Queen. Drag er helt Konge! - PLNTY | kulturmagasinet

Queen. Drag er helt Konge!

Når er du kvinne, når er du mann? Må du velge? Er det kanskje i mellomrommet svarene finnes? Ved hjelp av musikk visker musiker og performanceartist Marte Gunnufsen skillene ut på Bomuldsfabriken kunsthall i Arendal.

Eller er skillene kanskje ikke-eksisterende? Er det kanskje ikke et hav mellom oss? Kommer vi kanskje ikke fra ulike planeter likevel? Ja, slik vi liker å unnskylde oss, når det knirker som verst. Menn er kanskje ikke bare tøffe og kvinner bare sårbare. Menn blå og kvinner røde? 

– Tokjønnsmodellen er basert på den idé at menn og kvinner representerer to adskilte kjønn. Dette sa Elsa Almås da hun 3. november i år åpnet utstillingen QueenBomuldsfabriken Kunsthall i Arendal. Almås er psykolog, jobber på Universitetet i Agder og er gift med Espen Esther Pirelli Benestad.

Sirkeldefinisjon: Tokjønnsmodellen er basert på den idé at menn og kvinner representere to adskilte kjønn.

Pumps og komfort

 – Marte Gunnufsen er interessert i hvordan vi systematiserer mennesker i grupper, og viser dette gjennom verker som film, installasjon, lyd og performance, informerer formidler Ina Cecilie Jørgensen ved Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal.
  Helst belyser Marte grupper som tar andre valg enn flertallet. 

Under arbeidet med Queen har Gunnufsen reist rundt i USA. Mye av materialet er hentet fra Chicago hvor drag-kulturen har eksistert siden 1920-tallet, en i tillegg til barer, sal og scene har disse showene nå også fått plass i TV. 

Discosøyle: Installasjonen “De-drag” består av to skulpturer og en lydinstallasjon med lyd hentet fra sminkebord. Foto: Bomuldsfabriken Kunsthall

Drag Queens til folket

RuPaul André Charles er en amerikansk dragqueen kjent fra TV, som pop-stjerne, modell og skuespiller. I mars i år mottok han en stjerne på Hollywoods Walk of Fame, som første drag queen noensinne. Med det stjernespekkede gameshowet Gay for Play, leveres dragqueen-kulturen rett hjem til det amerikanske folket. Mens du selv sitter dypt i sofaen med fjernkontrollen i hånden, tripper det menn iført i kvinneklær inn i stua di, langt innenfor komfortsonen. Du kan så og si kjenne parfymen og samtidig stemme på hvem som skal bli årets Queen. 

Løsvipper: Skjegg og løsvipper er for Lucy ingen motsetninger, hvem kan si at han tar feil?

Hvor skal vi HEN?

Når dronningen er kåret, er hun da en hun eller en han? En hen? Til Aftenposten 8. november 2018, bekrefter spåkforsker Helen Uri at ordet ”hen” er adoptert fra Sverige og at man der har operert med dette kjønnsnøytrale uttrykket i mange år. I Finland skiller man ikke mellom kjønn i pronomen i tredjeperson entall, men i begge tilfeller sier ”hän”.

Under arbeidet med Queen har Marte Gunnufsen reist rundt i USA. Mye av materialet er hentet fra Chicago hvor drag-kulturen har eksistert siden 1920-tallet

Skal vi tro den canadiske psykologiprofessoren Jordan Bernt Peterson, er skillet mellom kvinner og menn mer markant i Norge enn i andre land i vesten. Dette markers ikke bare gjennom språket, men i yrkeslivet. Er det rikdommen vår som gjør oss konservative? Tradisjonelle? I følge Aftenposten 24. oktober skal Peterson i Oslo Konserthus, uttalt følgende: 

– Jo mer egalitært og rikt et samfunn er, jo større forskjeller er det mellom kjønnene. Dere i Norge har derfor større ulikheter mellom menn og kvinner. Dette materialiserer seg i arbeidslivet: Menn blir ingeniører, kvinner blir sykepleiere. Slik er det i Norge nå, på tross av flere år med politiske tiltak.  

Den som les sist ler best. Den tyske legen og sexologen Magnus Hirschfeld regner seg ut til at det finnes 43 046 721 ulike kombinasjoner av kjønn, verden er ikke like enkel som kategoriene svart, hvitt, rød, blått, mann, kvinne.

Homofile hetses

Lengre har vi altså ikke kommet. Så vi trenger kunstnere som Gunnufsen. Kunstnere som belyser uten å kritisere, som lar oss få et innblikk i en annen verden, og samtidig få et glimt av våre egne fordommer.

– Jo, istemmer formidler Ina Cecilie Jørgensen og er enig i at vi – i møte med nye mennesker – burde evne å se hverandre på tvers av kjønn, være fascinert av hverandre og behandle hverandre med respekt, uavhengig av han eller hun eller hen. Men slik er det dessverre ikke alltid. 

Det gamle testamentet slår fast at det er det mannlige som er malen. Kvinnen er skapt av mannens ribben.

– I Polen har homofile så godt som ingen rettigheter forteller Ina Cecilie – av den grunn er det ekstra gledelig at Marte Gunnufsen nettopp der er en populær kunstner. 

– Hennes verk er både informative og samtidig en hylles til drag Queen-miljøet, opplyser formidleren som gjerne tar publikum med gjennom utstillingen i Arendal, bestående av fire videoverk og en installasjon.

Ulike forskjeller: I videodokumentaren «metamorfose» med Lucy Stoole og Benji Morino, viser Marte Gunnufsen at det er store sprik også innen drag-queen-kulturen.

Metamorfosen

Felles for dem alle er det musikalske uttrykket. I videodokumentaren «metamorfose» med dragartistene, Lucy Stoole og Benji Morino, benyttes Richard Strauss’ komposisjon av samme navn, der metamorfosen er tilrettelagt for 23 strykere fremført av Det Norske Kammerorkester. Musikken blir broen mannfolka vandrer fra det maskuline til det feminine. 

I Queen muliggjør musikken overgangen, eller også understreker hvor lite som skal til, en tone, en pause, og du er en helt annen. Og den andre er også deg.  

De-drag, en komposisjon av sminke

En rougekost legges ned, en leppestift plukkes opp. En øredobb faller. Sammen med musiker Pål H. Lillevold har Marte Gunnufsen komponert De-drag, sammensatt av lyder fra et sminkebord der menn blir til kvinner. I følge filosofen Rudolf Steiner er musikken den kunstformen som appellerer til hele mennesket. Musikken kan, i sterkere grad enn språket, gi innsikt i eget følelsesliv.  

Så er det også musiker Marte Gunnufsen egentlig er. I perioden 2000 og 2009 studerte hun klaver, har master i klassisk piano med samfunnsmusikk som spesiale. I 2017 mottok hun Aust-Agder kommunes kunstnerstipend og fikk i oppgave å skape en utstilling i Fylket. Valget falt på Bomuldsfabriken. 

Søyle: Hvor støtt står et menneske på høye heler, plassert øverst på en søyle av seks kuler? Foto: Bomuldsfabriken Kunsthall

Kjønn og kompleksitet

I sin åpningstale henviste Almås oss til den tyske legen og sexologen Magnus Hirschfeld og hans beskrivelse av kjønn. Etter hans beregninger kan vi sortere mennesker som ulike kombinasjoner av egenskaper på fire nivåer: A. Kjønnsorganene, B. Andre fysiske kjennetegn, C. Kjønnsdriften, og D. Andre emosjonelle kjennetegn. Videre fordelte han egenskapene m for mannlig og k for kvinnelig for hvert av disse nivåene. Elsa Almås kunne vise det hele i et genialt, men også komplisert regnestykke: Am+Bk+Cm+Dm, eller kombinerer m og k for hvert nivå: Am+k+Bk+Cm+k+Dm. Til sammen kan man komme opp i hele 43 046 721 ulike kombinasjoner. Så er man altså ikke enten eller? 

LES OGSÅ: UTVINNING. ER VI OFRE FOR TEKNOLOGIEN? Når mennesker ser på naturen som en ressursbank vi kan hente ut verdier fra, oppstår det ofte en ambivalens rundt utvinningsdriften.

Lyden av perler: Marte Gunnufsen er født 1980 og har master i klassisk piano med samfunnsmusikk som spesiale. I utstillingen Queen debatterer hun kategoriseringen av mennesker. Kanskje er vi ikke enten eller, men både og?

Mot normalt

Det gamle testamentet slår fast at det er det mannlige som er malen. Kvinnen er skapt av mannens ribben. Hun er en avart, noe mindre, annenrangs, en annerledeshet. Siden dette har det to-kjønnede samfunnet definert oss. Jentebarn er rosa, guttebarn er lyseblå. Menn er fra Mars. Kvinner fra Venus. Menn står for det logiske, kvinner det emosjonelle. Vi er logos og patos. Men vitenskapen har kommet lenger. Den dualistiske tenkemåten er passé. 

«Det er lenge siden vi leger skilte psyke og fysikk», sier den amerikanske hjerneforskeren og psykiateren Allan Schore. Vil legene om noen år kunne si det samme om kjønn? Marte Gunnufsen gir oss ingen svar, men med musikken er hun toneangivende, visker ut skiller, gir oss lydbroer fra han til henne. Fra konge til Queen.

Close