verker frem til nå. Museet vil ikke kalle det en retrospektiv utstilling, men en variert fremstilling av hennes arbeider fra tidlig 90-tall. Juliussen har også laget en helt egen installasjon til denne utstillingen. 

Utstillingen Skjæringspunkter ved Nordnorsk kunstmuseum viser den største og mest omfattende presentasjonen av tekstilkunstner Aslaug Magdalena Juliussens verker frem til nå.

I tillegg til å vise hennes kunst og tekstilarbeid, har museet også plukket seks andre kunstnere som Juliussen er inspirert av eller som arbeider med lignende metoder, materialer og tematikker. I 22 år jobbet Aslaug Magdalena parallelt med kunst og reindrift, det siste i familiens tradisjon, før hun flyttet til Tromsø og ble kunstner på heltid. Den første utstillingen holdt hun i 1989.

Aslaug M. Juliussen, Hornkule. Foto: Kjetil Rydland/Nordnorsk Kunstmuseum

Aslaug M. Juliussen, Mangfoldige ting – Syn i sying IV (detalj). Foto: Kjetil Rydland/Nordnorsk Kunstmuseum

Mer om utstillingen her 

Stemningslandskap og abstrakt maleri med Hestvold & Fenn

Kunstgarasjen i Bergen viser Hestvold & Fenn. To ulike tilnærminger til maleri i en tid da det heftige maleriet hadde dominert på 80-tallet «var ville fakter og spontane gester blitt ufarbare veier for oss som fortsatt ville male. Men var det mer å hente i modernismens flatemaleri?»

Kunstgarasjen i Bergen stiller ut Hestvold & Fenn frem til 21. desember.

Bruken av sprøytepistol skaper en glatt overflate uten spor av penselsstrøk. Maskeringsteip bidrar til de presist malte vertikale stripene. Arbeidene fremstår som abstrakte med et glimt inn til landskapskategorien; naturmotiver som finnes som et diffust spill mellom lys og skygge, som en truende bakgrunn, bak Fenns ordnede systemer av linjer. I Thomas Hestvolds pensel og arbeider er den tradisjonelle slagmarken for maleriet, rektangelet, erstattet med organiske former som griper inn i, eller legger seg inntil hverandre. Stemningslandskap og abstrakt maleri er ikke uforenelig i Harald Fenns kunst. Arbeidene trer frem som lysskimrende naturfremstillinger bak en grid av abstrakte, vertikale linjer og skaper en optisk, romlig virkning av ulike sjikt. Utstillingen står frem til 21. desember.

Mer om utstillingen her